Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Panamera 4S Diesel

Efter åtta år kommer avlösning i form av en helt nyutvecklad Panamera. Porsche har slipat på sitt sportlimousinekoncept och renodlat på de flesta punkter. Högteknologi möter nu en mer klassisk designstil.

Porsche Panamera 2017

Det här är nytt!

Fyrhjulsdrift.
För första gången kombineras dieselkraft och fyrhjulskrafs hos Panamera.
Turbo.
Förlitar sig på ny biturboteknik, egentligen borde alltså alla heta ”Turbo” i efternamn.
PDK.
Nu är dubbelkopplingslåda standard, en kugge har tillkommit, den åttaväxlade lådan kommer från ZF.
911-look-a-like.
Designen knyter an till ur-Porschemodellen på ett stiligt vis, särskilt taklinje och bakparti.

Snacka om att skönheten kommit inifrån. Få om ens någon har köpt stora Porsche Panamera och kallat den vacker, ordvalen har mer varit ”fet”, ”maffig” eller ”vulgär”. Trots stenhård kritik för sitt klumpiga utseende har den globala försäljningen hållit i sig och tillverkningen i Leipzig aldrig riktigt däckat. Panamera levererade något som varken Audi, BMW, Mercedes eller annan premium-/sportbilstillverkare kunde åstadkomma. Trots fem meters längd och vikt på styva två ton skickade den nämligen i väg alla fyra åkande på en sportvagnsresa utan liknelse. Och nu är stunden kommen att skicka in en ny generation Porsche Panamera på sportlimousinescenen.

Trogna sitt arv ändrar inte Porsche på det vinnande konceptet, men nu är bilen faktiskt riktigt stilig – åtminstone ur vissa vinklar. Smaken är ju som vi vet delad. Michael Mauer heter Porsches nuvarande och omtyckta designchef, i början av 2000-talet hade han samma befattning hos Saab i Trollhättan dit han kom från Mercedes. Mauer planterade nya stilideal genom ett gäng konceptbilar som så småningom resulterade i nya 9-5 och 9-4X innan sagan var all. Men innan dess hade Mauer lämnat för Porsche i Stuttgart och i och med nya Panamera har Mauer initierat sin stil på samtliga Porschemodeller. Nu är linjespelet gemensamt, oavsett om det gäller 911, Macan eller stora Panamera. Det långsmala röda dekorljuset som löper över tvärs bakpartiet hälsar både till Porsche 911 och – hepp! – Saab 9-5.

Porsche Panamera 2017

Ljus skinnklädsel och träpaneler ger kupén lyxstämpel. Stor infoskärm.

Även tekniskt evolutionerar nya Panamera. Nu är det överladdade motorer som gäller över hela linjen, likaså fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda. Denna varianteffektivisering visar bara på att man i stället kommer att bredda modellutbudet och därigenom sno åt sig ännu fler kunder. Kinesiska marknaden vill ha en förlängd Lang-version, Europa en ännu mer praktisk Shooting Brake-kombi och samtliga marknader högre grad av elektrifiering – Panamera Hybrid kommer under 2017-18. Modellutbudet modellår 2017 bjuder på två bensinare, Panamera 4S med 2,9-liters V6-motor på 440 hästkrafter och Panamera Turbo med 4,0-liters V8-motor på 550 hk samt dieselversionen Panamera 4S Diesel med 4,0-liters V8-motor på 422 hk. Flertalet av de 50-tal kunderna i Sverige som har förhandstecknat sig har valt Turbomodellen i sedvanlig anda, värstingen är som populärast premiäråret. Räkna med att Panamerapaletten breddas med både enklare och billigare drivlinor, och att Autobahndräparen Turbo S är i antågande.

3 frågor

Thorsten Klein – interiördesigner Porsche

Vilka är de viktigaste designelementen interiört hos nya Panamera?
– De starkaste identitetsbärarna är rak instrumentbräda, uppåtsluttande mittkonsol, varvräknare centralt monterad i instrument­klustret och så startvredet till vänster om ratten.
Exteriört, vad var svårigheterna med att utforma Panamera ”version 2.0”?
– Vi ville ta bort det negativa och förstärka det positiva. Exempelvis har både taklinje och bakparti betydligt mer drag av klassiska 911 nu. I fronten poängteras framskärmarna tydligare och hela sidosiluetten är sportigare.
Ni har valt att rensa upp bland knapparna och ersatt dessa med touchfunktion som på en smartphone. Varför?
– Det ger oss ett renare utseende samtidigt som funktionerna kvarstår, på köpet fick vi ett mer sobert och lyxigare utförande. Här plockade vi många idéer från konceptbilen Porsche Mission E Concept.

Fokuserar på 4S Diesel som ändå har det största nyhetsvärdet, med både fyrhjulsdrift och PDK dubbelkopplingslåda som inte gick att kombinera tidigare. Vridmomentet 850 newtonmeter vaknar till livs strax över tomgång – redan från låga 1 000 r/­min – och håller i hela vägen upp till 3 500 r/­min. Om du tickat för stora 90-literstanken (75 liter är standard) i den digra utrustningslistan är räckvidden drygt 130 mil vid uppgivna blandade förbrukningen 0,68 l/mil! Snacka om sjumilastövel. Inne i den välisolerade kupén låter V8-dieseln bra vid fullgasacceleration, inte knackigt alls. Givetvis inte samma sportsmatter som bensin-Turbon vräker ur sig, mer ett vuxet och dovt sound. Prestandamässigt kickar 4S Diesel iväg 0-100 km/h på 4,5 sekunder, men beställer man till Sports Plus Chrono-paket putsas tiden med två tiondels sekund. Toppfarten är tillräckliga 285 km/h.

Med vredet på ratten kan man justera mellan Normal, Sport, Sport Plus eller Individual på chassi och drivlina. Datorkraften ombord är säkert som en rymdfärjas, tillvalen heter Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) plus aktiv antikrängningsfunktion. Sammantaget bygger utrustningarna om Panamera från GT-kryssare till sportbil. Säkerhetsfinessen Porsche InnoDrive bygger vidare på den adaptiva farthållare-funktionen. Arbetar med input från navigationen och signaler från radar- och videosensorer, beräknar antalet accelerationer och inbromsningar såväl som val av växel och antalet följfaser bakom andra bilar för de närmaste tre kilometerna. Den här elektroniska andrepiloten tar automatiskt med kurvor, backar och hastighetsgränser i beräkningen. Systemet liknar det som Rolls-Royce använder, och gör körningen ännu enklare och säkrare.

Porsche Panamera generation 1 och 2 i profil

Nya Porsche Panamera jämfört med förra generationen. Trots succén fick Panamera stå ut med att kallas Ringaren från Notre Dame, men nu är puckelryggen bortopererad och linjespelet betydligt mer likt sportiga lillebror 911:s.

Karossen har vuxit på alla ledder, ändå är känslan av nya Panamera att den upplevs mer kompakt bakom ratten. Mer visuell motorhuv med markerade frontskärmar ger bättre överblick även om det är si och så med runtomsikten. Särskilt snett och rakt bakåt, tur att det finns kameror lite här och där som hjälper till vid parkeringsmanövrar. Bakom baksätets ryggar går det att hissa upp en solgardin men dess överkant stjäl mycket av raktbakåtsikten. Skarp styrning bidrar också till kontrollkänslan, rattrörelserna förmedlar mer känslan av en sportbil på 1 500 kg än femmeterplus-limousine på 2,2 ton. Styrningen jobbar via ett nytt elektromekaniskt styrsystem.

Modellalternativ

Modell/motor/effekt/pris
Panamera 4S/2,9 V6/440 hk/1 110 000 kr
Panamera 4S Diesel/4,0 V8/422 hk/1 150 000 kr
Panamera Turbo/4,0 V8/550 hk/1 520 000 kr

Interiört märks nya Panamera kanske allra mest, särskilt på förarplats. Helt ny layout med två 7-tums TFT-skärmar som flankerar den centralt placerade analoga varvtalsmätaren samt en 12,3-tums infotainmentskärm med pekfunktion som sitter mitt på tunnsmala instrumentbrädan. Touchskärmstemat fortsätter på den sluttande mittkonsoltunnelen som delar av sittbrunnen. Black Panel kallar Porsche finessen, som inte har att göra med Saabs tidigare nedsläckningsfunktion av instrument. Den tidigare knappmyriaden har ersatts av liknande uppsättning funktioner grupperade i inställningar för klimat, bilfunktioner samt aktivt chassi PSM. Övriga kommandon sköts via den stora infoskärmen. Den som aldrig använt läsplattor eller smartphones kan få problem att hantera och styra till en början men även en invigd behöver inkörning. Fortfarande lider gränssnitt och översättning av missar och tabbar, särskilt språkbruket är på lågstadienivå i stället för premiumklass. De glansiga pekytorna i trendig ”pianolack” både reflekterar hårda solstrålar och blir snabbt grisiga av allt pekande.

Porsche Panamera 2017

Piazzan på Münchens flygplats svämmar över av nya Panamera. Helt nytt bakparti.

Två stolar finns att välja på, eljusterbara i antingen 14-vägs (komfortstol) alternativt 18-vägs (sportstol). Enklast ser man skillnad på att den enklare stolen har två insydda dekorlister i ryggen, dyringen har tre pyntlister. Massagefunktion som bygger på 10-kammarssystem har fem olika program, mitt personliga tillval tillsammans med inbyggd kylfläkt. Kan vara skönt på långresorna. Kan inte hålla mig undan Panamera Turbo när det erbjuds serpentinvägar blandat med tysk motorväg. V8-motorn slungar iväg bamsekarossen 0-100 km/h på 3,6 sekunder, toppfarten är 306 km/h och prislappen far iväg ytterligare 370 000 kronor. Sjutton om det är värt de pengarna, trots knappt två tusen kronor lägre årlig fordonsskatt.

Porsche Panamera 4S Diesel

Pris
1 150 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november.


Motor
Diesel. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 3 956 cm3. Max effekt 422 hk (310 kW) mellan 3 500-5 000 r/­min, max vridmoment 850 Nm mellan 1 000-3 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram/bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Luftfjädring tillval. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 11,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck fram 265/45 R19. Fälgbredd bak 10,5 tum, däck bak 295/40 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 295, längd 505, bredd 194, höjd 142, spårvidd f/b 167/165. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 2 200, maxlast ca 435, max släpvagnsvikt i.u. Tank 75 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 495-1 304 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 285 km/h. Bränsleförbrukning: Stad 0,79 l/mil, landsväg 0,59 l/mil, bl körning 0,68 l/mil. CO2 178 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


Skatt
4 596 kronor per år.

Rivaler

audi-a8-facelift-07Audi A8 4,2 TDI q
Varken RS7 eller S8 finns med TDI, därför blir det A8-modellen. V8-dieseln på 385 hk släpper ut 189 g/km. Mer av direktörslimousine än sportbil.
Pris: 990 400 kronor.

 

BMW 730d xDrive 7-serieBMW 750d xDrive L
50d-maskinen på 400 hk gör 7-serie snabb och effektiv, karossen finns enbart i Lang-utförande. Närmaste Panamera-utmanare från BMW heter annars M6 Gran Coupé.
Pris: 1 072 300 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa