Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Rapid Spaceback 1,0 TSI 110 hk

Den må vara en bästsäljare i många länder, men här i Sverige är den en medelmåttig figur. Kanske för att vi är smartare och inser att Fabia Combi är nästan lika rymlig och modern – men till ett lägre pris.

Skoda Rapid Spaceback facelift 2017

Det här är nytt!

Motor
Den lilla trepipen på 999 kubik är vässad till 95 eller 110 hästkrafter. Stark över ett brett register och gör inte mycket väsen av sig.
Inredning
Ny instrumentering, Skoda Connect samt uppkoppling av smart telefon.
Front
Nya dimljus och en smal kromad list som kopplar ihop strålkastarna.
Kaross
Från och med nu finns bara Spaceback-karossen. Sedanen utgår.

Just det, det handlar om Rapid som nu fått en smärre uppdatering. Från och med nu tar man enbart in Rapid Spaceback och struntar i den sedanliknande halvkombimodellen. Klokt, då den sålt riktigt dåligt.

I vilket fall som helst har Skoda nu rustat upp modellen som i stället för den gamla 1,2-liters­motorn fått en ny trecylindrig enlitersmotor på 95 eller 110 hästkrafter som komplement till den befintliga bensinaren 1,4 TSI/125 hästkrafter. Dieslarna är orörda 1,4 TDI/90 och 1,6 TDI/115 hästkrafter. Den nya trepipen (110 hk) är tyst, stark och vibrationsfri. Mycket bra bottendrag och med en uppgiven förbrukning på 0,45 liter blandad körning.

Skoda Rapid Spaceback 2017

Trevlig interiör och bättre uppkoppling, men hårdplast.

Rapid bygger på en äldre arkitektur än Fabia/Octavia och går inte lika smutt över vägskador och andra ojämnheter. Styrningen upplevs också som segare. Annat nytt är Skoda Connect uppkopplings/infotainmentsystem, nya bi-xenonstrålkastare med Light Assist (tillval) och nya dimljus. Insidan har piffats till med nya dörrsidor, ny instrumentpanel och nya reglage för manuell luftkonditionering/klimatanläggning.

Skoda Rapid Spaceback 2017

Häger de nya lamporna med LED, och krom runt grillen. Vänster det gamla utseendet.

Den enda egentliga ”grejen” med Rapid är dess mycket goda benplats i baksätet jämfört med Fabia. I det mesta annat är den Stupid. Introduktionspris med 1,0 TSI 110 och sexväxlad manuell låda är 155 900 kronor mot ordinarie pris 170 400 kronor. Nej hörrni, jag skulle välja Fabia Combi alla dar i veckan.

Skoda Rapid Spaceback 1,0 TSI 110 hk

Pris
Från 155 900 (introduktionspris), första kundleverans maj 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) mellan 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 200 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elektrisk servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 448, bredd 171, höjd 146, spårvidd f/b 146/150. Markfrigång 13,6. Tjänstevikt 1 190, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 55 liter. Bagagevolym 550-1 490 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,45 l/mil. CO2 104 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor.

Rivaler

Renault Clio 2017Renault Clio Tce 90
I stort sett samma hjulbas men Renault är två decimeter kortare medan bredden är samma. Sämre benutrymme bak och mindre lastutrymme. Clio fick en uppdatering 2017.
Pris: Från 150 900 kronor.

 

Fronten har blivit mer upprätt och har fått en smalare men bredare grill samt ny form på strålkastarna.

Kia Rio
1,25 Nya Rio har fått ökat axelavstånd och är nästan på par med Rapid. Rio är dock fyra decimeter kortare vilket märks i baksäte och i lastutrymmet.
Pris: 159 700 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa