Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Renault Alaskan Intens

Marknaden för fyrhjulsdrivna pickup-bilar ökar markant. Framför allt med så kallad dubbelhytt där man kan åka fem, med ett flak som lastar ett ton. Ett segment där allt fler spelare vill dela på kakan. Nu sällar sig Renault till skaran.

Renault Alaskan prov

Det här är nytt!

Ingenting
…är nytt, om man tänker Navara. För Renault är däremot hela bilen ny.
Motorer
2,3 dCi med 160 eller 190 hästkrafter, tillverkad av Renault.
Växellåda
Sjustegad automatlåda är standard i Intens och Zen.
Renault-unikt
Strålkastare med full LED, grill, motorhuv, stötfångare och bakljus.

Renault Alaskan är faktiskt inte så ny som man kan tro då den sålts i Sydamerika sedan 2016. Fransmännen har velat hit och dit om de ska ta den till Europa – och så blev det. Eller rättare sagt, den europeiska versionen tillverkas i Barcelona, i Nissans fabrik. Att den delar i stort sett allt med Nissan Navara är ingen hemlighet, men Renault nämner inte det med ett ord under presskonferensen.

Även om Nissan är ”pappa” till konstruktionen och har byggt pickuper sedan urminnes tider så har Renault bidragit med en viktig detalj i den nya bilen: motorn. 2,3-liters dubbelturbo diesel med 190 hästkrafter och 450 newtonmeter i vridmoment. En motor som bland annat gör tjänst i transportbilen Renault Master, förutom Navara – och eventuellt i kommande Mercedes X-Klass.

Det är en pigg motor som går relativt tyst och hör till de snålaste i klassen.

Det är en pigg motor som går relativt tyst och hör till de snålaste i klassen.

Det regnar i trakten av Ljubljana och har så gjort i över 14 dagar. Vattenfallen står som sprinklers från de höga bergen där snö ligger på topparna. Även om vädret är emot oss kan Slovenien inte dölja sin vackra natur med berg, mycket skog, öppna fält med vinrankor eller hästar och kor. Motorvägarna är EU-påkostade medan övriga vägar har mer eller mindre svensk standard. Det är en pigg motor som går relativt tyst och hör till de snålaste i klassen.

Den version Renault initialt tar hem är den mest utrustade Intens med sjustegad automatlåda, läderklädsel, navigation, full led-belysning, taklucka, värmare och runt-om-kamera som mest utmärkande attiraljer. På utrustningslistan saknas egentligen bara en sak. Adaptiv farthållare, men det kommer. Alaskan har (förstås) samma bakaxelupphängning som Navara med skruvfjädrar och femlänksupphängning vilket de är ensamma om då övriga pickuper har bladfjädrar. Upphängningen gör gott för åkkomforten utan att ge avkall på last- eller dragvikt. Maxlast är cirka ett ton och dragvikten 3,5 ton.

Flaket är inklätt med lasttålig plast. Lastlåda kostar extra.

Flaket är inklätt med lasttålig plast. Lastlåda kostar extra.

Som sagt så är Alaskan och Navara varandras likar. Det som skiljer är att Alaskan har en egen Renaultfront som anknyter till övriga modeller i programmet med liknande grill, strålkastare och stötfångare samt bakljus. Alaskan och Navara kostar till och med lika mycket i sina respektive fräsigaste utrustningsnivåer – 317 900 kronor plus moms. För närvarande finns sju konkurrenter på den svenska marknaden. Volkswagen Amarok är bästsäljande följd av Nissan Navara, Ford Ranger, Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max och Fiat Fullback. Renault hoppas på att hamna någonstans mitt i eller på den övre halvan.

Längre fram kommer tre ytterligare, lägre utrustningsnivåer att lanseras. Base, Life och Zen. De två förstnämnda har samma motor men med enkelturbo på 160 hästkrafter och manuell växellåda samt bladfjädrar. Base från 253 900, Life 10 000 upp och Zen (med 190 hk och automat) kostar 306 900 kronor. Alla priser plus moms.

Hårdplast i panelerna som annars är snygga.

Hårdplast i panelerna som annars är snygga.

Jag ger mig av från hotellet i Bohinjska Bistrica och kör uppåt, uppåt, uppåt. Asfalten övergår till grus men jag kommer inte över trädgränsen även om den måste vara nära. Naturupplevelsen är mäktig. Vägen är ganska gropig men bilen flyter utan större stötighet över den. Vänder nedåt och testar Renaults terrängbana som är rena lervällingen efter de ihållande regnen. En avdankad skidbacke med gräsunderlag förvandlad till lera. En grop med vatten, som man pumpat ur för att bilen inte ska drunkna (vaddjup 45 centimeter). Fyrhjulsdrift och lågväxel gäller här, och det är djupa spår. Alaskan kravlar på utan problem och det med originaldäck. Precis lika duglig – som Navara.

Renault Alaskan Intens

Pris
Från 397 375 kr (inklusive moms), första kundleverans november.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 15,4:1. Borrning/slag 85/101,3 mm, cylindervolym 2 298 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 1 500-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel, diffspärr bak. 7-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak stel axel, panhardstag och dubbla reaktionsstag.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 12,4.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/60 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 315, längd 540, bredd 185, höjd 184 (med rails), spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 22. Tjänstevikt 2 160, maxlast 852, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h i. u, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,63 l/mil. CO2 167 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
4 023 kronor.

Rivaler

Nissan Navara TeknaNissan Navara
Identisk med Alaskan rent tekniskt, och i det mesta annat. Navara har dock en fördel och det är dess femåriga garanti/16 000 mil. Den täcker hela bilen inklusive lack och vägassistans.
Pris: 397 375 kronor.

Mitsubishi L200 BusinessMitsubishi L200 2016
Bilen som utnämndes till bästa köp i vårt senaste pickup-test. Anledningen var bland annat ett bra pris och riktigt bra egenskaper överlag. Därmed inte sagt att det är bilen man helst vill ha.
Pris: 349 875 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa