Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Macan

Porsche Macan började säljas våren 2014 men det dröjde med en instegsmodell. Nu finns det och då sitter en rak fyrcylindrig motor i Porsches lill-suv.

Porsche Macan
Glenn Lindberg

Det här är nytt!

Motorn
För första gången tar en rak fyra plats i en suv från Porsche, det är för övrigt mer än 20 år sedan en rak fyra användes av företaget.
Avgasrören
Alla andra Macan har fyra avgaspipor bak, runda eller fyrkantiga (Turbo). På ”vanliga” Macan sitter det bara två pipor.

Att säga att en bil som klarar 0-100 km/h på 6,7 sekunder och har en toppfart på 229 km/h är långsam kan tyckas magstarkt. Men nu handlar det om en Porsche och då är det långsamt i jämförelse med andra modeller från Stuttgart. För den sakens skull upplever jag inte Macan som någon drög, tvärtom kändes den piggare än förväntat. Framför allt för att vara en två tons klump med så begränsad effekt.

För de som bara är intresserade av kaross­typen, vill sitta högt och ha fyrhjulsdrift duger Porsche Macan med 252 hästkrafter alldeles utmärkt. Och det mest intressanta är att det handlar om en rak fyra, för första gången i en Porsche på över 20 år. Senast det skedde var med Porsche 968 som slutade tillverkas 1995.

Vad som alla trodde skulle heta Cajun blev Macan. På insidan är det väldigt – Porsche.

Vad som alla trodde skulle heta Cajun blev Macan. På insidan är det väldigt – Porsche.

Det är inte direkt så att Porsche basunerar ut det men motorn som sitter i Macan är en Golf GTI-motor. Porsche menar att det är en koncernmotor som Porschefierats. Nåväl. Det kan också tyckas underligt att motorn bara ger 252 hästkrafter då Golf R har 300 men det handlar mer om att inte ligga för nära Macan S som har en treliters V6 på 340 hästkrafter.

Macan S kostar ”bara” 60 000 kronor mer än Macan så man kan ju också se Macan som en inropare och inte en instegsmodell, om man tänker så. Förutom att det sitter en rak fyra under huven är Macan väldigt lik de övriga versionerna av modellen. Den stora skillnaden är att det sitter två enkla avgaspipor bak, på övriga är det fyra. Macan har annars samma fördelar som sina namnar vilket betyder ett riktigt följsamt chassi som knappt alls utstrålar suv.

Att det är en Macan och inte en Macan S syns på de enkla avgaspiporna.

Att det är en Macan och inte en Macan S syns på de enkla avgaspiporna.

Fjädringen är mer optimerad för njutning än sport och det är imponerande tyst trots de breda och höga däcken. Det satt 20-tummare på provbilen. Trots att detta är den billigaste Macan på marknaden är den ju inte direkt billig i sig. Dryga halvmiljonen kan ju tyckas vara magstarkt för en inropare/instegsmodell men Porsche har ju aldrig varit kända för att vara billiga, vare sig i inköp eller när det handlar om tillbehör. Vårt exemplar är merutrustat så att slutnotan hamnar på 757  700 kronor och det är väl där någonstans de flesta exemplar lär hamna.

Porsche Macan

Pris
576 000 kronor, kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 252 hk (185 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 600-4 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8/9 tum, däck 235/60 R 17-255/55 R 18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 281, längd 468, bredd 192, 163, spårvidd f/b 166/165. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 980, maxlast 465, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 500-1 500 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 229 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,85 l/mil, landsväg 0,66 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 170 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
1 658 kronor per år.

Rivaler

Range Rover Evoque TD4 AWDRange Rover Evoque Si4 240 hk 4X4
En stor succé för företaget som säljer som smör. Snygg att se på, skön att köra men baksätet är trångt. Prismässigt ett kap!
Pris: Från 455 900 kronor.

 

BMW X4BMW X4 xdrive 28I
Om du inte behöver utrymme och är såld på X-stilen från BMW så varför inte. Men bered dig på högt ljud i kupén och dålig bakåtsikt.
Pris: Från 497 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa