Provkörning av Peugeot 208 1,4 VTi 3-dörrar

I Teknikens Värld nummer 20 blev den trecylindriga Peugeot 208 testvinnare, då hade den fem dörrar. Nu kör vi tredörrars-modellen med fyra cylindrar.

peugeot_208_14_3-d
Joakim Bergqvist

Första intrycket

Peugeot 208 imponerar på många plan och introducerar flera nyheter i klassen men tyvärr har form gått före funktion lite för många gånger.

Genomtänkt

5/10

Prisvärd

7/10

I vårt test fick trepipen kritik för att vara aningen för orkeslös. Den större fyrcylindriga 1,4 liters motorn är bara marginellt dyrare men är nästan lika orkeslös, tyvärr drar den dessutom nästan dubbelt så mycket i vissa förhållanden. Från de mindre motorvarianterna hämtas den femväxlade växellådan som tyvärr inte kommer till sin rätt i kombination med den större motorn. I motorvägsfart är varvtalet på tok för högt vilket bidrar till dålig ljudkomfort och den höga bränsleförbrukningen. En sjätte växel är efterlängtad och även ett start-/stoppsystem lyser med sin frånvaro men ska komma under 2013.

Utseendet känns dock modernt men ändå stilrent tack vare den framträdande ”flytande” grillen. På tredörrarsmodellen är det bakre partiet starkt influerat av 80-tals modellen 205. I övrigt är det inte mycket som skiljer mot femdörrars modellen. Insteget till baksätet är hyfsat enkelt och väl på plats sitter man bra med god plats för huvudet. Om man i stället hoppar fram till framsätet möts man av klassledande stolar med bra sidostöd.
I jämförelse med föregångaren har 208 bantat rejält vilket har bidragit till bättre köregenskaper än föregångaren 207. Förutom en viktminskning har även ingenjörerna lyckats förstora inneutrymmena trots att bilen exteriört blivit mindre.
Om man tycker att exteriören är aningen slätstruken kanske man blir mer imponerad av interiören. Instrumenthuset har flyttats längre upp mot vindrutan för att man ska slippa ta blicken från vägen under allt för lång tid. För att man ska kunna se instrumenten har ratten gjorts väldigt liten och avlång. Tyvärr hamnar instrumenten trots det skymda bakom ratten i de flesta körpositioner.

I de övre utrustningsnivåerna Active och Allure är en 7-tums touchscreen skärm för styrning av multimedia standard. Dock är den onödigt krånglig och flera snabbvals knappar vid sidan om hade spara många onödiga svordomar.
Motoralternativen sträcker sig från den snåla men orkeslösa trecylindriga 1,0 VTI till den fyrcylindriga 1,6 Turbo som dessutom är unik för tredörrarsmodellen. Den fyrcylindriga motorn som provbilen är utrustad med innebär ett pris­påslag på 5 000 kronor.

Rivaler

Volkswagen Polo TSI 90Volkswagen Polo TSI 90
Det är inte för inte som Polo ständigt vinner tester och säljer bra. Det här är en gedigen kvalitetsbil med goda innerutrymmen och bra komfort.
Pris: 142 500 kronor.

Peugeot 208 1,4 VTi

Pris
159 900 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärställd, 2 överliggande kamaxlar,
4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 77,0/75,0 mm, cylinder-volym 1 397 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 136 Nm vid 4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående stag.
Styrning: Kuggstångstyrning med hastighetsberoende elektronisk styrservo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6 tum, däck 195/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 396, bredd 174, höjd 147, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 189, maxlast 401, max släpvikt 1 150, max takvikt 65. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285–1 076 liter.


Fartresurser*
Toppfart 188 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,5 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,75, landsväg 0,45, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 129 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
540 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.