Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Subaru Impreza 1,6i Sport AWD

Subaru Impreza har som modell hunnit bli 21 år gammal. Fjärde generationen är här och hade kunnat vara ett lyft om det inte vore för det skrala motorutbudet.

Subaru Impreza 1,6i Sport AWD
Mattias Rabe

Subaru Impreza 1,6i Sport AWD

Första intrycket

Fyrhjulsdrift för under 200 papp i golfklassen. Det kan inte många av konkurrenterna matcha. Men tyvärr faller Impreza på drivlinan.

Ungdomlig

2/10

Prisvärd

6/10

Nya Impreza har inget gemensamt med föregående generation som kom 2007. Allt är nytt, förutom den manuella växellådan. Däremot har den väldigt mycket gemensamt med Subaru XV. Impreza och XV är nämligen syskon. I princip det enda som skiljer är lister och fälgar, svagt annorlunda frontspoiler samt att Impreza har 5,5 centimeter lägre markfrigång.
Utseendet diskuteras kraftigt på nätet och jag kan hålla med om att nya Impreza inte ser ut som en purfärsk bil från 2013. Men faktiskt så växer utseendet ju mer man umgås med Impreza.
Subaru i Japan har för svensk del valt nya Impreza med endast ett motoralternativ – en bensinare. En 1,6-liters boxermotor på 114 hästkrafter och 150 newtonmeter. Den känns igen från XV där den är för klen. Samma sak i Impreza – 1,6-litersmaskinen gör ingen glad. 0-100 km/h går på 12,3 sekunder när det sitter femväxlad manuell låda i bilen. Det känns långsammare än så. I svag uppförsbacke efter ett rödljus var det med nöd och näppe jag kunde hänga med och ta mig om en långtradare. Impreza går att få med CVT-lådan Lineartronic men den passar inte motorn alls. Ännu långsammare från noll till 100 och vid kraftigt gaspådrag dånar det våldsamt från drivlinan utan att hjulen spinner speciellt mycket fortare.
Nej Subaru, ska nya Impreza ha en chans mot konkurrenterna är en tvålitersmaskiner, inklusive dieseln, ett måste. Eller varför inte följa trenden och överladda en maskin med liten cylindervolym? Tvålitersdieseln kan dock komma senare, men de bestämmande i Subaru-fabriken i Japan har ännu inget bestämt.

Främsta köpargumentet är, som så många gånger förr med Subaru, den symmetriska fyrhjulsdriften. Få konkurrenter har ett alternativ med fyrhjulsdrift i prisklassen. Dessutom har Impreza lågväxel som gör den manuella lådan tioväxlad och antagligen uppskattas av både båt- och hästägare. Max släpvikt är på hela 1 500 kilo (1 200 med Lineartronic-låda). Men bortsett från fyrhjulsdriften är ingångs­priset på 189 900 kronor för mycket för bilen (+17 000 kr om du vill ha automat). En Golf TSI 105 rymmer lika mycket bagage men är både snabbare, snålare och framför allt en hel del billigare.
Syskonet XV är en stötig historia. Det är inte nya Impreza. Den rullar mjukt och fint på både slät motorväg och guppigare landsväg trots att den är uppstyvad jämfört med gamla Impreza. Chassit är det inget fel på utan bilen går som den ska och kränger inte nämnvärt. Styrningen fungerar också men saknar den rätta känslan. Tyvärr är ljudisoleringen inte vad man skulle kunna önska. I främst motorvägsfart låter det helt enkelt för mycket. Kanske berodde det på att provkörningsbilarna var utrustade med 17-tumshjul enligt utrustningsnivåerna Sport och Sport+? 15 tum är annars standard.
Instrumentbrädan är helt ny för Impreza (samma som i XV), funktionell, aningen dyster och trots hårdplast på en hel del ytor känns den betydligt mindre plastig och ihålig än hos föregående generation. Ett lyft.
Mest imponerande interiört är, utöver det 80 liter större bagageutrymmet, platsen i baksätet. Jag med mina 186 centimeter får utan problem plats bakom mig själv. Inget fel på takhöjden men lite tunt med fotutrymme under framstolen.
Knäkrockkudde finns numera i Impreza, det är bra, och fem stjärnor är betyget i Euro NCAP (XV krocktestad). Krocksäkerheten är alltså bra men jag skulle aldrig våga placera mitt barn i bilbarnstol i passagerarsätet fram eftersom krockkudden automatiskt kopplas in och ur via en sensor i sätet som känner av om en person eller en bilbarnstol är placerad där. Jag testade med att ganska lätt trycka en knuten näve mot sittdynan och krockkudden aktiverades.
Nya Impreza är en helt okej bil, inte mer, men tappar oerhört mycket på grund av motorn. Men bilen lär vara trygg att äga precis som Subarus modeller oftast är.

Rivaler

Suzuki SX4 1,6 Exclusive 4X4Suzuki SX4 1,6 Exclusive 4×4
Aningen omodern modell, men fyrhjulsdrift till lågt pris. En ny modernare SX4 som är snålare och rymligare kommer i år.
Pris: 172 900 kronor.

Volkswagen Golf TSI 105 BMTVolkswagen Golf TSI 105 BMT
Nya Golf kan i Sverige inte kombinera fyrhjulsdrift och bensinmotor. Känns modernare än Impreza och är snålare samt snabbare.
Pris: 173 500 kronor.

Subaru Impreza 1,6i Sport AWD

Pris
219 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Längsmonterad 4-cyl boxermotor med 2 sidoliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 78,8/82,0 mm, cylindervolym 1 600 cm3. Max effekt 114 hk (84 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. steglös automatlåda (CVT-låda). Lågväxel.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak fjäderben, multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 2 tvärställda länkarmar per sida.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 442, bredd 174, höjd 147, spårvidd f/b 151/152. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 405, maxlast 445, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 270 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,3 s, toppfart 185 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,82, landsväg 0,53 blandad körning 0,64. CO2 147 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
960 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa