Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Porsche 911 Carrera GTS

En Porsche 911 med lite extra stuns men utan Turbo-modellens prislapp och GT3-värstingens råhet – det låter väl som det ultimata Porschereceptet? Så kan det mycket väl vara, på papperet ser Porsche 911 Carrera GTS ut att vara den perfekta mixen.

Porsche 911 Carrera GTS prov
Frank Ratering

Det här är nytt!

Turbo
Även GTS-modellen har numera dubbelturbo.
>300 km/h
Alla GTS-versioner av 911 har en toppfart över 300 km/h. 30 hk. GTS-modellen är 30 hästkrafter starkare än Carrera S.
Sport Chrono
Utrustningspaketet som bland annat innehåller justerbara motorfästen och sänker acctiden, är standard på GTS.

Världens bästa kompromiss! Jo, så är det faktiskt. Hur konstigt det än kan låta att kalla en 1,1 miljoner kronor dyr och 450 hästkrafter stark sportbil för en kompromiss så är det just vad Porsche 911 Carrera GTS är – en synnerligen lyckad kompromiss. I det till synes redan smockfulla 911-utbudet fyller 911 Carrera GTS upp luckan mellan de vanliga Carrera-modellerna, med och utan S, och den ultrasnabba och ultradyra GT3-modellen. Luckan är förvisso stor med tanke på att Carrera S kostar från 1 075 000 kronor och GT3 börjar på 1 515 000 kronor, men någonstans däremellan passar Carrera GTS in.

Behövs det mer kraft än så här i en 911. Nej, det behövs självklart inte mer.

Behövs det mer kraft än så här i en 911. Nej, det behövs självklart inte mer.

Passar in gör den även här på Killarney Raceway utanför Kapstaden i Sydafrika. Killarney är nämligen en gammal Formel 1-bana som stod färdig redan 1947 och har sett sina bästa dagar, minst sagt. Stirling Moss vann Grand Prix-tävlingen här år 1960 i en Porsche 718 och man får hoppas och anta att asfalten var i bättre skick då. I dag är Killarney en platt och ganska oinspirerande bana med ohyggligt dålig beläggning. Asfalten är grövre än en norrländsk skogsväg och den långa rakan är så knagglig att det känns som att bilen ska hoppa av banan.

En 911 GT3 hade varit alldeles för hård och snabb för den här banan. En Carrera S hade kanske känts för långsam. Tur då att Carrera GTS finns. Carrera GTS finns i alla utföranden – Cabriolet, Targa, med fyrhjulsdrift och med eller utan PDK-växellåda. Jag kör en bakhjulsdriven Coupé med manuell växellåda och det är förmodligen den bästa konfigurationen för att uppleva den nya kraften i motorn. Det finns ingenting som maskerar. GTS-modellen är 30 hästkrafter och 50 newtonmeter starkare än Carrera S, totalt ger det 450 hk och 550 Nm.

GT-ratt i något mindre format med alcantara-klädsel ingår i GTS-utförandet.

GT-ratt i något mindre format med alcantara-klädsel ingår i GTS-utförandet.

Man behöver inte gå längre tillbaka i tiden än till 2003 för att förstå vilken nivå nya GTS-modellen är på. Då kom nämligen 996 Turbo med 415 hk och 563 Nm. Med manuell växellåda och bakhjulsdrift blir det tydligt hur råsnabb Carrera GTS har blivit.

Vid en fullgasacceleration från stillastående måste man vifta ruskigt snabbt med växelspaken för att hinna med och under den korta processen hinner man bara börja fundera på om det behövs mer kraft än så här i en 911. Efter en lite längre stund kommer man så klart fram till slutsatsen att nej, det behövs självklart inte mer. Carrera GTS har samma 3,0 liter stora boxersexa som övriga Carrera-modeller och även här är det två turboaggregat som eldar på. Ett stort och ett litet. Under 3 000 r/min arbetar inget av dem, då är 9A2-motorn i princip en sugmotor.

Rökfärgade lampglas, svart modellbeteckning, svarta luftintag till motorn och svarta avgasutblås – så tar du GTS.

Rökfärgade lampglas, svart modellbeteckning, svarta luftintag till motorn och svarta avgasutblås – så tar du GTS.

GTS-beteckningen innebär inte bara att 911 får mer kraft. Det följer även med en hel del utrustning som kostar extra på en vanlig Carrera S. Till exempel Sport Chrono-paketet med adaptiva motorfästen. Bakaxelstyrningen får man däremot betala extra för även till GTS-modellen (+23 500 kronor).

GTS-modellen ser lite annorlunda ut med en SportDesign-front som går djupare ned mot marken och en något högre bakre spoiler. Baktill känns GTS-modellen även igen på mörkt rökfärgade lampglas, svart modellbeteckning, svarta luftintag till motorn och svarta avgasutblås. Köper man en Targa GTS får man dessutom en svartlackerad targabåge.

911 Carrera GTS kan tyckas vara ett onödigt tillskott, en vanlig Carrera S går ju att extrautrusta med powerkit som gör den lika stark som GTS och det mesta som ingår i GTS-utrustningen går att få även till Carrera S. Sedd i det ljuset ser GTS ut att vara ett onödigt tillskott. Ser man den däremot som en välutrustad och finkänsligt hopplockad specialversion är den alldeles oumbärlig.

Porsche 911 Carrera GTS

Pris
1 203 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 91,0/76,4 mm, cylindervolym 2 981 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 550 Nm mellan 2 150–5 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift. 7-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med 2 längsgående länkarmar och 4 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter (10,7 m med bakhjulsstyrning).


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, bak 12 tum, däck fram 245/35 R20, bak 305/30 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 453, bredd 185, höjd 128, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 450, maxlast 470, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) fram 125 liter, bak 260 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,1 s, toppfart 312 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,29 l/mil, landsväg 0,73 l/mil, blandad körning 0,94 l/mil. CO2 212 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
2 582 kronor per år.

Rivaler

Mercedes-AMG GT Coupé Mercedes-AMG GT
Mercedes 911-killer är en råbarkad typ med 462 hk ur en V8. Mindre Gran Turismo-känsla, mer muskelbil.
Pris: 1 213 000 kronor.

 


Jaguar F-Type 400 SportJaguar F-type 400 Sport

Specialversionen F-Type 400 Sport finns bara under ett modellår och har en V6-motor med 400 hk. Inte lika vass karaktär som Mercedes AMG och Porsche.
Pris: 1 045 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa