Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Range Rover Velar D300 AWD Automatic

Range Rover Velar bryter ny mark i suvsegmentet genom att vara både längre och kortare än konkurrenterna. Vi provkör i vackra Norge.

Range Rover Velar

Det här är nytt!

Fyller upp
Den ska fylla upp luckan mellan lilla Range Rover Evoque och Range Rover Sport.
Textil
För första gången lanseras en lyx-ull klädsel som är lika dyr som skinnklädseln.
Tre bildskärmar
Velar har dubbla bildskärmar i mittkonsolen och en stor TFT-skärm som huvudinstrument.

Att vi har landat i Molde beror på att Land Rover tycker att den norska naturen stämmer överens med kärnvärdena som Range Rover Velar står för. Man talar mycket om kvalitet och – om jag får citera pressmaterialet – ”en orubblig tro på reduktionism”. Det handlar inte om tillredning av såser utan om en ”rogivande miljö som förenar elegant enkelhet med exklusiva material och vackra detaljer”.

Velar kommer till Land Rover-handlarna redan i augusti och finns med fem olika drivlinor. Instegsmodellerna med en fyrcylindrig diesel på 180 hästkrafter eller en bensin-fyra på 250 hästkrafter kostar båda 626 900 kronor.

Velar kommer till Land Rover-handlarna redan i augusti och finns med fem olika drivlinor. Instegsmodellerna med en fyrcylindrig diesel på 180 hästkrafter eller en bensin-fyra på 250 hästkrafter kostar båda 626 900 kronor.

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet.

Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668 900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1 900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet.

Vi kör upp på Stranda­fjället, och möts av vyer över Storfjorden och Geiranger.

Vi kör upp på Stranda­fjället, och möts av vyer över Storfjorden och Geiranger.

Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar.

3 frågor

Amy Frascella Range Rover

Amy Frascella – Designchef inredning.

Velar är världen första bil som erbjuder lyxtextil för samma pris som läder. När bestämde ni er för att satsa på textil?
– Vi har sett trenden i flera år, och började arbeta med ullblandningar 2012. Det är en trend som man ser inom heminredning.
Lyxtextilen i Velar har 30 procent ull och 70 procent syntetmaterial. Varför?
– Vi har testat olika kombinationer, men vanlig ull släpper ifrån sig så mycket fukt att den inte klarar våra krav. Fukten får rutorna att imma igen.
Hur ska kunderna förstå att det här är lyx?
– Vi samarbetar med Kvadrat, en dansk firma som är ledande i Europa inom textiler för lyxmöbelindustrin. De som köper en bil i det här segmentet känner till sådant, de vet att det är lyx.

På den negativa sidan noterar jag det som stora suvar sällan kan maskera. Nämligen två ton massa som ska hanteras i kurvor och över potthål. Velar har en viss ”knickighet” oavsett om man kör i läge ”dynamic” eller ”comfort”. Varken den adaptiva stötdämpningen (standard på alla modeller) eller luftfjädringen som sexorna har eliminerar stötigheten. Förmodligen beter sig basmodellen trevligare, bilarna jag kör är utrustade med 22 tum stora hjul med 40-profil däck.

Men hur var det nu med den ”rogivande miljön” som Range Rover har reducerat fram? Jo tack – Velar har som så många andra modeller i digital revolutionär anda avsagt sig rätten till knappar och vred, dessa bojsänken hemmahörandes på 1900-talet. Den nya menyn kallas ”Touch Pro Duo Infotainment System”. Visst ser det sparsmakat ut – tills dess att man vill ställa in något. När bildskärmarna, två i mitten och en stor bakom ratten, pockar på beslut är det slut på friden. Den övre skärmen innehåller funktioner för telefon, media och navigation. Skärmen går att tilta för att man ska få en perfekt synvinkel. Elektriskt givetvis, att göra det med handen skulle vara alldeles för enkelt.

Instrumentpanelen är elegant. Knapparna har bytts ut mot ”Touch Pro Duo Infotainment System” med två tiotums-skärmar. Funktionen är ”sådär”.

Instrumentpanelen är elegant. Knapparna har bytts ut mot ”Touch Pro Duo Infotainment System” med två tiotums-skärmar. Funktionen är ”sådär”.

Det finns många – för många – inställningar. Till exempel hur lång tid efter resans start det ska gå innan massagestolen ­börjar knåda i automatläget. Herregud! Range Rover-förare, gör något spännande en dag – bestäm själv när du ska ha stolmassage! Dessutom grumlas överskådligheten av att samma funktion kan ställas in på flera olika sätt. Sämst funktion har rattreglaget som både fungerar som knapp och swipe-sensor, med en ombytlig agenda. I testbilen hänger sig dessutom systemet och Range Rovers expert får göra en ”reset” för att få igång det igen. Vad är det för fel på fysiska vred som handen hittar till själv utan att man behöver ta blicken från vägen?

Range Rovers reducerade design har gjort bildskärmen så här enkel att överblicka. Direktreglage för värmen hade underlättat.

Range Rovers reducerade design har gjort bildskärmen så här enkel att överblicka. Direktreglage för värmen hade underlättat.

Land Rover är kända för att alltid bjuda på hårdkokta körövningar på pressvisningarna. Norge-evenemanget är inget undantag. Det dröjer inte länge innan en engelsman står vid vägkanten och vänligt men bestämt pekar in oss på en stig som trampats upp av lokala bergsgetter. Övningarna tjänar ett syfte, vi måste ju få testa de olika körprogrammen i ”Terrain Response”-systemet som vi känner igen från Land Rovers övriga modeller. Sortimentet av körprogram har ur svenskt perspektiv en smått komisk bredd. Ska jag köra i öken eller i klippiga berg i dag? Eller stäpp? Man kan undra hur många promille av Range Rovers kunder i Sverige som någonsin har haft någon användning av inställningsmöjligheterna.

Velar klarar av att vada i 60 centimeters vattendjup.

Velar klarar av att vada i 60 centimeters vattendjup.

Men onekligen har Velar en framkomlighet som går utanpå det mesta i bilvärlden. Range Rover vårdar sitt arv. Vi avslutar med att köra uppför Stranda-fjellets slalombacke och ner igen och kommer till slut ut på en helt normal väg. Men när vi ska korsa en flod kör vi självklart av vägen innan bron och vadar över med bilen. Velar klarar 60 centimeters vattendjup. Det är onekligen imponerande, men jag ser att många bilförare – de som inte kör Velar – verkar välja bron.

Range Rover Velar D300 AWD Automatic

Pris
725 900 kr. D180/P250 626 900 kr, D240 668 900 kr, P380 732 900 kr. Säljs nu.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. 2 turbo. Kompression 16,1:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 2 993 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 700 Nm mellan 1 500-1 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/65 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 480, bredd 203, höjd 166, spårvidd f/b 164/166. Markfrigång 21-25. Tjänstevikt 1 959, maxlast ca 651, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 673-1 731 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 241 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,74 l/mil, landsväg 0,58 l/mil, blandad körning 0,64 l/mil. CO2 167 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, fri service i 3 år/ 10 500 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 3 år. Skatt: 4 023 kronor per år.

Rivaler

Nya Range Rover Sport 2014

Range Rover Sport S D240
Range Rover Sport är sju centimeter längre och drygt decimetern högre och attraherar förmodligen mer den klassiska Range Rover-kunden.
Pris: 667 000 kronor.


Porsche Cayenne 2018Porsche Cayenne Diesel

Cayenne är något längre och bredare än Velar, men skillnaden är inte stor. Känns en smula gammal, lillebror Macan är nyare.
Pris: 722 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa