Provkörning av Saab 9-5 SportCombi TTiD4

Bilen som aldrig gavs någon chans, Saab 9-5 SportCombi, plockas ut från konkursboet och visar på styrkor som bara ett fåtal framtida Saab-ägare kommer att uppleva.

Första intrycket

9-5 SportCombi finns endast i 27 exemplar och är redan ett hett eftertraktat samlarobjekt för Saab-älskare runt om i världen. Bästa motorn är Turbo4.

Saab-klassiker

10/10

Prisvärd

?

Väntan är över – och den har varit lång. Det är alltid extra intressant att köra en helt ny svensk bilmodell, men denna gång är känslorna minst sagt blandade. Saab 9-5 SportCombi är bilen som aldrig blev av, trots toppcheferna Jan Åke Jonssons och senare Victor Mullers ihärdiga arbete att få den sista viktiga pusselbiten i hamn i det som kallades ”det nya Saab”. Kombimodellen skulle erövra de stora tjänstebilsmassorna. Men av detta blev intet.

Totalt tillverkades officiellt 33 stycken Saab 9-5 SportCombi i Stallbacka-fabriken, sex av dem gick åt under projektets utveckling i olika utmattnings- och krocktester, kvar finns endast 27 bilar. För Saab-fans över hela världen är nya 9-5 SportCombi en verklig klenod att samla på, något som konkursboet efter Saab Automobile väl känner till. KVD Kvarndammens auktion av de sista tillverkade Saabarna (läs mer om det här) rönte stor global uppmärksamhet.
Vid tidigare Teknikens Värld-tester av Saab 9-5 i sedankaross (läs mer här) gillades de styva vägegenskaperna och den komfortabla chassisättningen. Dessa båda faktorer är lika slående när vi provkör tre olika Saab 9-5 SportCombi – bilen upplevs som en verklig milslukare.
Motormässigt passar tvåliters bensin- och etanoldrivna motorn kallad ”Turbo4/Biopower” Saab 9-5 SportCombi allra bäst. Mindre vikt över framvagnen gör gott för instyrningen. Med dieseln TTiD4 eller 2,8-liters V6-bensinaren Turbo6 i Aero XWD-utförande försvinner lite av ysterheten i chassit.

Konstruktionsmässigt är SportCombin samma som fyrdörrars SportSedan bak till C-stolpen, men takhöjden i baksätet är två centimeter bättre i kombin tack vare den lyfta taklinjen. Benutrymmet bak är furstligt, men varken taxikunder eller polisbilsbusar kommer att få skjuts i dessa baksäten. Ryggstödet är fällbart i proportionerna 40/60 och givetvis finns skidlucka. Fällningen går mycket smidigt, det långa lastgolvet blir i princip helt plant. Min medhavda tumstock räcker inte till, med över två meter lastlängd är utrymmet om inte gigantiskt så i alla fall med god marginal tillräckligt rymligt för de flesta familjers transportuppdrag.
Bagageutrymmet kunde utrustas med en sinnrik lasthållarlösning ”Cargo Track” som löper i U-form på golvet, men konsumkassekrokhållarna på lastutrymmets raka insidor var standard.
Den svängda formen på den breda C-stolpen gör dock att runtomsikten blir sisådär och att backa med 5,01 meter Saab gör sig inte i en handvändning. Bilen är lång och otymplig att hantera i trånga parkeringssituationer.

Eftersom Saab 9-5 SportCombi aldrig nådde slutproduktion har bilarna varierande kvalitet på plastkåporna i exempelvis i bagageutrymmet, detaljerna är från tidiga skott i tillverkningsverktygen och saknar rätt ytstruktur eller exakt korrekt färgmatchning. Bidrar till ännu mer unik känsla för dessa sista Saab-individer.
Personligen har jag följt Saab som företag och deras produktfilosofi på nära håll de senaste sju, åtta åren. Jag har haft förmånen att köra de flesta konceptbilar som Aero X, 9-X Air, 9-4X Concept, tidiga 9-5-prototyper, testat nya 9-3X samt 9-5 och provkört 9-4X i USA. Träffat Jan Åke Jonsson och Victor Muller vid ett flertal tillfällen, besökt Stallbacka-fabriken både när produktionen rullade och stod still. Mest fest var det på årsdagen Independence Day när Muller höll personligt hov. Men av allt detta blev intet. Men det bidde i alla fall 27 unika kombi-Saabar att bevara till eftervärlden som troféer över svensk bilindustri som den en gång var.

Rivaler

Audi A6 ultra Avant

Foto: Emmy Villsson


Audi A6 Avant 2,0 TDI
Måttstocken för Saab-folket när 9-5 SportCombi utvecklades är ännu vassare i senaste utförandet. TDI-maskinen på 177 hk räcker till, men det finns en uppsjö motorer att välja mellan.
Pris: 356 000 kronor.

 

Volvo V70 2012

Volvo V70 D4
Skulle blivit SportCombins ärkerival, hemma och i utlandet. Med nya tvåliters D4-motorn på 163 hästkrafter stark och hyfsat snål, men tiden börjar även komma i kapp V70.
Pris: 313 000 kronor.

Saab 9-5 SportCombi TTiD4

Pris
329 500 kronor (SportSedan, när den såldes). Högsta bud vid auktionen blev 475 000 kronor, för en SportCombi Aero TTiD4 XWD.


Motor
Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 8,0 tum, däck 245/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 501, bredd 187, höjd 148 (med antenn 152), spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 2 080, maxlast ca 450, max släpvikt 1 800. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 527-1600 liter.


Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,1 s.


Bränsleförbrukning*
Blandad körning ca 0,60 l/mil. CO2 ca 160 g/km.


Garantier
0 år. Saab försattes i konkurs 2012.


Skatt
3 208 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Saab 9-5 SportCombi TTiD4
NÄSTA Försäljningsrekord för BMW 2012