Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce är tillbaka i Sverige genom ny importör och vi har provkört märkets allra senaste – cabrioleten Dawn. Den samlar ihop vad allt handlar om: lyx, mycket pengar och raffinerat hantverk i stort som smått.

Rolls-Royce Dawn

Det här är nytt!

Compact driving.
När Phantom Drophead Coupé går ur produktion blir “lillebror” Dawn enda öppna alternativet.
Tyst.
En gammal paradgren för Rolls-Royce, att tygtaket fälls upp/ner i princip ljudlöst är mer än show-off.
Trivsel.
Jo, en R-R bygger på välbefinnandet som nästan inget annat bilmärke. Man har förvaltat sitt arv väl.
Återförsäljare.
Rolls-Royce är tillbaka i Sverige genom Callisma AB, showroom finns på Östermalm i Stockholm.

Lika bra att ta det med en gång. Trots att Teknikens Värld är benhårda på att inte skilja mellan bilar och bilar – alla bedöms utefter samma praktiska och konsumentvänliga värdegrund – så blir ultramärken som Rolls-Royce ändå förfördelad utefter tycke och smak. Känslor spelar helt enkelt in, tvi vale. Men så är det ju, vissa personer diggar Lancia före Volvo, Mini före Porsche etcetera. Men Rolls-Royce, bilmärket som symboliserar toppen av bilarnas näringskedja är svårt att ogilla för en bilfantast. Skulle vara om man sorterade in under ”hata-allt-som-är fint-och-välutvecklat”.

För så är det, Rolls-Royce är grädde på moset i de allra flesta sammanhang. Därför är det härligt att höra fotograf Patrik Lindgren, som har rötterna på annan ort än i smörjgropar och idogt bilboksläsande, små­gnälla från baksätet över inredningens bitvis plastighet, exteriörens nyrikedomsdesign och bilens hopplösa konservatism. Jo, Patrik gillar också Rolls-Royce men då med känslo- och omdömesfiltrena i påställt läge.

Rolls-Royce Dawn

Föremålet för granskande analys denna gång är sprillans nya Rolls-Royce Dawn, märkets senaste cabriolet. Den ingår i den storleksmässigt något mindre ­modellserien som även rangerar Ghost Serie II och Wraith. Den största Phantom-serien är utgånende vara, resterande årsproduktion blir den sista och är redan slutsåld. En ny Phantom kommer inom två år. Rolls-Royce Dawn är en mix av fyrdörrars Ghost SII och coupén Wraith. Även om man lätt kan ta Dawn för en öppen Wraith skiljer exempelvis de flesta karossplåtarna och den 6,6-liter stora V12-motorn har fått maskinkaraktär anpassad för snobbig öppetåkning.

Ingenting verkar har lämnats åt slumpen bara för eventuellt rationella skäl. Exteriört ger Dawn ett sinnligt uttryck. Emotionell i de flesta linjespel, med väl balanserade proportioner. Skam vore väl annars. Tygtaket ska tillhöra bilvärldens tystaste ljudkomfortmässigt, suffletten går att fälla upp eller ner på 20 sekunder i upp till 50 km/h. Det som imponerar mest är den solida känslan och den i det närmaste ljudlösa mekanismen. Elmotorerna måste vara isolerade i det allra dyraste tätningsmaterial. Nerbäddad under sitt läckra trädäck – en hälsning från storbror R-R Phantom Drophead Coupé – blir linjespelet ännu mer pompöst. Dörrarna är hängda i bakkant, modell flickfångar- alternativt självmordsdörr, entrén går friktionslöst enkelt med taket nerfällt.

3 frågor

Fred och Charlie Mannerfelt – ägare av Callisma AB.

Från vilka andra bilmärken kommer Rolls-Royce-kunderna från?
– Svårt att säga exakt, faktiskt väldigt blandat. Oftast blir Rolls-Royce ett ytterligare komplement för flera av våra kunder som saknat det extra.
Hur kommer försäljningen gå till?
– Vi bygger på våra personliga kontakter, men i och med nyöppnat showroom så kan kunderna välja sina tillfällen för att se våra produkter i lugn och ro.
Vilka R-R-modeller tror ni kommer att sälja mest?
– Vårt sälj- och serviceansvar är Norden plus Baltikum men här hemma i Sverige räknar vi med att coupén Wraith och cabrioleten Dawn blir mest populära.

Endast två sittplatser bak, länsfåtöljerna är bekväma och rymliga förstås. Som gjorda för en picknicktur i strålande solsken. På förarplats känner man igen Wraith, särskilt dörrarnas inre träfanérsjok. Hantverkskänslan i trä- och läderarbetena är påtaglig och bidrar som alltid till lyxigheten hos en Rolls-Royce. Idogt hög kvalitetskänsla, exemplvis ligger fanérbitarna skurna med 55 graders vinkel för att förstärka fartkänslan framåt, allt enligt designerteamets utsago. Men eftersom det givetvis ska tjänas pund även med den lågt satta produktionsårsvolymen, totalt knappt 4 000 bilar, borta i Goodwood tvingas vissa plastdetaljer till ett enkelt utförande eller i värsta fall som hämtade från koncernsyskonet BMW. Den tristaste carry over-detaljen hos Dawn är infotainmentsystemet som är av utgången modell från bayrarna, skämmer den inre R-R-lyxen. Vi tackar speciellt för trälocket som elektriskt går att sänka ner över instrumentbrädans avlånga infoskärm. Träverket är överlag av finaste klass av möbelsnickeri, och är man inte nöjd med standardutbudet går allt att beställa extra. Till en viss efterkostnad förstås. Just extra utrustning och utförande är en stor del av Rolls-Royce och Bespoke-avdelningen gör inget annat än specifierar kundernas alla speciella önskemål och krav. Kan vara bra att veta om du inte vill ha en Rolls-Royce som liknar grannens…

I och med Dawn-premiären återetablerar sig Rolls-Royce på den svenska marknaden. Genom lyxbilsföretaget Callisma AB i Danderyd öppnar man ett nybyggt showroom på Birger Jarlsgatan 26 på fina Östermalm i Stockholm.
– Vi har länge övervägt att etablera oss i Skandinavien och Baltikum, nu är läget det rätta, säger Robert Barnes, europeisk försäljningschef hos Rolls-Royce Motor Cars. Callisma AB har sedan tidigare hand om importen av Aston Martin, Cadillac och Corvette på liknande sätt. All Rolls-Royce-service kommer att ske hos Callismas anläggning i Danderyd. De tre första åren ingår fri service.

Tygtaket går att manövrera i upp till 50 km/h, takfällning/läggning tar 20 sekunder. Tyst som graven.

Tygtaket går att manövrera i upp till 50 km/h, takfällning/läggning tar 20 sekunder. Tyst som graven.

Givetvis går det inte köra iväg med en Rolls-Royce utan att plocka ur kylarprydnaden Spirit of Ecstacy ur dess lönnfack. Ett par vrid på infosnurran som liknar BMW iDrives och några klick senare stiger hon upp ur sin gömma. V12-motorn bakom tempelgrillen är nerjusterad i effekt för att passa Dawn. 571 hästkrafter är 30 hk mindre än hos Ghost SII men 61 hk färre än hos Wraith. Vridmomentet 780 newtonmeter är samma hos Dawn och Ghost SII men 20 Nm färre än hos Wraith. Då ska man veta om att Dawn är 200 kg tyngre än de övriga två takförsedda Rollorna. Läser man vidare i faktabladet räcker Dawn-prestandan ändå till: 0-100 km/h på fem sekunder och toppfartsbegränsning på 250 km/h. Värre är det då med kodioxidutsläppet 330 g/km och bensinförbrukningen 1,41 l/mil vid blandad körning, klart betungande poster i paritet med prislappen 3,7 miljoner kronor.

Nog med fakta, här ska köras! Smiter iväg från gräddiga Djursholm, ut mot saltare Vaxholm och ett par fullgasaccelerationer senare känner jag mig hemma. Det gäller att snabbt bli av med rädslan över bilens yttermått och penningvärde. Dawn rör sig mer som Ghost SII än Wraith på vägen, ett finkalibrerat chassi men liksom R-R-syskonen dunsar de stora hjulen osnyggt över svenska tjälskott och grovkornig bullrig asfalt leds gärna vidare upp som ett malande stomljud. Dessa oljud hörs eftersom Dawn, med taket uppfällt, i övrigt är så extremt välisolerad. Vi snackar om små marginaler, men det förstår ni säkert.

Drivlinan är len i det mesta men den adaptiva växellådan rycker till lite efter tuff hårdkörning innan den anpassar sig till lugnare framfart. Intressant är att ZF-lådan är länkad med GPS-signaler, drivlinesystemet informeras på förväg om det kommer en backe eller kurva och kan då justera växlingarna för den mest komfortabla körningen. Än så länge är inte Hedberg inloggad i Rolls-Royce programmeringssystem. I övrigt är jag torsk på Rolls-Royce-konceptet och idéerna. Att Callisma inte skulle få iväg ett drygt tiotal Wraith, Dawn och Ghost SII till rika svenskar och boendes i Östersjöregionen vore besynnerligt med tanke på krösusars sug att höja sin livskvalité.

Rolls-Royce Dawn med Hans Hedberg

Rolls-Royce Dawn

Pris
3 695 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 12-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 89,0/88,3 mm, cylindervolym 6 592 cm3. Max effekt 571 hk (420 kW) mellan 1 500-5 000 r/­min, max vridmoment 780 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Hydraulisk servo. Vändcirkel 12,7 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, däck fram 255/45 R20. Fälgbredd bak 9,5 tum, däck fram 285/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 311, längd 529, bredd 197, höjd 150, spårvidd f/b 162/167. Markfrigång 15. Tjänstevikt 2 660, maxlast 380, max släpvagnsvikt 1 210. Tank 83 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 244-295 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 2,14 l/mil, landsväg 0,99 l/mil, blandad körning 1,41 l/mil. CO2 330 g/km.


Garantier
Nybil 4 år, rostskydd 6 år.


Skatt
5 178 kronor per år.

Rivaler

Bentley Continental GT facelift 2015Bentley Continental GT ­Convertible W12
Bentley GTC med W12-motor på 6,0 liter och 582 hk har fyrhjulsdrift som standard. Värstingen i GTC-serien är Speed Black med 633 hk – går som ett troll!
Pris: 2 160 000 kronor.

 

Mercedes S-klass Cabriolet 2016Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet
Nya S-klass cabriolet finns som S 500 (455 hk, 1 372 000 kr) och AMG S 65 (630 hk, 2 548 000 kr) men S 63 med 585 hk är Dawns närmaste ”konkurrent”.
Pris: 1 870 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa