Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Peugeot 3008 Allure Puretech 130

Minibussen är död! Länge leve suven! Medan ett segment är på utdöende växer sig ett annat allt starkare och nu byter även Peugeot 3008 sida då den går från MPV-laget till att vara en renodlad suv.

Peugeot 3008

Det här är nytt!

Suv.
Peugeot kallar 3008 för en ”avancerad suv”. Bokstavskombinationen MPV skys numera som pesten.
i-cockpit.
Peugeots i allra högsta grad unika förarmiljö med liten ratt och högt monterad instrumentering är vidareutvecklad.
3 eller 4 cylindrar.
3008 finns med bensinmotorer med tre eller fyra cylindrar och fyrcylindriga dieselmotorer.

Bokstäver är viktiga i den här branschen. Inte bara för den här tidningen utan, kanske i ännu högre grad, för dem som bygger de bilar vi skriver om. De sex bokstäverna M, P, V, S, U, och V är just nu några av de viktigaste. De tre sista är några av de hetaste och mest använda just nu. De sätts ofta ihop för att bilda förkortningen suv och det är en term som alla biltillverkare vill slänga sig med. Suvar säljer nämligen, mer än någonsin. Och antalet suvmodeller växer i samma takt. I samma takt försvinner MPV-bilarna. Dagens bilköpare verkar ha lättare att identifiera sig med en suv än med en MPV. Det har fransmännen snappat upp. Titta bara på Renault Espace – själva sinnebilden av en MPV och segmentets pionjär – har i sin senaste tappning gått och blivit en suvliknande tingest med hög markfrigång. Och titta även på Peugeot 5008 som har gått samma väg.

– Jag vill inte säga att MPV-segmentet är dött, men vi ser en kraftig minskning där och en kraftig tillväxt hos suvarna. För oss är suvarna dessutom ett sätt att attackera ­premiummärkena. I stället för en Audi A1 kan vi erbjuda kunderna en välutrustad Peugeot 2008, säger Gaëtan Demoulin, kommunikationschef på Peugeot.

peugeot-3008-bak

3008 klarar mild terräng tack vare hög markfrigång och framdiff som kan låsas.

Gamla Peugeot 3008 är en crossover i begreppets rätta bemärkelse – en salig blandning av kombi, MPV och crossover. Det har modellen nu lagt bakom sig. Den nya bilen är en renodlad suv. Det går inte många provkörningsmeter förrän det står helt klart, Peugeots designavdelning har tagit i med full kraft för att få 3008 att se ut som en suv. En hög och ilsken front, stora hjulhus, stora hjul och hög markfrigång är receptet.

Provkörningsbilen står på 19 tum stora hjul som ger mycket karaktär. Och nog fungerar det, parkerad bredvid en gammal 3008 blir skillnaderna tydliga trots att yttermåtten är ungefär likvärdiga. Peugeot är så måna om att nya 3008 ska uppfattas som en suv att ordet faktiskt är inbakat i den officiella modellbeteckningen. Det rätta och korrekta namnet är 3008 suv och ingenting annat. Om du inte köper GT-modellen förstås. Då heter bilen 3008 GT.

Peugeot 3008

Förarmiljön är avskalad till bristningsgränsen. Ratten är nästan fyrkantig.

Förvandlingen från MPV-crossover till suv är dock först och främst en pappersexercis. Det har egentligen inte hänt så mycket. Precis som föregångaren går nya 3008 inte att få med fyrhjulsdrift, det kommer först med laddhybridversionen år 2019, och några familjevänliga flexibilitetslösningar finns inte. Baksätet är en vanlig tresitsig soffa som inte går att justera i längsled, det går inte heller att ändra baksätesryggarnas vinkel och ska man lasta stora saker i bagageutrymmet och vill fälla baksätet så går det bara att göra i två delar. Här förlorar 3008 många poäng mot uttalade konkurrenten Volkswagen Tiguan. Med ungefär samma yttermått har tyskarna lyckats åstadkomma så mycket mer. För det första är Tiguan-baksätet betydligt rymligare än Peugeots motsvarighet som brister i benutrymme och takhöjd. Tiguan-baksätet går dessutom att skjuta i längsled.

3008 kommer till Sverige med ett brett motorutbud. Först ut under provkörningen är den förväntade storsäljaren – en 120 hästkrafter och 300 newtonmeter stark dieselmotor med fyra cylindrar och 1,6 liter slagvolym. Den gör förstås inte 3008 till någon raket men är heller inte irriterande trött. Den fungerar bra i kombination med den sexväxlade automatlådan och om man i stället väljer manuell låda så blir bilen miljöbilsklassad. I det här utförandet blir 3008 billig med ett pris från 229 900 kronor. Samma dieselmotor finns med ett effektuttag på 150 hk och ett pris från 259 900 kronor. Den hoppar jag över och tar i stället ut en BlueHDI 180 med så många hästkrafter som beteckningen antyder, 400 Nm och automatlåda. Den är tråkigt nog inte alls så stark som förväntat. Skillnaden mot 120-hästarsversionen är försumbar och inte alls värd merkostnaden. 180 hk-motorn finns bara till den snudd på fullutrustade GT-versionen som kostar från 319 900 kronor.

Peugeot 3008

Bagageutrymmet är inte bäst i klassen, inte heller sämst.

Alla vill inte ha dieselmotor i sin bil och i det här fallet inte jag heller. Peugeot erbjuder då en bensinmotor som kallas PureTech 130. Det är en trecylindrig 1,2-litersmotor med 130 hk och 230 Nm. Hur svagt det än må låta så räcker det alldeles utmärkt för 3008 som plötsligt upplevs lätt och rapp, snudd på spänstig. Vid försiktig körning hörs motorn knappt alls till skillnad från dieselmotorerna och när den belastas svarar den med ett mysigt orrande. Till PureTech 130 finns både manuell och automatlåda. Notera att Peugeot har släppt den hemska manuella lådan med robotiserad koppling som kallades MPS, till förmån för en momentomvandlarautomat som funkar ljusår bättre. Sist ut i motorutbudet är en fyrcylindrig, 165 hk stark bensinmotor på 1,6 liter som lär bli en udda fågel i Sverige. Inte minst eftersom den trecylindriga motorn gör sitt jobb så bra och till ett så lågt pris, från 199 900 kronor.

Fakta: Peugeot e-Kick

Peugeot e-Kick

Som komplement till 3008 lanserar Peugeot e-Kick. Det är en elassisterad sparkcykel som ska ta 3008-föraren den sista biten till målet när bilen inte når fram. Tanken är att bilens bagageutrymme ska utrustas med en hållare för e-Kick. e-Kick finns tillgänglig för ”provsparkning” här i Bologna och överraskar med bra kraft. Det finns inget gashandtag, elkraften kommer i stället när man sparkar och räcker för att rulla upp för någorlunda branta backar.

Alla priser är så kallade förbokningspriser som ligger 30 000 kronor under ”ordinarie pris”, men lita på att 3008 aldrig kommer att säljas till några ordinarie priser. 3008 SUV är en mellanklassuv enligt standardmall 1A. På pappret har den ingenting som får den att sticka ut ur den numera oöverblickbara mängden av liknande bilar. Peugeot har dock ett ess i rockärmen och det kallas interiördesign. Deras udda layout på förarmiljön – med en liten, nästan fyrkantig ratt och högt placerade digitala instrument – finns inte hos någon konkurrent. Man må tycka illa om lösningen, men många Peugeot-förare har fastnat för i-cockpit och kan nog inte tänka sig något annat.

3008 väntas segla om syskonet 308 och bli Peugeots mest sålda modell. Det kommer inte att vara tack vare några unika funktioner eller egenskaper, utan snarare på grund av många konkurrenters slätstrukna design

Peugeot 3008 Allure Puretech 130

Pris
224 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 445, bredd 184, höjd 159, spårvidd f/b 158/159. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 442, maxlast 468, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 53liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520–1 482 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 188 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,60 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 117 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
492 kronor per år.

Rivaler

Fyrhjulsdriften i Ateca sköts av Haldex 5-kopplingen. Numera kallad BorgWarner Generation V.

Seat Ateca 1,4 TSI ACT 150
Den tyskt stela spanjoren är något mindre än 3008 och sväljer mindre last. Men hur klarar den sig i ett test? I nästa nummer får du reda på det!
Pris: 227 900 kronor.

 


Kia Sportage 1,7 CRDIKia Sportage 1,6
I sitt enklaste utförande, med bensinmotor, manuell låda och lägsta utrustningsnivån, blir Sportage ruskigt billig. Spelar liksom 3008 mycket på sin design.
Pris: 204 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa