Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Saab 9000 Talladega

Saab 9000 Talladega är en fabrikstrimmad provbänk i begränsad serieproduktion. Utan katalysator har den 192 hk och är den starkaste Saab som tillverkats. Med katalysator ger motorn 175 hk och dessa kommer troligen i obegränsad serieproduktion om ett år eller två.

Saab 9000 Talladega 1989
PeO Kjellström

Återvunnet

Teknikens Värld sitter på en ovärderlig svensk bilkulturskatt som vi vill dela med oss av till dig. Vi har provkört och testat bilar sedan 1948 och allt finns sparat. Tillsammans med dig vill vi återuppleva några av de bästa stunderna från alla årtionden som passerat sedan vår start.

I denna ”återvunna” provkörning får vi njuta av Saab 9000 Talladega. Artikeln publicerades i Teknikens Värld nummer 16/1988.

Fler återvunna provkörningar hittar du här.

Saab 9000 Turbo 16 är en bra bil, det kan vi vara överens om. Men det är inte roligt att i var och vartannat gathörn möta sin spegelbild i form av en Turbo 16 eller en 9000i 16.
Räddningen finns nu i form av Saab 9000 Talladega. Du blir, om inte mol allena, så i alla fall inte en i mängden.
Saab har, möjligen lite sent, insett att marknaden för tillbehör är stor. Med etiketten ”Designed by Saab” kastar sig nu Trollhättan in i en djungel som externa tillverkare hittills dominerat.
Saab går ett steg längre och erbjuder en färdig ”tillbehörsbil”, försedd med gräddan av de tillbehör de kan erbjuda. Resultatet heter Talladega.

Grunden är en 9000 Turbo 16. För tillfället (88 års modell) går den att få både med och utan katalysator. Saab har skrämt upp effekten till 175 hk (160 original) i katalysatormotorn och 192 hk (175) i icke-kat. Detta medelst ett hack på ”turbotrycksskruven”. Trycket ligger kring 1,0 bar. Vidare har en ny ”svart låda” (APC) monterats som medger högre effekt. Ett avgassystem med mindre motstånd har också monterats. Saabs garantier gäller för hela programmet.
Utvändigt monteras främre spoiler, tröskelbreddare (kjolar), skärmbreddare, bakre sköld och så kallad brovinge. 1988 års Talladega saknar kjolar och har annorlunda bakvinge. Det är 1989 års modell vi provkört. Satsen kan kompletteras med skyddslist längs bilens sidor och dekorramp mellan bakljusen. Saab har vidare en egen dekorsats (tejp) på sidorna som vi gott klarar oss utan.
Invändigt har Saab gått försiktigt tillväga. Naturligtvis finns normala extratillbehör som läderklädsel och klimatanläggning (ACC) här som standard. Vidare läderratt, växelspaksknopp i läder med tillhörande läderdamask.
En bil med prestanda och läckert utseende ska gå att köra fort och säkert. Talladega har sänkts 20 mm fram och 10 mm bak. Styvare fjädrar, hårdare stötdämpare samt grövre krängningshämmare fram kombineras med 6,5 tum breda 16-tumsfälgar. Snygga men svåra att rengöra. På dessa Pirelli P700 205/50 VR 16.

1988 års modell den bortre, 1989 års modell närmast kameran.

1988 års modell den bortre, 1989 års modell närmast kameran.

Till det väsentliga: Hur mycket kostar kalaset? 266 000 kronor!
Grundmodellen kostar 189 900 kronor. Ett påslag på cirka 76 000. Å andra sidan är det bara att börja räkna på tillbehören: ABS-bromsar 14 200 kr, klimatanläggning 15 800 kr, läderklädsel 8 900 kr, fälgar och däck (håll i er!) 26 800 kr, airflowsatsen (inkl montering och lack) 17 000 kr etc, etc.
Räknar man samman allt ner till växelspaksknoppen för 357 kronor är påslaget egentligen billigt.
Saab 9000 Talladega 1989 är snygg. Jag står för det även om jag vet att många avskyr påhängd plast i alla former. Men hos Talladega har plastkostymen måttliga proportioner. En smått annorlunda 9000 som snyggt avviker från mängden – vilket är meningen.

Körmässigt är den särskilt trevlig och stadig på kurviga vägpartier. På raka snabba vägar känns den mycket stabil. I stadskörning blir den stötig, men det får man på köpet med styvare fjädring. Med kat-motorn på 175 hästar känns Talladega som vi minns 9000 Turbo 16 när den kom, utan katalysator.
Härlig att köra bara turbon börjar ladda. Fortfarande känns den lite ”tunn i botten” och det händer inte så mycket innan turbinbladen börjar vina. Då…
Saab hävdar att en 175 hästars Talladega klarar 0-100 km/h på 8,7 sekunder. Det är tre tiondelar snabbare än vad Teknikens Värld noterat för den lika starka Saab 9000 Turbo 16 utan katalysator. Talladega med 192 hk ska klara 0-100 på 8,2 sekunder (den modellen försvinner vid årsskiftet eftersom den ju saknar katalysator). Den mest extrema Saab 9000 vi testat (Heuschmid HS6 med 210 hk i Teknikens Värld nummer 26/1986) klarade 0-100 på 8,1 sekunder.

Trots det rejäla priset är det kö för Talladega. Strejken i våras gjorde att Saab ”tappade” cirka 7 000 bilar, det påverkade även Talladega-produktionen. Ett femtiotal är hittills sålda. Köparna har fått en vagn som är rolig att köra, trevlig att titta på men framför allt annorlunda än andra Saab 9000 Turbo 16.
Intressant i sammanhanget är om 9000 Talladega i själva verket är rullande provbänkar till salu – alltså om dess katalysatorrenade 175-hästarsmotor kan bli standard i Saab 9000 Turbo 16. Tester Saab gjort visar att Talladega-motorn vid blandad körning drar 0,92 liter per mil medan den vanliga kat-motorn med 160 hk drar 0,95. Marginellt, visst. Den som köper en turbo är nog inte så intresserad av att spara futtiga centiliter. Men gör han det ”på frisläng” är det naturligtvis bra.
Turboköparen söker förstås i första hand prestanda. 175 hästar säljer bättre än 160. Aningen högre avgasljud står han nog ut med.
Thorbjörn Berg på Saab-Ana är ansvarig för Talladegan. Han säger inte rakt ut att motorn kommer i standardbilen. Men:
– Inget tyder på en större felfrekvens på denna motor. Och självfallet står inte Saab stilla vad gäller motorutvecklingen.

Jag slår vad, Thorbjörn Berg, om att år 1990 har Saab 9000 Turbo 16 minst 175 hästar i standardutförande. Vadet gäller en krona. Håller du emot?

Saab 9000 Talladega

Pris
266 000 kronor.


Motor
4-cylindrig tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. 5-lagrad vevaxel. Bränsleinsprutning. Katalysator. Turbo, laddluftkylare, laddtryck ca 1,0 bar. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 90/78 mm, volym 1 985 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 5 300 r/m. Max vridmoment 26,7 kpm (262 Nm) vid 3 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.


Fjädring/hjulställ
Spiralfjädring, gasdämpare och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar. Bak stel axel i två bakåtriktade bärarmar, två framåtriktade länkarmar och ett tvärstag.


Styrning
Kuggstång, servo, 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.


Elsystem
Generator 1 070 W. Batteri 60 Ah.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Kretsar diagonalt, p-broms på bakhjulen. ABS.


Hjul
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/50 VR16.


Prestanda (fabriksuppgifter, kat/ej kat)
0-100 km/h 8,7/8,2 sek. Toppfart 220/230 km/h.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa