Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG7 4×4 Ambition

Äntligen får Skoda sin hett efterlängtade suv Kodiaq som väntas dra nya kunder till märket. Med stor lastförmåga, mycket teknisk utrustning och lågt pris har Kodiaq alla rätt på papperet. Nu är det upp till bevis.

Skoda Kodiaq

Det här är nytt!

Suv-offensiv.
Kodiaq är först ut av en rad kommande suvmodeller från Skoda.
7-sits.
En tredje sätesrad för två passagerare som tillval.
DSG7.
Skoda får för första gången tillgång till VW-koncernens sjustegade dubbelkopplingslåda.
Storlastare.
Kodiaq är klassens absoluta storlastare med kapacitet på 720–2 065 lådliter.

Det är nu eller aldrig. Om man inte lyckas sno åt sig nya andelar på marknaden nu så kommer det nog aldrig att ske. Skoda har aldrig haft en så konkurrenskraftig modell som den här. Det går inte att ta miste på självförtroendet och optimismen hos Skoda-folket nu när Kodiaq lanseras. Tjeckerna är medvetna om att de har en bra bil och är övertygade om att den kommer att bli en försäljningssuccé. Kodiaq är bra, i alla fall på pappret.

Den här lanseringen har föregåtts av flera smygpremiärer där vi fått provsitta och torrbryta den stora tjeckiska suven och Kodiaq har övertygat vid alla tillfällen. När de svenska priserna offentliggjordes i mitten av november såg Kodiaq plötsligt ännu bättre ut – Skoda har satt priser som genomgående är några tusenlappar lägre än motsvarande Volkswagen Tiguan som är Kodiaqs närmaste släkting och konkurrent. Frågan blir då förstås om Kodiaq är några tusenlappar mindre bil än Tiguan? Svaret ser ut att vara nej. Kodiaq är 20 och 30 centimeter längre än kusinerna Tiguan och Seat Ateca. Trion är de första suvarna som byggs på Volkswagens MQB-plattform och Kodiaq är den hittills största. Den är också Skodas första sjusitsiga modell.

Skoda Kodiaq

Hur viktiga köregenskaperna än är kommer Kodiaq främst att köpas för att den är rymlig och praktisk.

Den ser onekligen stor ut med sin höga front och stora bakdel som skjuter ut bakom bakhjulen. Men tänk vad skenet kan bedra. Med sina 470 cm från front till bak är Kodiaq faktiskt bara fyra centimeter längre än Skoda Octavia Combi. Trots det ser Kodiaq ut, och uppfattas som, en betydligt större bil. Den nya suvtrion Ateca/Tiguan/Kodiaq visar hur duktig Volkswagen-koncernen har blivit på att använda sina delar till max. De tre suvarna är i grunden samma bil med samma drivlinor och samma teknik. Ändå är de så väsensskilda. När vi ställde dem bredvid varandra tidigare i höstas såg Ateca och Tiguan ut att tillhöra två olika storleksklasser. Ateca ger ett litet och sportigt intryck medan Tiguan ser större och mer påkostad ut. Nu kommer Kodiaq som ett tredje alternativ – ännu större och ännu mer påkostad.

Fakta: priser

1,4 TSI 150 4×4 –265 900 kr.
2,0 TSI 180 DSG7 4×4 – 289 900 kr.
2,0 TDI 150 4×4 – 289 900 kr.
2,0 TDI 150 DSG7 4×4 – 304 900 kr.
2,0 TDI 190 DSG7 4×4 – 312 900 kr.
Utrustningsnivå Style +16 000 kr.
7-sits +5 900 kr.

För frontdesignen har Skoda oblygt lånat linjer från Range Rover Sport. Kodiaq är ingen ren kopia, men ur vissa vinklar ser den ut som en lika stor och dyr bil. Och det är väl det bästa betyget en Skoda kan få? MQB-plattformen är väl utforskad terräng vid det här laget och Kodiaq sticker inte ut från den numera stora mängd MQB-baserade bilar. Liksom sina gelikar bjuder Kodiaq på lugna, trygga och säkra köregenskaper. Det vore fel att kalla den sportig och spänstig, men det vore också fel att kalla den tråkig. Kodiaq är i runda slängar 100 kg tyngre än Ateca med motsvarande drivlina och det är mervikt som inte går att bortse från, tjecken har mer karossrörelser och beter sig som en större och tyngre bil på vägen. Styrningen är lite lättare och saknar en del av den skärpa som finns i Ateca. Kodiaq är utan tvekan konstruerad för att vara den mest bekväma transportören av de tre suvkusinerna.

Här sitter 190 centimeter reporter och funderar på att byta in sin Porsche 911.

Här sitter 190 centimeter reporter och funderar på att byta in sin Porsche 911.

Hur viktiga köregenskaperna än är kommer Kodiaq främst att köpas för att den är rymlig och praktisk. I standardutförande har Kodiaq en baksätessoffa som kan skjutas 18 cm i längs­led och baksätesryggar som kan vinklas för att ge mer plats för bagage eller mer komfort åt passagerarna. I det här utförandet rymmer bagageutrymmet 720–2 065 VDA-liter, vilket är 80 respektive 250 liter mer än Volvo XC90. När vi ändå håller på kan vi också jämföra med Superb Combi som tar 660–1 950 liter. Det finns förstås en mängd tillval som underlättar lastningen och av dem är elmanövrerad baklucka och knappar i bagageutrymmet för fjärrfällning av baksätesryggarna de viktigaste. Det går också att extrautrusta Kodiaq med en tredje sätesrad för två passagerare. Den kostar 5 900 kronor extra och fungerar bäst för barn, vuxna kan sitta där bak under kortare stunder. Utrymmet i andra sätesraden är desto bättre. Takhöjden är precis tillräcklig för mig som är drygt 190 centimeter lång. Benutrymmet är snudd på lika slösaktigt som i Skoda Superb, även bakom en lång förare går det att sitta riktigt bra i baksätet.

Lika slående som storleken är premiumkänslan. Jo, det finns faktiskt en sådan i Kodiaq. Skoda har sakta men säkert höjt detaljkänslan och designen för varje ny modell som lanserats och med Kodiaq har de kommit närmare de så kallade premiumtyskarna än någonsin. Den nya interiördesignen med en stor pekskärm som dominerande inslag på instrumentpanelen är lyckad och allt känns lika väl fastskruvat som i en Audi. Det är synd att det digitala instrument­klustret som finns hos Volkswagen och Audi inte finns att få i Kodiaq. Här ser det ut precis som det har gjort framför ratten i Skodas bilar de senaste åren. Det är inte dåligt, men ser inte modernt ut.

Skoda har dock sitt Simply Clever-utbud bestående av små detaljer som är tänkta att göra vardagen med bilen lite lättare. Några exempel är paraply inbyggt i dörren, isskrapa i tanklocket, portabel ficklampa i bagageutrymmet, röstförstärkning från framsätena till högtalarna i baksätet så att föräldrarna kan prata med barnen och utfällbara nackkuddar i baksätet. Som standard utrustas Kodiaq även med skydd mot dörruppslag. Lösningen är ungefär densamma som debuterade på Ford Focus – en liten plastlist fälls ut och lägger sig runt kanten när dörren öppnas. Det fungerar riktigt bra men ger ifrån sig ett säreget ljud varje gång en dörr öppnas och stängs.

Enkelt och stilrent, men tyvärr finns inte digitala mätare.

Enkelt och stilrent, men tyvärr finns inte digitala mätare.

Kodiaq går att få med de flesta tekniska hjälpmedel som finns på Volkswagen-gruppens lagerhylla. Autobromssystem som även bromsar för fotgängare är standard och på tillvalslistan finns backa-med-släp-hjälpen Trailer Assist, fågelvy-kameran Area View, adaptiv farthållare, döda-vinkelvarnare och Traffic Jam Assist som sköter gas, broms och styrning i hastigheter upp till 60 km/h. Dessutom finns det adaptiva fjädringssystemet DCC som ändrar hårdheten i stötdämparna.

Skoda Sverige tar hit Kodiaq med fyra olika motoralternativ. Det billigaste alternativet är en fyrcylindrig 1,4-litersbensinmotor med 150 hästkrafter. På bensinsidan erbjuds också en 2,0-litersmotor med 180 hästkrafter som kombineras med dubbelkopplingslåda. Notera att Kodiaq blir första Skoda-modell att använda den sjustegade dubbelkopplingslådan, till skillnad från till exempel Superb som har DSG6. Dieselutbudet utgörs av en 2,0-liters­motor med 150 eller 190 hk. Båda säljs enbart med DSG7 och fyrhjulsdrift (samma flerlamellskopplings med Haldex-ursprung som i Tiguan och Ateca) och den starkare väntas bli storsäljaren i Sverige.

Nu till den avgörande frågan: Var finns haken? Säg det, vi har inte lyckats hitta någon än. Skoda Kodiaq är Bror Duktig som med sin helylleaura enligt all logik borde gömma minst ett skelett i garderoben. Under denna första provkörning har dock inga brister uppenbarats – Kodiaq är störst i klassen, en av de billigare i klassen och har dessutom tekniska finesser och ett utförande som gör att betydligt dyrare och statustunga konkurrenter bör se upp. MQB-delarna har aldrig använts på ett bättre sätt än i Kodiaq, många som funderar på en Volkswagen Passat Sportscombi som tjänstebil kommer nog, med all rätt, att ta en titt på Kodiaq i stället.

Skoda Kodiaq 2,0 TDI 190 DSG7 4×4 Ambition

Pris
312 900 kronor, säljs nu, första kund­leverans mars.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 3 500–4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–3 250 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 470, bredd 188, höjd 166, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång 19. Tjänstevikt 1 752, maxlast 675, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 720–2 065 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 210 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,66 l/mil, landsväg 0,53 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 150 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
3 136 kronor per år.

Rivaler

Kia Sorento 2,2 CRDiKia Sorento 2,2 CRDi AWD Aut
Kias största suv finns som 5- eller 7-sitsig men endast med ett motoralternativ: En 2,2-litersdiesel med 200 hk. Något större än Kodiaq men lastar ändå betydligt mindre.
Pris: 329 900 kronor.

 


 

Volkswagen Tiguan 2017Volkswagen Tiguan TDI 190 DSG7 4Motion
Tiguan och Kodiaq delar väldigt många komponenter. Tiguan är mindre och något dyrare.
Pris: 332 300 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa