Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Seat Leon 2,0 TDI 184

Det har hänt tidigare och det kommer säkert att hända igen. Helt nya Seat Leon är misstänkt lik den vi varit vana vid sedan 2012. Det behöver inte vara helt fel.

Seat Leon 2017

Det här är nytt!

Grillen.
Man märker det knappt men grillen på Leon har blivit 40 mm bredare
Vecket. Främre stötfångaren har fått ett nytt veck vilket ska göra att den ser bredare och tuffare ut
Handbromsen.
Den handjagade har ersatts med en elektrisk.
Telefonladdare.
Nu kan du ladda induktivt utan kabel.

Det är egentligen inga fel på Seat Leon och den har absolut inte blivit sämre av den uppdatering den nu genomgått. Men Seat, och fler med dem nu för tiden, har lagt till med den fula ovanan att kalla det för en ny bil. Det är det inte. Punkt.

Efter fyra år på marknaden var i alla fall Seat Leon mogen för en uppsträckning även om den alltjämt säljer bra, ökade med 6,3 procent globalt 2016 jämfört med 2015 (26 procent i Sverige!). Leon är numera, om än med liten marginal, företagets mest sålda bil och har passerat Ibiza, även i Sverige. Men det är väl mest en tidsfråga om Leon själv inte blir inhalad av suven Ateca som säljer som tåget.

Seat-Leon 2017

Seat Leon är ju i stort Volks­wagen Golf med allt vad det innebär i form av bra styrning och fina vägegenskaper.

Vad som skett med Leon har, med tanke på försäljningen, gjorts med skalpell i stället för machete. Grillen har blivit 40 mm bredare, främre stötfångaren har försetts med ett veck och strålkastarna har fått ny geometri. På insidan har det städats bort lite knappar som i stället har ersatts av en åtta tums bildskärm från vilket det mesta styrs. Ett fack att lägga mobiltelefonen i och har du valt rätt modell på den laddas den upp samtidigt. Startknapp har tillkommit liksom elektrisk handbroms.

Mycket av nyheterna kräver att du väljer en dyrare modell och toppversionen är numera Xcellence som i stort är identisk med FR men med lite lyxigare framtoning, läs mer krom. Jag får hålla mig tillgodo med en välkänd 184 hästars diesel som funnits i Seat sedan tidigare och det är absolut inget fel på den. Bra knuff. Seat 2017 kommer också att finnas tillgänglig med trecylindrig enliters bensinmotor och en lite starkare (115 hk) diesel utöver redan tillgängliga motoralternativ.

Seat Leon 2017

Åtta tum stor bildskärm har flyttat in i instrumenteringen i de dyrare versionerna. Ett fack för din mobiltelefon där den även kan laddas utan kabel, om du har rätt modell. Startknapp är nytt.

Seat påstår sig ha sänkt ljudnivån i nya Leon och med bara spanska vägar i ryggmärgen känns det som om att de lyckats. Det krävs i stort sett en hand på växelväljaren för att känna de små vibrationerna och övertygas om att motorn är i gång. Annars rullar det på väldigt tyst och komfortabelt. Men det är i Spanien på deras vägnät och vi får se hur det känns och hur det låter på svenska vägar efter att nyåret anlänt.

Seat Leon är ju i stort Volks­wagen Golf med allt vad det innebär i form av bra styrning och fina vägegenskaper. Det är gott om plats i Leon utom i baksätet där det bara är okej för två vuxna. Det känns svårt att hitta en riktigt svag punkt på Seat Leon, den är bra på det mesta om än kanske inte i klass med Volkswagen Golf när det kommer till känsla och materialval. Så blir det när pappa bestämmer.

Seat Leon 2017

Det är ju svårt att avgöra om det är en 2012 eller 2017 års Leon, men stilig är den!

Uppdateringarna gäller samtliga Leon-versioner utom Cupra som kommer få en egen liten visning i februari där det bland annat kommer att avslöjas att motorn uppdateras till 300 hästkrafter jämnt och får fyrhjulsdrift. Bra. Då vet ni det också.

Seat Leon 2,0 TDI 184 hk

Pris
Ingen uppgift. Kundleverans slutet av januari 2017.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min. Max vridmoment 380 Nm mellan 1 750 och 3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 453, bredd 181, höjd 145, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 233, maxlast 567, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 587-1 470 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 228 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,46 l/mil. CO2 121 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.


Skatt
1 625 kronor per år.

Rivaler

Opel Astra OPC Line Sport PackOpel Astra 1,6 CDTI BiTurbo
Strålande chassi och fin styrning, det känns att Opel jobbat hårt med vikten. Tyst i kupén och en hård (men bra) fjädring.
Pris: 268 900 kronor.

 

Peugeot 308 2014Peugeot 308 Allure Blue HDI 120
Kanonresultat i älgtestet, vassa bromsar, stort kupéutrymme och skönt baksäte. Dessutom lastar den mycket.
Pris: Från 229 900 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa