Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi 150

Peugeot 508 är en duktig aktör på den svenska marknaden och nu kommer den i förfinat utförande med nya motorer. Och en hel del Volvogener i den nya looken!

Peugeot 508 SW facelift 2015

Första intrycket

Förändringarna är ganska små på Peugeot 508 men det var en kompetent bil redan tidigare och håller fortfarande hög klass. Nu ännu snyggare.

Volvogrill

9/10

Prisvärd

7/10

Sedan introduktionen 2011 har drygt 7 100 Peugeot 508 funnit ett hem i Sverige. Köparna är ganska, för att inte säga mycket, bestämda med vad de vill ha. 92,8 procent av sålda 508 har dieselmotorer, 89 procent har en SW-kaross alternativt dess skogsmulleversion RXH. Sedanversionen har sålt i runt 700 exemplar men kommer mest troligt inte att tas till Sverige efter denna facelift. Anledningen är egentligen inte försäljningsvolymen utan att Peugeot vill skära ner modellutbudet för att minska lagerkostnader.
De flesta 508 som i dag rullar i Sverige har alltså HDI-motor och så kommer det att förbli, men i sin nya skepnad lanseras 508 med tre nya versioner. Först och främst 2,0 BlueHDI 150. Som namnet avslöjar har den 150 hästkrafter och tillräckliga resurser.
0-100 km/h klaras av på 9,1 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Ändå klarar sig modellen, med lättrullande däck, med 0,40 liter per mil blandad körning. Motorn upplevs inte som någon raket men klarar av vardagslunken utan problem.
Mer riv är det i 2,0 BlueHDI 180, i alla fall känns det så, även om inte prestandan överskrider HDI 150 med några enorma siffror. Sprinten 0-100 km/h tar 8,6 sekunder vilket alltså bara är halvsekunden snabbare. När hastighetsmätarnålen stannat visar den på 226 km/h om mätaren visar rätt.
Lite förvillande för marknaden är möjligen att denna starkare motor även planteras i 508 RXH som varit synonymt med en hybridbil. Det kommer den även fortsättningsvis att vara men RXH kommer nu också med konventionell drivlina. Det betyder samtidigt att den blir enbart framhjulsdriven då RXH Hybrid har elmotorer som driver bakhjulen.
150 hästars 508 kommer med 6-växlad manuell låda medan 180 hästaren får nya automatlådan EAT6. Ännu ett resultat av Peugeot Sveriges nedskärning av olika alternativ vilket är bra för deras ekonomi, även om det självklart kommer att finnas kunder som är missnöjda över det.

Peugeot 508 2015

PeO Kjellström lutar sig mot en Vol…, förlåt Peugeot 508 och palmerna tittar avundsjukt ner på detta.

Slutligen kommer 508 även att erbjudas med inroparen Blue HDI120 som ersätter den tidigare 115 hästars-versionen då den nu blir Euro 6-klassad, vilket även 150 och 180 blir. Samtliga versioner får start/stopp-funktion, och den förhatliga ETG6-lådan går bara att välja till 120 hk-versionen. I 308-programmet försvinner den helt och hållet. Bra där Peugeot!
Peugeot 508 hade redan tidigare bra komfort, låg ljudnivå och fina vägegenskaper åt det lite mer sportiga hållet. Ety och enär bilen i stort sett är likadan trots facelift kvarstår de egenskaperna vilket gjort den till en av de bilar ägarna är mest nöjd med.
På bensinsidan kommer, kanske, ett enda alternativ att erbjudas och det är 1,6 T med 165 hästkrafter. Men eftersom bensinkunden är en marginell företeelse i försäljningshallarna är det ännu oklart om den kommer att importeras.

I samband med faceliften får 508 några yttre förändringar som kan tyckas marginella men ändå bidrar mycket till helheten.
Fronten har rätats upp lite med en högre stående grill och en ny motorhuv. Grillen har gjorts bredare och företagets logotype, Lejonet, har flyttats till grillen i stället för att sitta på motorhuven. Det ger ett yttre som faktiskt påminner mycket om Volvo, på gott och ont, men det kanske kan locka några före detta märkestrogna Volvoiter att i alla fall titta på en Peugeot. Frågar du mig är ”nya” 508 utseendemässigt ett klart lyft och man undrar varför flyttningen av Lejonet inte skedde redan på 308. I synnerhet som detta nu sker på 308 GT.

Peugeot 508 2015

Mycket sköts enkelt med en pekskärm som faktiskt ingår i priset från den billigaste Active.

På insidan har det blivit lite mer avskalat och en stor del av funktionerna sköts nu via en pekskärm som i Sverige är standard från enklaste versionen Active.
Peugeot 508 har hög utrustningsnivå från start. I Active ingår utöver pekskärmen 16-tums aluminiumfälgar, glastak, parkeringssensor bak, tvåzons klimatanläggning et cetera.
Nuvarande 508 har med vettiga priser och hög utrustningsnivå varit ett intressant alternativ. Inte minst för tjänstebilsköparna som utgör en tredjedel av kundkretsen.
Med en nykter prissättning även för faceliftade 508 finns det inget som talar emot att de kan behålla den positionen även om konkurrensen utifrån kommer att öka starkt med exempelvis nya Volkswagen Passat och Ford Mondeo i kombiutförande. Men på det stora hela tycker jag Peugeot 508 ser ut att vara ganska välmående för sin ålder.

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDI 150

Pris
Ej fastställt, säljstart mars 2015, första kundleverans mars 2015.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 483, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/155. Markfrigång 15. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 425, max släpvagnsvikt ca 1 800. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 560-1 598 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,48, landsväg 0,36, blandad körning 0,40. CO2 105 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
1 088 kronor per år.

Rivaler

opel-insignia-sports-tourer-05Opel Insignia ST 2,0 CDTI EcoFLEX
I sitt livs form efter en facelift 2013. 140 hästars motor i ecoFlex-utförande. Finns även med 195 hk. Snabbare och dyrare.

Pris: 277 500 kronor.


Audi A4 Avant 2,0 TDI ultraAudi A4 Avant 2,0 TDI ultra
Kompetent bil med en snåldiesel på 136 hästkrafter som är populär bland tjänstebilsförare. Bra köregenskaper men börjar få några år på nacken. En ny väntar runt hörnet.

Pris: 309 500 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa