Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 150 hk

Skoda Octavia har nyligen uppdaterats och nu får dess äventyrligare bror samma behandling. Så här är nya versionen Scout, nygrillad och fin.

Skoda Octavia Scout 2017
Markus Heimbach

Det här är nytt!

Ny drivlina
Den 150 hästar starka TDI-motorn kan nu kopplas samman med en 7-växlad DSG-låda.
Uppdaterad säkerhet
Autobromsen får fotgängarigenkänning. Möjlighet till bl a ­Trailer Assist och döda vinkel-varnare.
Frigångsvinkel
Bättre frigångsvinklar fram och bak om du ger dig ut i terräng.

Faktum är att Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 184 hk under 2016 var den enskilt mest sålda Skodan i Sverige. Sverige är för övrigt en av de största marknaderna över huvud taget för Scout, 15 procent av alla Octavia är en Scout. För övriga världen handlar det i genomsnitt om sex procent.

Scout är i grunden en Octavia vilket innebär att mormor heter Golf och det är ett bra släktdrag. Det som skiljer Octavia gentemot Scout åt är först och främst markfrigången som är tre centimeter högre för Scout. Det gör den inte till någon Range Rover i något avseende men snöiga och leriga vägar fixas lätt med fyrhjulsdrift och förbättrad markfrigång.

Styrningen är distinkt och fjädringen mycket bra.

Styrningen är distinkt och fjädringen mycket bra.

Det som är kul med Scout är att det verkligen syns att det är en bil avsedd för att klara lite tuffare tag. Det är bra med luft mellan däck och skärm. De yttre attributen är annars skärmbreddare i svart och silverlackerade underredesskydd. Observera att vi inte menar rejäla hasplåtar, för det är det inte.

Det stora nya för Octavia Scout 2017 är att den 150 hästar starka dieseln nu går att få i kombination med fyrhjulsdrift och 7-växlad DSG-låda. Det var inte möjligt tidigare och enligt en prognos från Skoda Sverige kommer denna specifika bil att bli den bäst säljande Scout. Och varför inte. 184 hästars dieseln är visserligen stark och mustig men om du inte förtvivlat gärna vill bli av med 11 100 kronor mer så räcker 150-hästars alternativet till mycket väl.

Bakre hasplåt? Nej, men det är vad bilden förmedlar. Scout har i alla fall fått det och säger att ”bilen tål skit”.

Bakre hasplåt? Nej, men det är vad bilden förmedlar. Scout har i alla fall fått det och säger att ”bilen tål skit”.

Precis som föregångaren med annan grill är Scout alltjämt en tyst och komfortabel bil som det känns enkelt att göra långa etapper med. Styrningen är distinkt och fjädringen mycket bra. Den högre markfrigången är inget du egentligen reagerar för på vanlig väg, om du nu inte sätter iväg som en blådåre genom kurvorna. Då kommer enligt Newton tyngdlagen att träda in och det blir per automatik lite mer karossroll än på vanliga Octavia.

3 frågor

Skoda Adam Rückl

Adam Rückl – projektledare Octavia

I genomsnitt väljer bara sex procent av en Octaviaköpare Scout, varför så lite?
– Det är för att i många länder är folk inte intresserade av att ha fyrhjulsdrift, då det inte behövs som det gör exempelvis i Sverige.
Varför tre cm bredare spårvidd bak på alla Skoda Octavia?
– Det är bara rent kosmetiskt, inget annat. Det förändrar inte vägegenskaperna. Det ska se snyggt ut bara, det är allt.
När får vi en helt ny Scout?
– Det kan jag ju inte säga men troligt är väl att en ny Octavia kommer 2019, men kanske inte direkt som Scout.

Samtliga Octavia har till 2017 fått tre centimeter bredare spårvidd bak vilket enligt tjeckerna inte beror på att bilen tidigare uppförde sig illa på vägen på något sätt, utan det handlar enbart om det kosmetiska. Det ser snyggare ut om hjulen ligger närmare skärmkanterna. I fallet Scout har även tillkommit rattvärme (man tackar!), fulla LED-strålkastare och inte minst autobroms med fotgängaridentifiering. Det senare fungerar från 10 km/h upp till 60 km/h. Den adaptiva farthållaren har uppgraderats och fungerar nu i hastigheter upp till 210 km/h, mer än toppfarten för den här provkörda bilen.

Simply Clever är något Skoda levt med i flera år och bland egenheterna har vi tidigare sett bland annat is-skrapa i tanklocket och ficklampa i bagageutrymmet. Nu kommer ännu en enkel men praktisk finess i Scout. Flaskhållaren i mittkonsolen är så konstruerad att flaskan låses fast när du vrider på korken för att öppna flaskan. Tjeckt värre skulle jag säga.

Man kan inte påstå att det syns direkt men Octavia Scout har nu rattvärme! Klädseln Thermoflux ”andas bättre” än vanlig bilklädsel.

Man kan inte påstå att det syns direkt men Octavia Scout har nu rattvärme! Klädseln Thermoflux ”andas bättre” än vanlig bilklädsel.

Octavia Scout i detta utförande kostar 285 100 kronor vilket är ett attraktivt pris i klassen för förhöjda kombibilar. Men för knappt 5 000 kronor mer kan du få bilen som Business Edition, tillgängligt för både företag och privatpersoner. Då ingår premium och drag-paketen vilket i stort sett gör din bil maxutrustad med läder/alcantara-klädsel, avtagbar dragkrok, elektriskt manövrerad baklucka, p-sensorer bak och fram inklusive backkamera, stor 9,2 tums bildskärm med navigation och mycket mer.

Det är ju inte så mycket att fundera över tycker jag. Vad du däremot bör tänka över är om du behöver tre extra centimeters markfrigång, skärmbreddare och annat eller klarar dig lika bra med en Octavia Kombi med likadan motor och växellåda. Då spar du 31 600 kronor. Så där, nu fick du något att grunna på!

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG 150 hk

Pris
285 100 kronor, säljs nu, första kundleverans juni.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,5 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 469, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 541, maxlast 555, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 610-1 740 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 206 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,58 l/mil, landsväg 0,47 l/mil, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 135 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 861 kronor per år.

Rivaler

Subaru Outback 2015Subaru Outback 2,0 D Base
Bra kombination av stora utrymmen, hög komfort och bra drivlina. Men designen borde helt klart moderniseras. Högt pris.
Pris: 345 700 kronor.

 

Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDIVolkswagen Golf Alltrack TDI 184 hk
Den lyxigaste och mest kompletta Golfen har nu också fått en uppdatering. Bästa Golfen, men utanför VW-sfären finns bättre alternativ.
Pris: 299 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa