Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Renault Zoe 40 Life

Ny batterikemi gör att energiinnehållet dubbleras i Renault Zoe, Europas mest sålda elbil. Nu klaras 30 mil på en laddning, i verklig körning.

Renault Zoe 40 Life

Det här är nytt!

Batteri.
Nya Zoe har ett nytt batteri som ger  41 kWh.
Räckvidd.
Zoe kan köras 40 mil i EU-cykeln på en laddning, motsvarande ca 30 mil i verkligheten.
Bose.
Lyxversion är ny, lockar med förstklassigt Bose-ljud och snygg skinnklädsel.

Äntligen har batteritekniken tagit det efterlängtade steget framåt. Vi märkte att något hade hänt redan på höstens bilsalong i Paris, då Volkswagen och BMW meddelade att deras elbilar skulle få 50 procent längre räckvidd. Men längst gick Renault som lovade en fördubbling av räckvidden, hela 40 mil i EU-körcykeln.

I verkligheten betyder det omkring 30 mil på en laddning, i alla fall om du inte pressar den på motorväg. Allt beror på cellernas uppbyggnad. Det förra batteriet i Zoe kunde lagra 22 kWh i 192 celler. Det nya batteriet från LG Chem lagrar hela 41 kWh, i samma antal celler och utan att batteriet tar mer plats. ”Kemin har ändrats” förklarar Renaults experter utan att gå in på detaljer. Mer lagrad energi i batteriet kan direkt omsättas i längre räckvidd.

Renault Zoe 2017 Mikael Stjerna

Den som inte har räckvidds-behovet kan fortfarande köpa Zoe med lilla batteriet på 22 kWh för 219 900 kronor. Från priserna drar du av 40 000 kronor i supermiljöbilspremie.

När jag provkör bilen i Portugal är det inte svårt att få 30 mil ur batteriet, utan att jag ”snålkör”. Det som tar mest är höga farter. När jag ligger på 90 km/h konstant fart drar Zoe 1,3 kWh per mil, men ligger jag i 110 km/h töms batteriet betydligt snabbare. I stadstrafik är Zoe relativt snål. När bilen står still i köer är det bara värmepumpen som förbrukar energi, och i inbromsningar laddas batteriet. Efter en 16 mil lång provtur, från köer i Lissabon till landsvägar längs kusten, finns det fortfarande energi kvar för ytterligare 13 mil. Det är bara att lyfta på hatten för Zoe. 30 mil i verklig trafik är ett stort steg framåt.

I övrigt är inget nytt. Det är samma kaross och samma prestanda. Toppfarten är begränsad till 135 km/h för att inte ­riskera att dränera batteriet för snabbt. Zoe med 92 hästkrafter känns ändå pigg i stadstrafik, ­vridmomentet kommer direkt och man är oftast först i väg vid rödljusen. Kupén och bagageutrymmet är normalstora för bilens storlek. Men det är svårt att utnyttja bilens utrymme fullt ut. Baksätets ryggstöd är inte delbart, en dödssynd i en småbil, och dessutom är lastgolvet extremt ojämnt.

Renault Zoe 2017 inredning

Interiörfärgerna har ändrats något men formen är densamma. Den som vill ha mycket lyx kan välja nya toppmodellen Zoe Edition One/Bose, med läderklädsel och en välljudande Bose musik­anläggning. Pris 279 900 kronor.

Den nya batteritekniken gör Zoe betydligt mer användbar. Det är en stor skillnad på att ha 15 mil i verklig räckvidd och att kunna köra 30 mil mellan laddningarna. Men räcker det för att elbilar, och Zoe i synnerhet, ska kunna göra det efterlängtade genombrottet på marknaden? Nej. Ekonomin är fortfarande ett hinder. Trots alla löften om att elbilar kommer att bli billigare verkar det aldrig inträffa. Den nya räckvidden har gett Renault mod att höja Zoe-priset med 25 000 kronor, till 244 900 kronor. Logiken kan synas lite märkligt eftersom batteriet inte ingår i bilpriset, batteriet hyrs separat.

Månadshyran, som varierar efter körsträcka, har dock bara höjts med 100 kronor. Men så har hyresupplägget egentligen inget med batteripriset att göra, det är bara en slags evig avbetalning. De nya elbilarna med superräckvidder kommer alltså att kosta mer, inte mindre. Men kanske finns en ekonomisk öppning för långpendlaren.

Renault Zoe 2017 bak

I Sverige står elbilar och laddhybrider för 3,5 procent av bilförsäljningen. Det är en hög nivå, i övriga Europa är marknadsandelen för elbilar inte ens hälften så stor.

Renault har nämligen med det nya batteriet skapat ett nytt hyralternativ för långkörare – kör så mycket du vill för 1 199 kronor per månad. Med 30 mil i verklig räckvidd finns det möjlighet att pendla till exempel Uppsala-Stockholm utan att ladda på jobbet. Pendlaren som kör 3 000 mil per år får en energikostnad (el+batterihyra) på sex kronor per mil. Det är ett par kronor mindre än vad en bensindriven småbil kostar i bränsle. Men å andra sidan kostar en småbil inte 244 900 kronor i inköp.

Renault Zoe Life 40

Pris
244 900 kronor – 40 000 kronor supermiljöbilspremie = 204 900 kronor. Batteri­leasing 699-1 199 kr/månad. Säljs nu, leverans från januari 2017.


Motor
Elmotor. Max effekt 92 hk (68 kW) vid 3 000-5 000 r/min, max vridmoment 225 Nm vid 3 000 r/min. Batteri litium-jon 41 kWh, 12 celler, 192 celler. Batterivikt 192 kg.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 259, längd 408, bredd 173, höjd 156, spårvidd f/b 151/151. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 480, maxlast 486, max släpvagnsvikt 0. Tank 0 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 338-1 225 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 13,2 s, toppfart 135 km/h.


Elförbrukning
1,33 kWh/mil. CO2 0 g/km.


Garantier
Nybil 5 år, 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, fri assistans så länge batteriet leasas.


Skatt
Skattefri i fem år.

Rivaler

BMW i3 facelift 2017BMW i3
BMW i3 har fått nya batterier, och har fått upp räckvidden till 30 mil i EU-cykeln, ca 20 mil i verkligheten. Prispåslaget är 15 000 kronor för det stora batteriet.
Pris: 354 900 kronor.

Nissan LeafNissan Leaf
Nissan Leaf säljs till skillnad från Renault Zoe inklusive batterier. Nya 30 kWh-batteriet ger en räckvidd på 25 mil i EU-körcykeln.
Pris: 336 490 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa