Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Opel Grandland X 1,2 Turbo

Opel ligger verkligen inte på latsidan 2017. Innan årets slut har de presenterat 17 nya modeller. Inte så illa för ett märke som snudd på var utdömt av bilexperter och annat löst folk.

Opel Grandland X

Det här är nytt!

Motorer
Trecylindrig 130 hästkrafters 1,2 Turbo räcker fint. 1,6 Turbo D 120 hk är dieselalternativet. Maskinerna är från PSA.
Växellåda
Sexväxlad manuell låda är standard. Sexstegad automat tillval.
Säkerhet
Opel OnStar assistanssystem, AFL-strålkastare, autobroms också för fotgängare, aktiv vingelvarnare, skyltigenkänning med mera.

Nyligen lanserade Opel Crossland X och före den Mokka X. Små, trevliga suvliknade farkoster som rullar runt i det som kallas B-segmentet. Nu kommer Grandland X. Med en längd på 4,48 meter kvalar den in i suvarnas C-segment. En större bil, och en bil som baseras på Peugeot 3008, som i sin tur blev Årets Bil i år.

Som de flesta nu vet har PSA köpt Opel och affären blev klar i somras, men samarbetet började redan 2012. De nya bilarna från Opel med PSA-teknik är alltså inga hastverk om nu någon trodde det. Man skulle lätt kunna tro att Opel bara bytt Lejonet-logon mot Blitz-logon men riktigt så enkelt är det inte. Inte alls.

Motorerna går båda mjukt och utan vibrationer men dieseln brummar förstås aningen mer, dock inte så det stör.

Motorerna går båda mjukt och utan vibrationer men dieseln brummar förstås aningen mer, dock inte så det stör.

Visserligen tillverkas båda bilarna i Frankrike i samma fabrik, men det skiljer mer än man tror. Inte minst utseendemässigt då de ser ut som två skilda bilar, åtminstone fram och bak. Opelteknikerna har varit inne och petat på många saker och det jag märker direkt, förutom att inredningen och framför allt instrumentering, reglage, knappar och ratt är tydligt Opel, är att den känns mer tyskt spänstig på vägen. Eller Opel-spänstig om man så vill och som chassiteknikerna gärna förmedlar.

3 frågor

Opel Håkan Elvesund

Håkan Elvesund – Global Lead Development Engineer
Du har jobbat länge för GM, eller hur?
– Det kan du skriva upp. Har varit med sedan 1995 och jobbat mycket med Saab, och senare med andra märken inom GM. Nu, under senare år med Opel.
Hur stor är skillnaden mellan Peugeot 3008 och Grandland X?
– Vi har jobbat mycket med att trimma chassit för att få den att kännas som en Opel, och jag tycker vi har lyckats. Även designen andas Opel tycker jag. Tysk och fransk bilbyggarkultur brukar skilja sig åt en hel del.
Har det varit något gnissel där ni inte fått göra som ni vill?
– Tvärt om har fransmännen varit mycket tillmötesgående och i stort sett givit oss fria händer. De tycker snarare att det är en fördel att bilarna är så olika.

De har ”tunat” chassit och kalibrerat fjädringen så det känns mer Opel än Peugeot. Nu vill jag inte påstå att 3008 är slapp i hullet, men komforten är lite mer åt det hårda än åt det mjuka i Opeln. Styrningen är också den omprogrammerad och ”tar” mer direkt men är ändå kursstabil. Styr in fint i kurvor med en ganska direkt känsla. Kanske så som fortkörande Autobahntyskar vill ha det. Opel har också försett Grandland X med sina egna system, sånt som Opel OnStar och LED AFL-strålkastare. Dessutom kan man få Opels ergonomiska stolar AGR (standard i Dynamic).

Maskinerna är franska och från början två. På bensinsidan en trecylindrig 1,2-litersmotor med 130 hästkrafter och 230 newtonmeter, och för dieselbrännarna en 1,6-liter med 120 hästkrafter och 300 newton. Båda finns med standardmonterad sexväxlad manuell låda eller mot tillägg på 15 000 kronor en sexstegad automatlåda. Motorerna går båda mjukt och utan vibrationer men dieseln brummar förstås aningen mer, dock inte så det stör. Längre fram kommer 180-hästars diesel med åttastegad automat.

Även bakpartiet skiljer sig kraftigt från Peugeot 3008. Luckan kan öppnas eller stängas med fotviftning.

Även bakpartiet skiljer sig kraftigt från Peugeot 3008. Luckan kan öppnas eller stängas med fotviftning. Stort lastutrymme med 60/40-delning och så ­kallad skidlucka. 514–1652 liter borde räcka.

Grandland X kommer precis som många övriga Opel-modeller att finnas i tre utrustningsnivåer där Essentia är inroparen för 209 900 kronor följd av Enjoy med mer utrustning för 229 900 och slutligen näst intill fullsmetade Dynamic för 249 900 kronor. Detta med 1,2 bensinmotor och manuell låda.

Opel Sverige tror att Enjoy och Dynamic kommer att sälja ungefär 50-50 medan Essentia kommer stå för en blygsam försäljning. Grandland X blir således något dyrare än sin franska motsvarighet men det beror också på att det skiljer utrustningsmässigt. Bland annat OnStar (Opels Wifi Hotspot med bland annat nödassistans men som även kan hjälpa en att hitta hotell och annat. Bemannat av en riktig människa 24/7), samt värme i ratt och baksäte.

Som i vilken modern Opel som helst. Prydligt. IntelliGrip ställer om hur framhjulen ska driva under olika omständigheter.

Som i vilken modern Opel som helst. Prydligt. IntelliGrip ställer om hur framhjulen ska driva under olika omständigheter.

Grandland X rullar tyst över den tyska asfalten även i hög fart och den lilla 1,2-motorn har bra knuff och ett karaktäristiskt trepipsljud när man accelererar. Ingen raket så klart men ska göra 0-100 på 11,1 sekunder med manuell låda och 10,9 med automat. Toppfarten är knappa 190 blås för både bensin och diesel.

Kontentan är att Opel Grandland X är en riktigt snygg och lyckad bil för en familj på fem. Den känns välbyggd med fina material överlag. Precis som Peugeot 3008. Det är bara paketering och utförande som skiljer. En smaksak således.

Opel Grandland X 1,2 Turbo

Pris
Från 209 900 kronor, första kundleverans november 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 550 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automat.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 11 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Stålfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 448, bredd 191, höjd 161, spårvidd f/b 160/161. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 370, maxlast 590, max släpvagnsvikt 1 350. Tank 53 liter. Bagagevolym 514-1 652 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,51 ­l/­mil. CO2 117 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
492 kronor.

Rivaler

Peugeot 3008peugeot-3008-bak
Ofrånkomligt att jämföra med systerbilen. Helt annorlunda design i front och akter liksom inredningsdesign där Peugeot har en liten ratt med instrumenten ovanför. Motorerna är däremot desamma. 3008 är 10 000 billigare men saknar en del utrustning jämfört med Grandland X.
Pris: Från 199 900 kronor.

Kia Sportage Action 1,6 GDIKia Sportage 1,7 CRDI
Samma längd, framhjulsdrift och bensinmotor på 132 hästkrafter. Sportage är en populär bil som säljer bra, men kanske inte just i det här utförandet. Sju års fabriksgaranti.
Pris: Från 204 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa