Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Superb Combi L&K 2,0 TSI 280 DSG 4×4

Hör du till dem som fortfarande ser Skoda som en budgetbil så får du tänka om. Här är Sveriges dyraste Skoda god nog att knuffas högt upp i Volkswagenhierarkin.

Skoda Superb 2017
Marcus Engström

Det här är nytt!

Motorn.
TSI-motorn på två liter är inte ny och har tjänstgjort hos koncernkollegerna Audi, Seat och Volkswagen. Även Skoda men inte med detta effektuttag. Motorn har i viss mån ersatt koncernens femcylindriga motorer.

Jag sitter och kör en Skoda för över 400 000 kronor. 420 500 kronor för att vara exakt. Om detta hade varit ”ett köp på riktigt”, betyder det att jag inte nöjt mig med en Skoda Superb i kombiutförande, med tvåliterbensinare på 280 hästkrafter, fyrhjulsdrift och i det lyxigaste utförandet Laurin & Klement för 377 100 kronor utan även lagt till parkeringshjälp, ljuspaket, största infotainmentalternativet, panoramasoltak, fotröreslemanövrerad baklucka, isofixfästen, dragpaket och extra stora lättmetallfälgar.

Skoda lanserades förr som ett märke ”för nuftiga”, ett val för prismedvetna. Det gäller inte i dag. Hur kan man rekommendera en barnfamilj att köpa en bil för över 400 000 kronor. Jo, om man kollar in koncernkollegan Volkswagen Passat som i liknande utförande, med fyrhjulsdrift och samma motor i R-lineutförande, startar på 439 900 kronor.

Skoda Superb 2017 inredning

Luftigt och ljust inne i den provkörda bilen, men också bullrigt på grund av för stora fälgar.

Att en Superb-kombi går att få nästan 150 000 kronor billigare glömmer jag lätt i den provkörda fullsmetade bilen. Motorn ger kraft så det räcker och blir över, inredningen är behagligt ljus och ”otysk” tack vare ljus klädsel och soltaket.

Laurin & Klement-utförandet har en rejäl ljudanläggning med 12 högtalare plus extra bas, mjuka mattor, helljusassistans, tonade rutor, eljusterbar passagerarstol och fjärrstyrd Webastovärmare. Här finns också möjlighet att justera fjädring, styrning, växellåda och motor via Dynamic Chassi Control. Om Normalläget inte gillas kan du vrida till Sport för att får mer respons medan Comfort ger mer tillbakalutat stuk. Under provkörningen valde jag ofta det sist nämnda för att garantera en förbrukning (enligt färddatorn) på behagligt avstånd från en liter milen. Huruvida det har att göra med kalibrerad motorstyrning eller förare låter jag vara osagt.

Skoda Superb 2017 embelm

Firman Laurin & Klement bildades 1895 och införlivades med Skoda 1925.

Tyvärr hade provbilen uppgraderats med 19-tumsfälgar vilket får tillskrivas bilens stora, och enda, minustecken: vägbrus. Denna ljudnivå hör helt enkelt inte hemma i klassen. Vissa på tidningen upplever dessutom att nivån är väldigt olika beroende på om man sitter på höger eller vänster sida.

Nyligen passerade modellen Superb 900 000 tillverkade bilar sedan introduktionen för 15 år och två generationer sedan. Vill du vara unik i skaran väljer du med fördel denna version men struntar i de där onuftigt stora fälgarna som tillval.

Skoda Superb Combi Laurin & Klement 2,0 TSI 280 DSG 4×4

Pris
Från 377 100 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 984 cm3, 280 hk (206 kW) mellan 5 700 r/-min-6 500 r/-min, 350 Nm mellan 1 700-5 600 r/-min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 486, bredd 186, tjänstevikt 1788, maxlast 487, tankvolym 66 liter


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,90 l/mil, landsväg 0,62 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 164 g/km.


Skatt
1 526 kronor per år.

Rival

Hyundai i40 Kombi facelift 2015Kia Optima Sportswagon 1,7 CRDi GT-Line
Uppstickare med i sammanhanget ”bara” 245 hk ur en dieselmotor. Mindre bagageutrymme men panoramaglastak är standard.
Pris: 361 900 kronor.

 

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa