Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Saab 9-5 Aero

Provkörning av Saab 9-5 Aero

Provkörning av Saab 9-5 Aero

Första intrycket #422

Det är svårt att göra en bra bil dålig. ”Nya” 9-5:an är således bättre än sin föregångare, förarmiljön är den största förbättringen, och vi får väl se om den extrema Cartier-looken smälter in i vårt svenska medvetande i sinom tid.

Basfakta

Pris 
Från 337 900 kronor.

Motor 
4-cyl tvärställd med 4 ventiler per cylinder. Dubbla balansaxlar. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 90/90 mm, volym 2290 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 300 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring 
Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Eller 5-stegad automat med Saab Sentronic med knappar på ratten.

FJÄDRING/HJULSTÄLL
McPherson fjäderben, krängningshämmare och gasstötdämpare fram och bak. Fram isolerad hjälpram, bak multilänkaxel med isolerad hjälpram.

STYRNING
Kuggstång med hydraulservo. Vändcirkel 10,8 m.

BROMSAR
Ventilerade skivor fram och bak. 308 mm/300mm. Låsningsfritt system ABS med EBD, aktivt antisladdsystem ESP och TCS.

HJUL 
Fälgbredd 7/7,5 tum, däck 225/45-235/45 ZR17.

MÅTT/VIKT
Sedan: Axelavstånd 235, längd 483, bredd 179, höjd 145, spårvidd fram/bak 148/153. Tjänstevikt 1 480, maxlast ca 400 kg. Tank 64 liter.)))

Kombi: Axelavstånd 235, längd 484, bredd 179, höjd 149, spårvidd fram/bak 148/153. Tjänstevikt 1 480, maxlast ca 400 kg. Tank 64 liter.

FARTRESURSER*
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 250 km/h sedan. 7,3 sek och 245 km/h (kombi).

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Blandad körning, 0,88 liter/mil enligt EU-norm sedan manuell. 0,98 sedan automat. 0,90 kombi manuell, 1,01 kombi automat.

* Fabriksuppgifter manuell växellåda.


Nya glasögon från ”Nöjesfabriken”

Oftast blir man oerhört snygg i nya glasögon. Jag vet själv. Frågan är väl snarare vad omgivningen anser. Den största skillnaden mellan nya Saab 9-5 och den gamla sitter just i glasögonen, men det har hänt en del under ytan också.

Första världsunika provkörningen på svensk mark, start med flygtema förstås. Samling på Skycity, Arlanda, och avfärd mot Eskilstuna via vindlande vägar över Sigtuna och Strängnäs. En blandning av bra vägar, för att visa Saabens förträfflighet i motorstyrka och körglädje, och dåliga vägar, för att visa hur mycket bättre den blivit med nya krängningshämmare och bussningar i hjulupphängningen.
Det börjar lite sådär. Den Aero kombi jag kör från Arlanda till Eskilstuna, på de roliga vägarna, är tyvärr i total avsaknad av styrning. Jag får helt enkelt vrida på ratten och invänta att bilen svänger. En stor besvikelse efter att vid presentationen fått höra hur mycket arbete som lagts vid att just förbättra styrning och därigenom också höja mängden körglädje. Det känns lite gammaldags amerikanskt. Tack och lov är det ingen av mina kollegor som upplevt detsamma upptäcker jag vid lunchstoppet i Eskilstuna, chassitekniker Tomas Östlund blir bekymrad och ger sig ut på en provtur, och konstaterar att det blivit något tjall med framvagnsinställningen på ”min” bil. Den tas genast ur bruk, och äntligen ska jag få uppleva tidigare nämnda förbättring av styrning och körglädje. Jag lämnar Eskilstuna med riktning Arlanda i en Aero sedan. Och sedär, genast känns Saaben som den nya bil den ska föreställa. Styrningen svarar direkt och precist. Det är inga som helst problem med att hitta körglädjen!

Särskilt inte när Saab hittat tio extra hästkrafter i den turboladdade fyran, toppmodellen Aero ger nu 260 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 350 Nm vid 1 900 r/min. Den är inget spjut från stillastående till 100 km/h, med den egna långsamma automatlådan Saab Sentronic med möjlighet att växla med knappar på ratten går det på 8,2 sekunder (6,9 med manuell låda). Men kraften känns vid acceleration under körning. Och bilen ligger slickad vid vägbanan även nära toppfart. Fjädringen har förbättrats med styvare fjädring men mjukare fjädringsstopp, en klar fördel på 55:an mellan Strängnäs och Enköping.

Precis när den rätta körglädjen är som vackrast i minnet får jag ett telefonsamtal från en kollega som tror att han fått ärva min ”trasiga” bil, han har nämligen fått en med helt andra egenskaper än den han körde först. Men han åker diesel för tillfället. En kontroll med chassitekniker Östlund på Saab visar dock att det ska vara så, för Saab 9-5 diesel är inställd för långa resor på raka motorvägar, och då vill man enligt Saab inte att styrningen ska vara för precis. Rätt eller fel är upp till köparna att avgöra. Men jag vill nog att bilen ska svänga direkt och precist när man vrider på ratten, oavsett motoralternativ. Synd för dieselköparna att missa en av de viktigaste förbättringarna i den ”nya” 9-5:an dessutom.
Den näst viktigaste nyheten och den som man som förare märker absolut mest, kanske till och med mer än körglädjen, är den nya förarmiljön. Det har rensats friskt bland knapparna, och instrumentpanelen är nu ren som få. Men Saab har tack och lov sparat riktiga rattar till fläkt och värme i stället för att gå bort sig i MMI- och Idrive-djungeln. Ny display för infotainment-systemet och kromade lister kring instrumenten ger faktiskt en lite dyrare (premium) känsla bakom ratten.
Exteriören, de nya glasögonen, har gått några varv runt diskussionsbordet på redaktionen, och åsikterna är delade. Jag hör till falangen som länge tyckt att Saab 9-5 är en av världens snyggaste kombibilar. Och det är den fortfarande, trots de synnerligen skrikiga kromlisterna som herr Borglund liknar vid ett par brillor från Cartier. Fronten sägs härstamma från projektbilen 9X, om någon minns den. Den var en av de första prototyperna till nuvarande 9-3 Sportcombi. Och tycka vad man vill men krombrillorna sticker ut, de märks. Och det är precis det Saab 9-5 behöver. En facelift som märks. Som sticker ut så mycket att den stjäl uppmärksamhet från Audi och BMW, som bytt design helt och hållet vid modellskiften. Ungefär som att flytta näsan några centimeter i stället för att bara släta ut rynkorna…

Mycket snack om fronten, den är snyggare i verkligheten än på bild kan jag lova. Men det är faktiskt aktern som är mest lyckad i den exteriöra make-overn. Särskilt sedan-modellen är riktigt premium, baklyktorna är snarlika Audis och bakre kofångaren har nivåskillnader i plasten som för tankarna till racerbilar. Profilen är exakt densamma, men hjulhusen har blivit lite större för att få plats för hjulen efter den ökade spårvidden.

Under ytan har det blivit lite bredare mellan hjulen, närmare bestämt sex millimeter. Den nya chassisättningen har också minskat sedanmodellens höjd med 21 millimeter, men kombin med takrelingar är bara fyra millimeter lägre än tidigare. Den ”gamla” 9-5:ans hjulupphängning har förbättrats genom att den främre hjälpramens elastiska bussningar har styvats upp. Och de bakre bussningarna är hela 90 procent styvare. Förändringar i fjädringens hårdhet har gjorts för att motverka karossrörelser vid exempelvis hård kurvtagning.
Motoralternativen innehåller några nyheter. Samma 1,9-liters dieselmotor på 150 hästkrafter och 320 Newtonmeter som funnits ett tag i 9-3:an finns nu i 9-5. Och partikelfilter är standard. Bränsleförbrukningen uppges vara 0,67 l/mil, en mycket bra siffra som kommer att göra motorvalet lätt om dieselbeskattningen förbättras.
Allt mer populär, både tack vare vänlighet mot miljö och plånbok, är 9-5 Bio Power som drivs av etanol, E85. Den är 8 000 kronor dyrare än den bensindrivna modellen, men det är pengar man snabbt sparar in med dagens bensinpris. Bio Power ger 180 hästkrafter.
Aeron har tack vare modifierat insugssystem fått tio extra hästar upp till 260.
Växellådan har dock fortfarande bara fem steg. Särskilt Aeron kunde ha mått bra av en sjätte växel för att få ner motorvarv och bränsleförbrukning vid högfartscruising. Aero-modellen passar med automat, men den egna Sentronic-lådan är riktigt långsam så vill man uppleva sportighet så är manuell att föredra.

Står man i valet och kvalet när det ska köpas en ny familjebil så är 9-5:an värd en extra tanke. Trots att Saab haft bekymmer med motorer och tändkassetter. Och trots att det gått åtta år sen premiären tar bilen full pott i Euro NCAP:s krocktest.
Nya Saab 9-5 är helt enkelt snygg, snabb och bra. Precis som den var innan den fick sina nya glasögon, inte så mycket nytt under solen egentligen. Bonusen är den nya väldigt trevliga förarmiljön och den rappa styrningen. Bara Saab kollar upp det där trasslet med styrningen ordentligt innan bilar går ut till kunder så kommer nya 9-5:an att vara en bra affär både för Saab och för den som köper den.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa