Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Opel Insignia Sports Tourer 2,0 GSi

Opel har infört GSi i sitt modellprogram igen och i Sverige handlar det om en 210 hästar stark dubbelturbo-diesel. Oljebrännare som GSi. Hmm…, fungerar det?

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 GSi 2018
Thorstein Weigl

Det här är nytt!

Modellbeteckning
GSi är förstås inte nytt men det var länge sedan Opel använde sig av det. De senaste åren har det hetat OPC.
Hjulen
Fälg och däck är unikt för GSi. 20 tum höga och 245/35 ZR 20, Michelin Pilot Sport 4 S.
Stolar
Unika för GSi med integrerat nackstöd, massage, värme och kyla.

Vissa saker glömmer man aldrig. Som den vita Opel Manta GSi jag ägde i slutet av 1980-talet. Än mer så att jag sålde den för i runda slängar 15 000 kronor, mer var de inte värda. Då. I dag finner du dem knappt, gör du det kostar de skjortan. Poff, där försvann min pensionsförsäkring.

Det som är lite konstigt med Opel Insignia GSi är att motorerna som återfinns i dem även finns i standardversionerna av GSi. Det gäller både denna 2,0 CDTi och den motorstarkare 260 hk bensinmotorn, som dock inte ska tas in till Sverige. Lite konstigt tycker jag, speciellt i dessa dagar då diesel kanske inte är dagens smak och de tappar i försäljningsstatistiken eftersom ingen vet vad som kommer att ske med dieselbilar i framtiden. Får de överhuvudtaget ens köras i stadstrafik? Opel Sverige försvarar sig med att det är många som fortfarande vill ha diesel. Jag undrar hur länge, och framför allt i en bil som heter GSi i efternamn.

När det gäller styrningen är den inte hundra oavsett valt läge. Den är ganska simmig och död i mittläget.

När det gäller styrningen är den inte hundra oavsett valt läge. Den är ganska simmig och död i mittläget.

Men det får framtiden utvisa och det är ju inte förbjudet att ångra sig. Men åter till ingången. Varför likadana motorer som i standardbilen? Opel förklarar lite vagt att de flesta är nöjda med detta och att de i stället jobbat för att ge bilen bättre väghållning och komfort. När jag pratar med chefen för Opel Performance Cars, Volker Strycek, hintar han dock om sanningen.

– När vi planerade för Insignia GSi var Opel alltjämt tyskt och det fanns planer för en Insignia OPC med mer hästkrafter. Nu är Opel franskt och det finns inte längre några tankar på en Insignia OPC, säger Volker Strycek.

3 frågor

 

 

Jérôme Bailleul Opel

Vem köper Insignia GSi?
– Framför allt män, inte allt för gamla. De är väldigt krävande mot allt och alla, inklusive sin bil. De har oftast flera av samma kaliber.
Borde det inte vara mer hästkrafter i en GSi än i standardbilarna?
– Vi tror våra kunder prioriterar körbarhet och väghållning framför hästkrafter.
Bara automatlåda. Varför?
– Den manuella lådan är en dinosaur som snart är ett minne blott.

Det betyder att detta är vad vi får nöja oss med i Opelväg vad det gäller effekt. I alla fall i dagsläget. Nu låter det som om Opel Insignia GSi är en sur, trött vagn men det är den inte. Med Volker Strycek bakom ratten (han är gammal DTM-mästare) har GSi (260 hk bensin) gått tolv sekunder snabbare runt Nürburgring än gamla Opel Insignia OPC. Och det är ingen jämförelse av tider från då och nu. Bilarna kördes parallellt. Några tider ger dock inte Opel ut, de menar att varvtiderna på Nürburgring räknas på så många olika sätt att de blir irrelevanta i jämförelse. Insignia-tiderna har satts från samma start och med samma mål. Punkt.

Opel har i stället för hästkrafter satsat på att göra GSi till en körmaskin av rang. Det har lagts oräkneliga timmar på att utveckla FlexRide-chassit som gör att du kan välja hårdhet på stötdämparna och ju hårdare satt desto snabbare gasrespons, styrning och växlingspunkter i den åttaväxlade automatlådan som är enda alternativet. När det gäller väggreppet har Opel lyckats, men mycket av det ska också tillskrivas bakaxelns två kopplingar som blixtsnabbt överför kraften från det inre till det yttre hjulet i kurvorna. De breda Michelindäcken lär också ha sin del i det hela liksom det faktum att chassit är sänkt med 10 mm.

Stolen, utvecklad av Opel, har dock andra fördelar som väldigt bra grepp om röv och fläskvalkar, massagefunktion och nedkylning när det gått hett till.

Stolen, utvecklad av Opel, har dock andra fördelar som väldigt bra grepp om röv och fläskvalkar, massagefunktion och nedkylning när det gått hett till.

Men när det gäller styrningen är den inte hundra oavsett valt läge. Den är ganska simmig och död i mittläget och går enligt min mening för lätt. Kanske en eftergift till de breda däcken. Automatlådan växlar inte så snabbt som jag önskar och är ljusår ifrån till exempel Volvos motsvarighet.

Ben- och huvudutrymme i baksätet är okej, men de axelbreda framstolarna skymmer effektivt framåtsikten för de i baksätet. Stolen, utvecklad av Opel, har dock andra fördelar som väldigt bra grepp om röv och fläskvalkar, massagefunktion och nedkylning när det gått hett till. Opel hävdar att stolens överdel har formen av en kungskobra, det tror jag är en efterhandskonstruktion…

Opel Insignia Sports Tourer 2,0 GSi 2018

Opel Insignia GSi är rikligt utrustad, men det är också vanliga 2,0 CDTi. Om beteckningen GSi, bättre stolar, högre däck men lägre chassi är värt 55 000 kronor till, det kan bara du avgöra. Du kommer att trivas i den billigare versionen. Också.

Opel Insigna Sports Tourer 2,0 GSi

Pris
382 900 kronor, leverans april/maj.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 480 Nm vid 1 500 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda med växlingspaddlar framför ratten.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 245/35 ZR 20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 500, bredd 194, höjd 150, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 807, maxlast 563, max släpvagnsvikt 1 805. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 665 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 231 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,89 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 192 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år.


Skatt
5 326 kronor per år. Ny skatt (Bonus/malus) för nya bilar registrerade efter 1/7 2018: 12 460 kronor.

Rivaler

Nya Ford Mondeo 2015Ford Mondeo 2,0 TDCI Kombi 210 hk
Lika stark och en bra vardagsbil men sticker inte alls ut på samma sätt som Insignia GSi. Du kanske inte vill synas i mängden?
Pris: ca 376 100 kronor.

 

Volkswagen Passat Sportscombi 4Motion B8 2015Volkswagen Passat Sportsback 2,0 TDI 190 4Motion DSG
En ofta återkommande testvinnare vilket bevisar att den är bra. Lite vardagslyxig men också lika vanlig som mellanmjölk.
Pris: ca 336 100 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa