Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Opel Zafira 2,0 CDTI Ecotec

En uppdaterad version av flerbarnsfraktaren Opel Zafira, lastad med ny teknik. Den åldriga förarmiljön har fått en översyn, men hur mycket bättre har det blivit?

Opel Zafira 2017

Det här är nytt!

Förarmiljö.
Ny ratt och nya instrument.
Infotaiment.
Ny pekskärm med smartphoneintegrering och inbyggd Wifi.
LED-ljus.
Nya adaptiva LED-strålkastare.

Vinregionen Rheingau utanför Frankfurt är mest känd för sina torra, högkvalitativa rieslingviner. Men mitt bland de gröna druvodlingarna längs floden Rhen visas 2017 års facelift av Opel Zafira. Modellen är lite till åren kommen, den har funnits på marknaden sedan 2011. Det första som särskiljer den nya, uppdaterade versionen är fronten – bilen har fått nya, adaptiva LED-strålkastare med ett utseende som knyter an till formerna i nya Astra. Borta är de svarta valtänderna som hängde ned från stålkastarna på den gamla modellen. De nya strålkastarna ska ha ett vitare ljus än tidigare, enligt Opel-folket ska det förvandla natt till dag. Hur bra det fungerar får framtida test utvisa.

Men det är inuti bilen de viktigaste förändringarna har skett. Föregångaren fick kritik för sin gammalmodiga förarmiljö med många små knappar som tog fokus från körningen, och pekskärmen till infotainmentsystemet var trög. Det mesta i förarmiljön är nu utbytt. Instrumenten och ratten har blivit snyggare, och den gamla toppmonterade skärmen har ersatts av en ny, integrerad pekskärm med stöd för Apple Car Play och Android Auto. Majoriteten av de många små knapparnas funktioner har flyttats till skärmen. Systemet fungerar bra, men Apple Car Play, som testbilen var utrustad med, saknar fortfarande stöd för många av de appar jag skulle vilja använda – en regelrätt skärmspegling av telefonen hade varit att föredra. Navigeringen via mobilens kartprogram fungerar väldigt bra, och programmet är alltid uppdaterat, men det kräver en del planering. Vid körning i obygden där täckning saknas måste kartan laddas ned i mobilen på förhand. När vi tappade täckningen under testturen hade vi bara ett vitt rutnät att gå efter. Ett annat alternativ är att välja till det inbyggda navigationssystemet. Eller att köra på känsla…

opel-zafira-2017-inredning

Interiören har fått en rejäl uppfräschning samtidigt som Opel har skalat av lite av knappmyllret som rådde tidigare. Här finns en kompetent pekskärm samt stöd för Apple Car Play och Android Auto. Det bjuds även på inbyggd Wifi.

En annan nyhet är Opel Onstar, med vilket bilen blir ansluten till omvärlden. Med funktionen kommer automatisk nödhjälp vid krock – om krockkuddarna löser ut ringer bilen upp en telefonist som pratar med passagerarna, och skickar hjälp om det behövs. Med systemet kommer också inbyggt Wifi över 4G LTE-nätet med möjlighet till anslutning av upp till sju enheter. Båda funktionerna kräver abonnemang, men priset är inte fastslaget ännu. Det trådlösa nätet fungerar bra och är lätt att använda, det är precis som routern hemma.

Mittkonsolen har ett smart förvaringssystem som glider fram och tillbaka på metallskenor. Det finns ett förvaringsfack på toppen, mugghållare och ett förvaringsfack längst ned. Ett tillval som kan vara intressant för passagerarna bak är lounge-systemet, som medger att sätet i mitten kan göras om till armstöd. I baksätet finns för övrigt bra med plats både för huvud och ben. Fattas bara annat i den här biltypen. Testbilen är utrustad med den senaste versionen av Opel Eye, en framåtriktad kamera som assisterar funktioner som adaptiv farthållare, filassistans och helljusautomatik. Farthållaren fungerar bra, bilen följer automatiskt trafikrytmen. Det enda jag behöver göra är att styra bilen.

Opel Zafira 2017

Bakpartiet känner vi igen från gamla Zafira.

Zafiras köregenskaper är oförändrade från föregångaren, likaså motoralternativen. Tvålitersdieseln på 170 hästar ger bra med kraft, men styrningen saknar skärpa och sittkomforten är halvbra – varken jag eller min co-driver lyckades hitta en riktigt bra körställning under provkörningen. Den svenska marknaden erbjuds, förutom dieselmotorn i testbilen, även en bensinturbo på 1,4 liter och en CNG-motor på 150 hk. Till bensin- och dieselvarianterna finns en sexstegad automatlåda som tillval. Naturgasaren får växla manuellt.

Opel Zafira Business 2,0 CDTI Ecotec

Pris
300 900 kronor, säljstart november.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 380 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg, 17 tum. Däck 225/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 466, bredd 210, höjd 169 spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 775, maxlast 680, max släpvagnsvikt 1 550. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 710-1 860 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 208 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,64 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 137 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år.


Skatt
2 042 kronor per år.

Rivaler

Designen går ut på att få ­Touran att verka bredare och visuellt ge bilen en låg tyngdpunkt.

Volkswagen Touran 2,0 Bluemotion
Nya Touran lanserades förra året, med ny kaross och ny bottenplatta. Kommer med sju individuella stolar, precis som Zafira
Pris: 290 900 kronor.

 

 

Citroen Grand C4 Picasso 2017Citroën Grand C4 Picasso BlueHDI 120
Sjusitsigt även här. Dessutom miljöklassad, med en förbrukning på 0,4 l/mil. Bra grund­utrustning, navigation är standard.
Pris: 239 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa