Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Smart Fortwo Electric Drive

Jo, Smart har faktiskt tillverkat elbilar sedan 2007 och några exemplar har sålts i Sverige. Nu satsas det på allvar och du kan få den i tre olika versioner. Men räckvidden är något snålt tilltagen.

Smart Electric

Det här är nytt!

Första elbilscabben?
Så säger Mercedes. Har de aldrig hört talas om Tesla Roadster säger vi.
Snabbare laddning
Med en ny laddare i bilen kan bilen få ny energi dubbelt så snabbt som tidigare.
Ännu snabbare laddning
Till hösten lanseras en snabbladdare för hemmabruk som gör det möjligt att ladda Smart från noll till åttio procent på bara 45 minuter.

Smart Platsen för vår provkörning av Smart Fortwo Electric Drive är noga utvald. Dels är Toulouse en av de städer där Smart säljer flest bilar, dels är gatorna och gränderna riktigt trånga och passar Smart som handsken. Jag säger inte att det är så, men det känns som om navigatorn med avsikt är ”felaktigt” inställd så att vi ska hamna i situationen att vi antingen får köra på en förbjuden bussgata med risk att fastna för hinder i vägbanan, eller åka ner i ett avgiftsbelagt garage. Detta eller att trixa, vända och tråckla oss ur situationen vilket med en Smart Fortwo går förvånansvärt enkelt. Vändradien är bara 6,95 meter och styrutslaget på framhjulen väl tilltaget. Jag kommer till en korsning där jag med vilken annan bil som helst fått göra omtag och backa för att få mer plats minst en gång.

Att köra Smart Fourtwo Electric Drive är en enkel sak och du behöver egentligen ingen tillvänjning alls.

Att köra Smart Fourtwo Electric Drive är en enkel sak och du behöver egentligen ingen tillvänjning alls.

Stadstrafik är Smarts hemmaplan, oavsett motoralternativ. Och kommer att bli än mer så i framtiden då allt fler städer helt eller delvis förbjuder bilar med annat än elmotorer att köras i staden. Som 2017 års modell kommer det att erbjudas eldrift i Smarts samtliga modeller, det vill säga Fortwo, Forfour och cabriolet. Smart säger att det är första el-cabben. Tesla Roadster då…

Smart är inne på sin fjärde generation sedan debuten 1998 och visst har det hänt saker med bilen sedan dess. Men den är alltjämt fruktansvärt studsig och struttig för att vara en modern bil. I vissa situationer känns det som att bilen helt saknar fjädring och man tror att bilen ska falla i bitar. Och det är ingen skillnad med eldrift trots att man tycker att närmare 200 kg mera vikt jämfört med bensinvarianten borde mjuka upp fjädringen. Men det gör det inte. Batteriet är emellertid placerat långt ner på golvet vilket ger bilen en lägre tyngdpunkt men det är ju egentligen inget du märker av eftersom maxfarten är satt till 130 km/h för att inte batterierna ska ladda ur för fort eller att de ska gå varma.

3 frågor

Smart Jürgen Duda

Jürgen Duda – utvecklingsavdelningen eDrive.

Ni har inte direkt revolutionerat elbilen. 16 mils räckvidd (i teorin) är inte mycket?
– De som köper en Smart Electric Drive kör inte mer än 3,5 mil per dag, det är ändå mer än många som har bensinmotor.
Varför bygger ni inte en bil som klarar av 50 mil så att folk slipper att ha två bilar?
– Det skulle bli för dyrt och Smart Fortwo rymmer inte ett så stort batteri. Och vem kör egentligen femtio mil i ett svep i en Smart. Inte jag i alla fall.
Som jag förstår det kommer ni att renodla Smart-försäljningen i vissa länder?
– Ja, i USA och Norge kommer det bara att säljas eldrivna Smart. Det kan bli fler länder också.

Räckvidden på 16 mil är löjligt låg i dagens bil-el värld och den borde vara mycket längre än så. Och då kapaciteten hos batterierna är 17,6 kWh och förbrukningen satt till 1,31 kWh per mil begriper vem som helst att 16 mil är en omöjlighet utan i stort sett bara nedförsbackar. Men så länge det finns ström är det kul att köra Smart Fortwo Electric Drive, i alla fall i stadstrafik där den känns som en liten go-kart. Det maximala vridmomentet på 160 Nm levereras med full kraft till bakhjulen från stillastående och ger en rejäl knuff i ryggen. 0-100 km/h på 11,5 sekunder låter inte så imponerande och är också ganska irrelevant. Intressantare är att det bara tar 4,9 sekunder att nå 50 km/h.

Att köra Smart Fourtwo Electric Drive är en enkel sak och du behöver egentligen ingen tillvänjning alls. Bara att sätta sig på plats, spänna fast bältet och lägga CVT-lådan i Driveläge. Normalt gillar jag inte CVT-lådor men om det är någonstans det passar är det i en elbil. Längre turer utanför citykärnan är inget att rekommendera, vare sig det gäller komfort eller räckvidd. Det gäller att du har rätt livsstil för att du och Smart Fortwo Electric Drive ska trivas tillsammans. Och tro aldrig att det blir ett enkelt äktenskap. Du är i princip tvungen att ha en bil till i hushållet för att det ska fungera med så triviala ting som en helgshopping på närmaste köpcenter.

Det är inte fråga om några exklusiva materialval i Smart. Det handlar mycket om plast.

Det är inte fråga om några exklusiva materialval i Smart. Det handlar mycket om plast.

Bagageutrymmet är mer ett skämt och blir uppfyllt av en kabinväska och två mindre axelväskor. I det fallet är Smart Forfour ett vettigare alternativ men inte heller den är idealisk för familjeliv och jag tycker att tvåsitsigheten i Fortwo är en stor del av bilens charm. Smart Fortwo Electric Drive har sina fördelar, det är ju så här man tycker att en elbil ska vara. Liten och enkel. Men det finns uppenbara brister. Räckvidden, opraktisk till allt annat än persontransport.

Smart Electric Drive kommer att kosta från 218 900 kr, Sveriges billigaste elbil… Ändå. Smart är ett av de bilmärken som säljs allra minst i Sverige. Jag tror inte att elversionen kommer att ändra på det.

Smart Fortwo Electric Drive

Pris
218 900 kronor, säljs nu, första kundleverans juni.


Motor
Elmotor 81 hk (60 kW), 160 Nm, litium-jon-batteri, 17,6 kWh.


Kraftöverföring
Motor bak, bakhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak halvstel axel (DeDion).


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 6,95 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5-5,5 tum, däck 165/65 TR 15-185/60 TR 15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 187, längd 270, bredd 166, höjd 156, spårvidd f/b 147/143. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 085, maxlast 225, max släpvagnsvikt 0. Tank 0 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260 liter.


Fartresurser
Acceleration 0–100 km/h 11,5 s, toppfart 130 km/h.


Bränsleförbrukning
CO2 0 g/km. Elförbrukning 1,31 kWh/mil. Räckvidd 16,0 mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, batteri 8 år.


Skatt
0 kronor per år.

Rivaler

volkswagen-e-up-04Volkswagen e-up
En elbil som är riktigt kul och bra att köra. 82 hästkrafter och 16 mils räckvidd enligt Volkswagen. Plats för fyra personer.
Pris: 279 900 kronor.

 

Renault Zoe 40 LifeRenault Zoe Life 40
Ny batteriteknik ger Zoe en räckvidd på 30 ärliga mil. Men du får leasa batteriet till en kostnad av ungefär tusen kronor per månad.
Pris: 244 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa