Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4×4

En av de populäraste bilarna i klassen, Skoda Yeti, har fått nya kläder och kommer nu både som gatbil och off-roader. Vilken av dem vill du helst ha?

Skoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 140 4x4
Škoda

Skoda Yeti Outdoor 2,0 TDI 140 4×4

Första intrycket

Jag gillade Yeti redan tidigare men på fyra år har den åldrats snabbt. Nu är det nya friska tag och jag tippar att säljframgångarna kommer att fortsätta.

Föryngring

8/10

Prisvärd

7/10

Snömannen från Tibet, aka Yeti, blev en omedelbar hit när den introducerades som bil för fyra år sedan. Försäljningen har gått storartat och har inte trappats av med åren. Tvärtom ökade den med 24 procent 2012 jämfört med 2011 vilket är ganska ovanligt. Försäljningen brukar dala med åren på marknaden. I Sverige har det sålts drygt 6 000 Yeti (oktober 2013) sedan introduktionen och 60 procent av dessa har varit fyrhjulsdrivna.
När nu Skoda Yeti hamnat i medelåderskris tar den till drastiska metoder för att fortsätta vara attraktiv.

Yeti blir två! Dels som ”City”, dels som ”Outdoor”. Mekaniskt inga skillnader och båda versionerna kan beställas med samtliga tillgängliga motor och drivlinekombinationer. Det vill säga diesel, bensin, framhjulsdrift, fyrhjulsdrift, manuell låda eller DSG-dito.
Skillnaderna på de två versionerna är enbart kosmetiska. Det handlar om stötfångare, underredsskydd, dörrsidor och dörrlister. På City-modellerna är dessa lackerade i bilens kulör, på Offroad-versionen behålls de i svart plast. Det ska med andra ord vara lika accepterat att köra Yeti i högklackat som i graningekängor eller gummistövlar.
Exteriör har det dock hänt en del med Yeti, till det bättre skulle jag vilja påstå. Men det är ju bara min åsikt. Döm själva. Hursom har de två stora runda lamporna i fronten försvunnit. Det är i stort en ny front vad det gäller grill, stötfångare, strålkastare, dimljus och motorhuv. På näsan till denna har det nya Skoda-emblemet klistrats fast. Premiumposition kallar Skoda detta. Lägg av!

Bak är den stora förändringen att Yeti har fått bakljus med LED-lampor. Invändigt, marginellt. Ny ratt, ny klädsel.
En av Yetis stora fördelar kvarstår förstås, och det är flexibiliteten i kupén. De bakre stolarna kan justeras i längsled, fällas samman eller helt plockas ut. Då uppstår ett van-liknande lastutrymme på över 1 700 liter.
Vi fick bara tillfälle att köra en modell, 140 hästar starka TDI. Den kommer att bli en av storsäljarna men för de som tycker det är för klent finns även ett 170 hästkrafter starkt alternativ tillgänligt. 140 hästars alternativet är rätt högljudd av sig vid uppstart och under acceleration. Det känns inte som att Skoda hänger med i den absoluta toppen av dieselmotorer.

Under vår relativt korta provkörning tyckte vi att fjädringen i Yeti förändrats till det sämre. Den uppförde sig allt för struttigt även på fina tyska landsvägar. Eller det kanske var så redan tidigare, men konkurrenterna har förbättrat sig?
Yeti är välutrustad med bland annat Hill Hold-kontroll och Downhill assistant vid körning i nedförsbacke. Systemet håller Yeti inom en angiven hastighet och det är bara att koncentrera sig på rattandet.
Yeti var redan tidigare duktig i terräng och har nu fått Haldex senaste generation (fem) som använder sig av en elmotor för att engagera bakhjulen.
För första gången går det att få backkamera i Yeti, kostar 2 700 kronor. Skillnaden i pris mellan likvärdiga fram- och fyrhjulsdrivna versioner är bara 8 000 kronor och då ingår även dragkrok. Prisvärt!

Rivaler

Mitsubishi ASXMitsubishi ASX 2,2D AWD
Sätter inga hjärtan i brand. Inte riktigt bra på något men inte heller riktigt dålig på något. Känns ganska ålderstigen.
Pris: 264 900 kronor.

Opel MokkaOpel Mokka 1,7 CDTI 4X4
Är egentligen bara riktigt bra på ett område och det är säkerheten. Sportbilsprestanda genom älgtest och bra utrustad.
Pris: 230 900 kronor.

Skoda Yeti 2,0 TDI 140 4×4

Pris
Från 250 400 kronor, säljs nu, första kundleverans januari.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad -motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulstäl
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel med fyra stag.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,3 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/60 R 16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 422, bredd 179, höjd 169, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 18. Tjänstevikt ca 1 550, maxlast ca 580, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 405-1 760 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 190 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,65, landsväg 0,51, blandad körning 0,56. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
2 830 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa