Provkörning av Renault Clio Sport Tourer 1,2

Clio kombi är bilen du inte vill ha och Renault inte behöver. Men trots det ett kanonsmart bilköp.

Renault Clio Sport Tourer

Renault Clio Sport Tourer

första intrycket

En smart, kompakt kombi med bra komfort.

Missförstå mig rätt. Clio kombi – eller om vi ska behålla titlarna, Clio Sport Tourer – är en nyttig och vettig bil. 

En klok bil.
Kanske till och med för klok för kunderna.
För medan småbilssegmentet frodas i Europa (36 procent av marknaden) är kombiversionerna nästan iskalla på marknaden. Bara tre procent (!) av småbilsköparna väljer en kombimodell.
Konkurrensen är därför minimal. Bara två andra modeller finns i detta segment, Peugeot 207 SW och Skoda Fabia kombi. 
Egentligen är det konstigt. För smartare, mer helyllebil får man leta efter.

Med kombipåhänget rätar Clio Sport Tourer ut ett sista frågetecken för den tvehågsna småbilsköparen. Lastutrymmet är 22 centimeter längre än i den vanliga halvkombimodel len och det finns rejält med plats.
Lastgolvet är 81 centimeter djupt. Det är bara 20 centimeter kortare än de största kombimodellerna på marknaden.
Här kan Jacques och Jules trava baguetter både på längden och tvären.
Lastutrymmet är också imponerande brett, det är hela 102 centimeter mellan hjulhusen. Baksätet fälls smidigt utan att man behöver ta bort nackskydden från baksätet och  golvet blir helt plant. Vill man öka lastvolymen kan man ta bort golvet i bagageutrymmet som döljer ett extra fack som är tio centimeter djupt.
Egentligen räcker den här kombistorleken till för många familjer. Men vanan gör att man köper en kombi i Golf-klassen i stället.
Kupén är rymlig och baksätet riktigt anständigt. En förklaring är att axelavståndet mäter hela 2,57 meter. Jämfört med axelavståndet på konkurrenten Skoda Fabia kombi, 2,46 meter, är Clio en jätte. Men mätt i totallängd är Skoda Fabia några centimeter längre. 
Två bensinmotorer på 1,2 respektive 1,6 liter står på programmet. Den mindre motorn ger 75, 80 eller 100 hästkrafter. Jag provkörde den starkaste, turboladdade versionen på 100 hästkrafter (dock i en Modus) och förundrades över att så många kusar kan kännas så tama. Speciellt med tanke på att bilen väger lätt som en nysning, bara 1 200 kilo.
En 1,5 liters dieselmotor finns också på menyn, med tre olika effektuttag: 70, 85 och 105 hästkrafter. De två svagare versionerna klarar miljöbilsgränsen för koldioxid på 120 g/km, den tredje ligger några gram över.
Men så snåla bilar passar inte Sverige. De saknar nämligen partikelfilter. Därför väljer importören att sälja törstigare bensinmodeller i stället.
Renault uppger dock att man kommer att ta in dieselmodeller så snart fabriken har ”kallklimatgodkänt” sitt partikelfilter. Detta trots att partikelfilterversionen kommer att landa på fel sida om miljöbilsgränsen 120 g/km.

Jag längtar redan, för dieselmodellen med 105 hästkrafter är en pärla. Den knattrar knappt alls på tomgång och varvar nästan som en bensinmotor. Prestandan är som i en snabb mellanklassbil. Sexväxlad låda ger låga varvtal på motorväg. Toppfart är 186 km/h, och den accelererar upp till 100 km/h på 11,6 sekunder.
Bränsleförbrukningen landar på 0,47 l/mil i EU-cykeln. På landsväg gäller 0,42 l/mil. Det känns som framtidssäkrade siffror. Clio diesel kommer att ha ett värde även när soppan kostar 20 kronor per liter.
Bensinversionen, den turboladdade motorn på 100 hästkrafter, imponerar inte på långa vägar lika mycket. Jag provkör bilarna i Sydfrankrike, strax norr om Nice.
Det blir mest landsväg med täta avbrott för samhällen. Färddatorn säger 0,8 l/mil (i Modus) vilket jag finner i törstigaste laget – så mycket laddade väl inte turbon? Som en jämförelse kan nämnas att med dieselmotorn drog under 0,6 l/mil på samma vägar. Skillnaden är förvånansvärt stor för att vara en småbil.
Officiellt drar Clio 1,2 (100 hk) 0,58 l/mil i EU-cykeln.

På tal om körning: Kanske är det för att bilen gillar franska kurvor, men styrningen känns inte lika superelektrisk som i vissa Renaultmodeller för några år sedan. Då drog ratten mot mittläget så aktivt att man tvingades hålla emot i kurvorna.
Clio kombi tillverkas i lågkostnadslandet Turkiet men det vilar ingen lågpriskänsla över produkten. Renault Clio känns likadan oavsett om det är en halvkombi tillverkad i Frankrike eller en kombi eller sedanmodell som görs i Turkiet.
Särskilt lågprisad är den heller inte. Halvkombimodellen med fem dörrar kostar 121 900 kronor, och kombimodellen lär komma att kosta ytterligare 5 000 – 7 000 kronor uppger generalagenten. Därmed placerar sig Clio kombi mellan den billigare Skoda Fabia och dyrare Peugeot 207 SW.

Definitivt prisvärt. Men frågan är ändå om Clio kombi är vad Renault behöver för att komma ur sin svenska säljsvacka. En kombi ingen efterfrågar ger inte mycket drag hos Renault-handlarna, hur bra den än är.

Renault Clio Sport Tourer 1,2

Pris 
Ej fastställt, från ca 127 000 kr (75 hk), 147 000 kr (100 hk)

Motor 
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 69,0/76,8 mm, cylindervolym 1 149 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 151 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ 
Skruvfjädrar fram och bak, fram undre triangellänkar, bak halvstel axel.

Styrning 
Elektrisk servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul 
Fälg 6 tum, däck 185/60-R15.

Mått/vikt (cm/kg) 
Axelavstånd 257, längd 420, bredd 171, höjd 150, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 190 kg, maxlast ca 465 kg, max släpvikt 1 200 kg. Tank 50 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 184 km/h. 
Acceleration 0-100 km/h 11,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 
Stad 0,74, landsväg 0,48, blandad körning 0,58 l/mil. CO2 137 g/km.

* Enligt tillverkaren.