Är det här den ultimata versionen av Cayman? Eller kanske till och med den ultimata Porschen? Vi kör Porsche Cayman GT4 som plockar de bästa delarna från sina större syskon.

Det här är nytt!

Carrera S-motor. 3,8-litersmotorn från gamla 911 Carrera S har skohornats ned i mitten av lilla Cayman.
GT3-bromsar. Bromssystemet är hämtat från storebror 911 GT3.
Downforce. GT4-modellen är den första Caymanen med stora vingar för maximalt marktryck i hög fart.

Vi kan väl hoppa över hela den där debatten om Cayman är en riktig Porsche eller inte, eller om den till och med är bättre än 911? Alla som har kört Cayman vet att den inte är någon halvmesyr, ingen avart med lånat Porsche-emblem. Som det ultimata beviset på att Porsche själva har fullt förtroende för Cayman lanserades nyligen Cayman GT4 Clubsport – en renodlad banracer med mittmotor, chassidelar från 911 GT3 Cup-bilen och motor från 911 Carrera S. För 110 000 euro plus moms kan man köpa en GT4 Clubsport och därmed kunna ställa upp i internationella mästerskap som Pirelli World Challenge och Continental Tire Sports Car Challenge.

Här finns ingen vinge som flaxar upp och ned beroende på fart. GT4-vingen sitter still.

Foto: Andreas Libell

Här finns ingen vinge som flaxar upp och ned beroende på fart. GT4-vingen sitter still.

Den som inte är riktigt lika hårdnackad i sitt motorsportintresse, men ändå vill ha en värstingversion av Porsche Cayman, gör bäst i att köpa Cayman GT4. Det här är nämligen en av de bästa bilarna man kan köra på allmän väg just nu. En tredjeplats i 2015 års Bankalas säger mycket – vi på Teknikens Värld tycker att Cayman GT4 är något av det bästa man kan köra på fyra hjul just nu, bättre än till exempel Mercedes AMG GT och Nissan GT-R.

Porsche Cayman GT4

Foto: Andreas Libell

Vad är det som gör den så himla bra då? Jo, Porsche har kort sagt följt det klassiska receptet där man tar en liten och lätt bil och stoppar i överdimensionerade delar för att få den att bli mycket bättre. I det här fallet innebär det att lilla Cayman har fått samma 3,8-litersmotor som satt i 911 Carrera S innan ansiktslyftet och diverse chassidelar från 911 GT3. Bara genom att läsa faktabladet förstår man att Cayman GT4 är något utöver det vanliga. Det är som att läsa datumet 24 december i almanackan, man vet att det kommer att bli trevligt då.
Det här är den första GT-modellen från Porsche som baseras på Cayman. Vi kan anta att det kommer en ännu värre GT3 också men just nu är GT4 värst. I stället för den 3,4-litersmotor som sitter i Cayman S och GTS har Cayman GT4 fått den betydligt större och starkare 3,8-litersmotorn från gamla 911 Carrera S. Men i stället för de 400 hästkrafter som motorn har i Carrera S ger den i Cayman GT4 385 hästkrafter. Motorn har också ett lättare svänghjul för att ge rappare gasrespons. Det tackar vi för, 3,8-literssexan har aldrig känts så varvillig, effektiv och farthungrig. Detta alltså trots att den är svagare än i 911 Carrera S.

Porsche Cayman GT4 Clubsport

Porsche Cayman GT4 Clubsport

Vid bilsalongen i Los Angeles i november visade Porsche upp Clubsport-versionen av Cayman GT4 som väger in på 1 300 kg, 40 kg lättare än vanliga GT4. Cayman GT4 Clubsport har bland annat 90-literstank, hjulupphängning från 911 GT3 Cup och 12-stegs ställbart ABS-system. Bromsarna är 380-millimeters stålskivor runt om med sexkolvsok fram och fyrkolvs bak.
Motorn är samma 3,8-liters boxersexa som sitter i gatversionen, men den har sexstegad dubbelkopplingslåda, och diffbroms.

3,8-litersmotorn är förstås alldeles underbar med sitt metalliska gurglande på låga varv och öronskärande ylande i toppen av varvtalsregistret. Under provkörningen passar vi på att göra ett vetenskapligt test av akustiken i de nya Norra Länken-tunnlarna norr om Stockholm. Akustiken är bra, kanske lite för bra. Vid nedväxlingar exploderar tunnlarna av avgasknallarna och när Porschen tillåts varva ut fylls tunnlarna av ett överväldigande illtjut.
GT4-modellen går bara att få med ­manuell, sexväxlad låda och den kan knappast göra någon besviken. Växellådan är ordentligt förstärkt jämfört med i en vanlig Cayman och ett skolexempel på hur en manuell låda ska fungera. De som tycker att det är krångligt att växla manuellt borde prova den här, om en ­manuell låda är tillräckligt välbyggd så är den också lättväxlad, men framför allt underhållande.

Rörramen gör sitt bästa för att försämra ett redan trångt bagageutrymme.

Foto: Andreas Libell

Rörramen gör sitt bästa för att försämra ett redan trångt bagageutrymme.

385 hästkrafter är 45 fler än i tidigare toppmodellen Cayman GTS, men det är inte det som avgör. Den skulle kunna ha ännu mer kraft, men det behövs inte. Anledningen är att Porsche har gjort ett grundligt jobb för att få Cayman GT4 att greppa så mycket som möjligt. Den är den första Cayman-modellen som har riktig downforce. Framtill sitter en ny spoiler som pressar framhjulen mot asfalten och bak finns en stor kolfibervinge monterad i fast position på aluminiumkonsoler. Runt de två centrerade avgasutblåsen finns en djup stötfångare som ser ut som en diffuser, men som faktiskt bara är där för syns skull. Den nya aerodynamiken gör att Cayman GT4 är överraskande stabil i hög fart.

Lyx och race i härlig blandning. AC och stereo kostar extra.

Foto: Andreas Libell

Lyx och race i härlig blandning. AC och stereo kostar extra.

Komforten störs förstås av den höga ljudnivån men annars finns inte så mycket att klaga på. De kramiga kolfiberskalstolarna (tillval) går inte att justera annat än på längden och höjden men är inte obekväma. Provkörningsbilen är extrautrustad med Club Sport-paket som innehåller sexpunktsbälten, brandsläckare och rullbur baktill.

Sexpunktsbältena är i vägen till vardags men uppskattas vid race.

Foto: Andreas Libell

Sexpunktsbältena är i vägen till vardags men uppskattas vid race.

Det inställbara fjädringssystemet PASM samt flera komponenter i främre hjulupphängningarna är direkt hämtade från 911 GT3 och spårvidden är bredare både fram och bak jämfört med vanliga Cayman. Baktill är bärarmarna och krängningshämmaren rejält förstärkta. Växellådan är upphängd i två adaptiva fästen som påverkas på samma sätt som stötdämparna när PASM-läget ändras. Normal-läget är skräddarsytt för Nürburgring medan Sport-läget är utformat för moderna racerbanor med jämnare beläggning.

Detaljarbetet är utsökt. Tygrem i stället för handtag sparar gram.

Foto: Andreas Libell

Detaljarbetet är utsökt. Tygrem i stället för handtag sparar gram.

Trodde du att vi var färdiga med tekniksnacket? Icke! Som standard levereras Cayman GT4 med bromsskivor i kompositmaterial som mäter 380 millimeter i diameter. De sägs vara två kilogram lättare än vanliga bromsskivor, styck. Som tillval finns perforerade och ventilerade kolfiberkeramiska bromsskivor, 410 millimeter i diameter fram och 390 millimeter bak.
För 850 000 kronor framstår Cayman GT4 som ett kap. Den är inte bara billigare än den enklaste 911 Carreran utan framför allt en dryg halvmiljon billigare än 911 GT3. Är det körglädje man är ute efter så är skillnaden mellan GT4 och GT3 inte så stor som man kan tro.

Tvättpedanten Wedberg tar ibland till rumpan för att hålla bilen ren.

Foto: Andreas Libell

Tvättpedanten Wedberg tar ibland till rumpan för att hålla bilen ren.

Porsche Cayman GT4

Pris
850 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl boxermotor 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12.5:1. Borrning/slag 102,0/77,5 mm, cylindervolym 3 800 cm3. Max effekt 385 hk (283 kW) vid 7 400 r/­min, max vridmoment 420 Nm vid mellan 4 750-6 000 r/­min.


Kraftöverföring
Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum fram, 11 tum bak, däck 254/35 ZR20 bak, 295/30 ZR20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 248, längd 444, bredd 182, höjd 127, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 10. Tjänstevikt 1 340, maxlast 300, max släpvagnsvikt 0. Tank 64 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 150, 275 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,4 s, toppfart 295 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 1,48, landsväg 0,78, blandad körning 1,03. CO2 238 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
3 154 kronor per år.

Rivaler

Lotus Evora facelift 2015
Lotus Evora 400
Med Toyota-köpt V6-motor på 3,5 liter och kompressorladdning (!) är Evora en av bilvärldens verkligt udda fåglar. Snabbare på pappret, svårare att äga.

Pris: Ej fastställt.


Renault Megane RS 275 Trophy-R
Renault Megane RS 275 Trophy-R
Förhållandevis svag med sina 275 hk, men kraften imponerar. En renodlad trackdaybil som ger liknande körglädje. Hopplös till vardags.

Pris: 403 400 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Porsche Cayman GT4
NÄSTA Nio av tio vill ha Östra länken i Stockholm