Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Porsche 718 Cayman S

Likt 718 Boxster har även varianten med tak, Cayman, fått färre cylindrar och turbo. Föregångaren kallades den perfekta sportbilen – får nykomlingen behålla titeln?

Porsche 718 Cayman S
Manuel Hollenbach

Det här är nytt!

Motorn.
Sugsexan är ersatt av en turbofyra. Mer effekt, mer vrid, mindre ljud.
Styrningen.
Den elektromekaniska styrningen är numera samma som i 911 Turbo.
Namnet.
Har fått beteckningen 718, som en hälsning till historiska mittmotorporschar.

Hur viktigt är motorljudet i en sportbil? Hur många gånger den frågan har hamnat på agendan i mötesrummen vet nog bara Porsche. Men svaret verkar vara att det betyder väldigt mycket. Högtalarförstärkning av motorers akustiska egenskaper kan tyckas löjligt, men det är mer eller mindre standard i sportbilar. Trots detta har Porsche alltså skrotat den högvarviga 3,4-literssexan och ersatt den med en fyrcylindrig turbo i nya 718 Cayman och Boxster. Och motorljudet är inte särskilt spännande. Det låter mycket, speciellt med avgassytemet i sportläge, men jag kom på mig själv med att stänga av det flera gånger. Ljudet stör mest.

Men bortsett från ljudet är motorn smått fantastisk. Tack vare variabel turbo­geometri ger motorn i Boxster S det maximala vridmomentet på 420 Nm redan vid 1 900 varv och turbolagg verkar saknas helt. Maxeffekten på 350 hästkrafter nås vid 6 500 varv och motorn varvar villigt upp till en bit över 7 000. Så motorn är starkare och mer användbar än i gamla Cayman. Men resten av bilen då? Förra generationen prisades av journalister världen över. Den fanns en konsensus om att den var perfekt. Fulländad. Teknikens Världs Mikael Stjerna kunde inte föreställa sig en bättre bil. Men det kunde visst Porsche.

Porsche 718 Cayman S

Styrningen är verkligen direkt och lyder minsta vink, även under hård inbromsning och acceleration.

718 Cayman har förbättrats på ett flertal punkter jämfört med föregångaren – S-modellen har fått samma bromsar som 911 Carrera, styrningen har hämtats från 911 Turbo och ska vara tio procent mer direkt, fjädrar och stag har styvats upp för att bilen ska bli mer stabil. Och stabil är den. Den djupröda Cayman S med PDK-växellåda och Sport Chrono-paket jag rattar för dagen känns verkligen fulländad längs de smala kurviga skogsvägarna ­mellan Malmö och Sturup Raceway, där ivriga journalister ska få köra bilen på bana.

Den låga, lilla sportbilen blir som en förlängning av kroppen. Med körlägesväljaren på ratten ställd i normalläge blir bilen precis lagom mjuk för att hantera gropar och gupp, men ändå styv, kontrollerad och förfinad. Med Sport Chrono-paketet kommer också Sport Response – en knapp på körlägesväljaren som, om den trycks ned, ger bilen max prestanda i 20 sekunder innan den återgår till det körläge den var i tidigare. Bra vid till exempel omkörningar eller om man av någon anledning skulle vilja komma iväg från ett rödljus extra snabbt. Växellådan är för övrigt brutalt snabb – en manuell låda kan inte mäta sig med den effektivitetsmässigt, vilket också syns på den angivna accelerationstiden. Växellådsvalet (ja, bilen har faktiskt en manuell låda som standard) handlar snarare om hur mycket föraren vill känna sig delaktig.

Nog känner man igen förarmiljön. Den nya snygga ratten är inspirerad av 918 Spyder.

Nog känner man igen förarmiljön. Den nya snygga ratten är inspirerad av 918 Spyder.

Framme vid banan på Sturup blir byter jag bil till en annan Cayman S som är utrustad med skalstolar och kolfiberbromsar (34 100 samt 76 300 kronor i den hutlösa tillvalslistan). En instruktör från Porsche leder vägen i en 911 – kanske för att påminna om vem som är störst och snabbast. Runt den korta, kurviga banan fortsätter Cayman att imponera. Styrningen är verkligen direkt och lyder minsta vink, även under hård inbromsning och acceleration. Med körlägesväljaren i sport plus-läge styvas bilen upp och blir perfekt för bankörning, samtidigt som antisladdsystemet blir mer lekfullt och tillåter en hel del innan det griper in. Bilen tappar sällan greppet, och jag kände bara av systemet någon enstaka gång.

Efter några varv runt banan tar jag en sväng i Cayman utan S, med tvålitersmotor utan variabel turbo och 50 färre hästkrafter. Motorn känns mer pressad än S-modellen, och inte alls lika aggressiv på höga varv. S-modellen rekommenderas, trots att den kostar drygt 100 000 kronor extra. Visst går det att vara nostalgisk och sakna sången i den högvarviga boxersexan i föregångaren, men 718 Cayman S är så bra att det blir lite löjligt.

Porsche 718 Cayman S

Pris
639 000 kronor, kan beställas nu, når butikerna i september.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 95:1. Borrning/slag 102,0/76,4 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 350 hk (257 kW) vid 6 500 r/­min, max vridmoment 420 Nm mellan 1 900-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbel-kopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel


Styrning
Elektromekanisk servostyrning med variabel utväxling. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum fram, 10 tum bak, däck 235/40 ZR19 fram, 265/40 ZR19 bak.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 2 48, längd 4 38, bredd 1 80, höjd 1 28, spårvidd f/b 1 52/1 54. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 355. Tank 64 liter.


Fartresurser
Manuell/PDK Acceleration 0-100 km/h 4,4/4,2 s, toppfart 285 km/h.


Bränsleförbrukning
Manuell/PDK Stad 10,7/9,5 landsväg 6.5/6,0 blandad körning 8,1/7,3 l/mil. CO2 184/167 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
1 966 kronor per år.

Rivaler

toyota-gt86Toyota GT 86
Mycket sportbil för lite pengar – du får två Toyota GT 86 för samma pengar som en Cayman.
Pris: 310 800 kronor.

 

 


 

McLaren 650S vs Alfa Romeo 4CAlfa Romeo 4C
895 kg torrvikt. Turbofyra med 240 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,5 sekunder. Monocoque i kolfiber.
Pris: Ca 500 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa