Fyrhjulsdriften är intakt i Range Rovers nya laddhybrid. Men fyra gram koldioxid gör att den missar nya miljöbonusen.

Det här är nytt!

Eldrift
En elmotor på 116 hästkrafter gör jobbet tillsammans med en bensinfyra.
Batteri
13,1 kWh litiumjon-batteri ger fem mil i teorin, inte lika mycket i verkligheten.
Priset
Priset är höjt med 136 000 kronor jämfört med billigaste dieselversionen.

Är det här månne världens bästa bil? Jag har precis vadat över ett meterdjupt vattendrag, kört uppför en lerstig och sedan svängt ut i ytterfilen på motorvägen M40, norr om Oxford. Till slut anländer jag – med stil – till Blenheim palace, ett av Englands mest påkostade slott och Winston Churchills barndomshem. Range Rover kan allt och passar in överallt.

Nu är den dessutom miljövänlig. Range Rover kommer nämligen som laddhybrid i år. Batteriet på 13,1 kWh räcker till 51 kilometer i NEDC-körcykeln. I verkligheten lär det betyda 3-4 mil med avgasfri eldrift innan bensinmotorn kickar in.
Elmotorn är på 85 kilowatt och jobbar tillsammans med en bensinfyra på två liter. Vän av ordning minns förstås ur-Range Rovern med sin V8:a på 3,5 liter och undrar om en anspråklös fyra verkligen är rätt maskin på jobbet.

Mikael gillar komforten. Bilen är utomordentligt ljudlös och han tycker sig sitta som en kung i en gigantisk förartron.

Känn lugnet, säger jag. Den lilla fyran matchar elmotorn alldeles utmärkt. Elmotorn ger det omedelbara vridmomentet, och bensinmotorn ger toppeffekten som behövs. Så handlar det heller inte om marknadens mest modesta fyra. Vi talar om koncernens 300 hästkrafter starka tvålitersmotor, samma motor som sitter i Jaguar F-Type och Range Rover Sport. Tillsammans med elmotorn blir det ett kraftpaket på totalt 404 hästkrafter.

Med vanlig väggkontakt tar det 7,5 timmar att ladda batteriet fullt, och köra knappt fyra mil på el.

Bilen går som ett spjut, elmotorn skjuter på ordentligt bara man nuddar gaspedalen. Exakt när bensinmotorn tar över kommandot är svårt att säga, ingreppet är omärkligt. Prestandasiffrorna talar för sig själv. 0-100 km/h tar 6,7 sekunder, och kolossen mäktar med 220 km/h.

Hur miljövänlig den nya drivlinan är beror på hur långt man kör mellan laddningarna. Med en knapp kan man ställa in bilen så den uteslutande går på el, så länge det är krut kvar i batteriet. Elkonsumtionen är dock hög. Ett batteri på 13 kWh och fem mil i räckvidd i den extremt snälla körcykeln betyder att Range Rover älskar ström. Räkna med 3 kWh per mil i verkligheten.

Hur mycket den drar på längre turer, när batteriet är tomt, ville PR-folket på plats inte avslöja. Men om jag löser ut förbrukningsvärdet i ekvationen så får jag det till 0,85 liter per mil. Som en jämförelse kan nämnas att Range Rover Sport, med samma fyra men utan hybridhjälp, drar 0,92 liter per mil.
Sammantaget är det tveklöst en miljövänlig bil, trots ett betydande vikthandikapp. Men miljöbonusen missar man. CO2-utsläppet landar på 64 gram per kilometer i EU:s utsläppsekvation. Gränsen för att få minsta möjliga miljöbonus efter första juli, 10 000 kronor, ligger på 60 gram.

Range Rover klarar inte bara av floder, öknar och berg, Den går lika bra på asfalt.

Åter till Cotswold, och in i bilen. Jag gillar komforten. Bilen är utomordentligt ljudlös och jag sitter som en kung i en gigantisk förartron. Närmiljön är draperad i ljust skinn med passpoaler och snygga paneler. De lösa ullmattorna, ombonat lurviga, verkar vara tagna från badrummet intill mitt hotellrum. Jag vet, det är fruktansvärt opraktiskt. Samtidigt är det väldigt trevligt och alldeles vansinnigt brittiskt och charmigt. Kort sagt: Välkommen till Range Rover-världen. Det enda som saknas är en sprakande öppen brasa, en ölkran med ljummen bärs och Johan Hakelius iklädd tweedkavaj och knickers i passagerarstolen.

Ska jag vara petig – och det ska man väl vara när prislappen närmar sig 1,3 miljoner kronor? – tycker jag att bilen är för känslig för små ojämnheter. På dålig väg blir den helt enkelt stötig, trots luftfjädring.

Med en app styr jag 25 olika stolsmassage­program – utanför bilen!

Pressvisningar med Range Rover och Land Rover brukar sticka ut med en gedigen off road-sektion. Den här gången blir det värre än vanligt eftersom det har regnat ordentligt innan körningen. Men Range Rover klarar skivan.

Fyrhjulsdrivningen är densamma som på övriga Range Rover. Elmotorn är inbyggd i växellådan och driver alltså alla fyra ­hjulen. Detta till skillnad från till exempel Volvo XC90 T8 som har en elmotor som driver bakaxeln och en fyrcylindrig bensinmotor som enbart driver framhjulen.

3 frågor

Lynfel Owen – Vehicle Engineering Manager

 

Kommer folk att köpa hybridmodellen för dess prestanda eller för ekonomin?
– Jag tror det skiljer sig åt mellan Range Rover och Range Rover Sport. Range Rover är ju ingen billig bil, och jag tror inte att det är ett beslut som tas på grund av ekonomin. Det handlar mer om känslor, viljan att vilja ha den senaste tekniken. Skattelättnader spelar in men inte särskilt mycket. Men den är inte för alla. Kör man mest långt på motorvägar är den inte det optimala valet.
Hur mycket har ni utvecklat själva i hybridsystemet?
– Vi äger mjukvaran, operativsystemet som styr elmotorn och batteriet.
CO2-värdet är 64 g/km och då är den körd i den gamla NEDC-körcykeln eftersom ni typade bilen innan 1 september 2017. Innan september i år ska ni köra bilen i WLTP. Hur mycket högre blir värdena då?
– Jag kan inte kommentera det, vi kommer att göra vissa förändringar på bilen i år som påverkar testresultatet. Vi jobbar på det.

Är det hRange Rovers setup betyder att man kan smyga runt i terrängen, fyrhjulsdriven, med enbart elmotorn som kraftkälla. Jag testar i några sliriga backar och elmotorn räcker utmärkt.
Finns det då inga nackdelar med denna brittiska dekokt? Jodå. Storleken är ett aber. Fem meter och 2 509 kilo i vikt kräver starka och tydliga motiv hos köparen. Det är ingen kritik mot just Range Rover, snarare ett konstaterande att bilklassen generellt sett brottas med en massiv övervikt.

För det andra tar batteriet så mycket plats att man har fått höja bagagegolvet några centimeter. Hybridversionen tappar därmed 98 liter lastvolym. En tredje nackdel är att det inte är alldeles gratis. Range Rover Vogue P400e kostar 1 293 900 kronor. Hybriddrivlinan går också att få i Range Rover Sport och kostar då 936 900 kronor. Det innebär ett påslag på 171 000 kronor jämfört med samma modell med samma fyrcylindriga bensinmotor, men utan elassistans.

Batteriet tar plats under golvet som har tvingts upp något. Tvådelad lucka, som vanligt.

Strikt ekonomiskt står det och väger. När du har kört drygt 13 000 mil på el så har du tjänat in merpriset, och är du flitig med laddkabeln så lär det hinnas med under bilens livstid. Men jämför vi hybridmodellen med de prestandamässigt närstående V6- och V8-dieslarna blir investeringen snabbt lönsam.

Den lyxigaste versionen ”Autobiography”, med lång hjulbas, går lös på 2 090 900 kronor.

Range Rover-kunden behöver sannolikt inte fundera på hur varje krona i h­ushållsbudgeten spenderas. Range Rovers laddhybrid säljs på andra meriter. Miljöegenskaper, teknik och ljudkomfort. Har man lagt en miljon kronor på en bil så ska man inte behöva be om ursäkt för bilens eventuella klimatpåverkan.

Range Rover Vogue P400e

Pris
1 293 900 kronor, kundleverans i höst.


Motor
Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Twinturbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 83,0/92,3 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 500-4 500 r/­min. Elmotor 116 hk (85 kW), total effekt 404 hk, 640 Nm, batterityp litium-jon, 13,1 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkupphängning.


Styrning
Elservo. Vändcirkel 12,3 meter. Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/45 R21.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 292, längd 500, bredd 222 (inkl backspeglar), höjd 187, spårvidd f/b 169/169. Markfrigång 22. Tjänstevikt 2 509, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 105 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 802 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,28 l/mil. CO2 64 g/km (enligt NEDC-uträkning). Bensinförbrukning (NEDC) med tomt batteri ca 0,85 l/mil. Elförbrukning i. u, ca 2,5 kWh/mil (NEDC). Räckvidd 5,1 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 3 år. Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Mercedes GLE 500 e 4Matic
Mercedes har en exakt lika stark elmotor som Range Rover, 85 kW, men starkare V6-bensinmotor. Mindre batteri och kortare räckvidd.
Pris: 817 000 kronor.

Audi Q7 e-tron quattro
En laddhybrid som kombinerar elmotor med en treliters diesel-V6. Ger rätt till miljöbonus, släpper ut 50 gram CO2. Räckvidd 56 km.
Pris: 825 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Range Rover Vogue P400e
NÄSTA Historien om Porsche 959