Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Suzuki Swift 1,0T Boosterjet

Glöm inte bort Suzuki Swift om du är ute efter småbil. Nu kommer en ny generation – lika körglad som någonsin och sprängfylld med ny säkerhetsteknik. Vi provkör i ett regnigt Monaco.

Suzuki Swift 2018

Det här är nytt!

Lättare
Swift har tappat 120 kg genom att använda mer högfasthetsstål.
Säkrare
Hög nivå på säkerhetsutrustningen. Autobroms är standard.
Rymligare
Samma yttermått men tio centimeter längre hjulbas.

Det ösregnar i Monte Carlo. Förmodligen var det inte detta som Suzuki tänkte sig när de lade pressvisningen av deras nya storsäljare Swift till Monaco. Men det var här man höll till 2004 när den första Swift-modellen presenterades. Och är det något som kännetecknar den nya, tredje generationen är det viljan att knyta an till rötterna.

Det handlar inte bara om val av lanseringsort. Designen har också omdanats med ett försiktigt handlag. Måtten är i princip desamma, den har bara krympt en centimeter i längd. Vilket betyder 3,84 meter, och det placerar Swift bland de minsta modellerna i B-segmentet. Man har också hållit fast vid profilen. Förutsättningarna för att känna igen en Swift på håll är alltså ganska goda, för de som har detta intresse. Swift såg nästan likadan ut 2004. Det som är helt nytt är dörrhandtaget i C-stolpen. Så långt det yttre.

Suzuki Swift 2018

Interiören känns påkostad och utrustningen är omfattande.

Men när jag plaskar fram mot bergsbyn Grasse ovanför Cannes kan jag konstatera att det har hänt en hel del under skalet. Nya Swift är fyra centimeter bredare och i kupén känns den som en större bil än yttermåtten ger sken av. Bredden är bra och jag har inga problem med mina 177 centimeter att sitta bakom mig själv. Taklinjen är dessutom rak och man har bra takhöjd även i baksätet. Ska jag anmärka på något är det att sittdynorna är något korta för storväxta. Suzuki Swift har inte gjort sig känd som den tysta, lågmälda typen, men den nya generationen verkar bra dämpad. Det är alltid svårt att veta hur mycket vägljud som kommer att sippra in på svensk grov asfalt, men på franska vägar går den tyst.

Modellen jag provkör är toppmodellen med en turboladdad trecylindrig motor på en liter och 112 hästkrafter som lystrar till namnet Boosterjet. Visst rister motorn på de lägsta varvtalen, på tomgång kan en känsla av att sitta i en torktumlare infinna sig. Men med lite högre varv balanseras drivlinan. Motorljudet är inte påtagligt men finns där i bakgrunden någonstans. Med turboladdning får motorn ett härligt drag redan vid låga varv, och jag känner inte någon gång att jag skulle behöva en större motor.

Suzuki Swift 2018

Swift upplevs större än måtten skvallrar om.

Bilen jag kör är utrustad med ett mildhybridsystem som ger några extra hästkrafter och sparar några droppar. Vid inbromsningar laddas batteriet, vid behov knäcker startmotorn/generatorn extra som elmotor. Det låter smart, men bränslebesparingen på tre centiliter per mil ger en lång pay-back på investeringen. På bilens livstid, säg 20 000 mil, sparas 600 liter bränsle.

3 frågor

Tetsuya Ozasa Suzuki

Tetsuya Ozasa – designchef, Suzukis designcenter i Turin.

Swift har dolda dörrhandtag, varför?
–Det är för att ge karossidan ett flöde, om jag skulle sätta ett dörrhandtag längre ner på sidan skulle linjerna förstöras.
Är det svårare att designa småbilar än större bilar?
– Det är en större utmaning att göra småbilar. Vi måste lösa de praktiska kraven, men vi vill samtidigt skapa en vacker design.
Varför har Suzuki ett designcenter i Turin?
– Turin har en fantastisk historia, det var ju där alla berömda designers höll till, Pininfarina, Bertone och Italdesign. Det finns många fristående modelltillverkare och designers i området, och Suzuki drar nytta av alla samarbeten vi har Turin.

Efter eftermiddagsfika upphör regnet. De låga molnen ersätts då av något lika ogenomträngligt, de franska villaägarnas rykande lövbrasor. Är det något som är heligt för fransmän så är det löveldande om våren. Det kan pågå i timmar, och sveper in dalgångarna i ett grått töcken. Ibland har jag undrat över logiken. Folk förväntas frenetiskt jaga koldioxidgram och partiklar om de kommer ur avgasrör. Men att svepa in dalgångarna i en Lützensk dimridå betraktas som en form av välgörande friluftsliv.

Förutom den nya trepipen finns den gamla fyrcylindriga 1,2 liters-motorn på 90 hästkrafter i programmet. Det senare motoralternativet finns också med automatlåda samt med fyrhjulsdrift. Den nya plattformen sägs erbjuda högre vridstyvhet och bättre upptagning av krockvåld. Jag kan inte bekräfta det senare, men jag kan i alla fall gå i god för att Suzuki Swift – precis som förut – är en trevlig körkamrat. Styrningen är snabb, och chassiegenskaperna går åt det sportiga hållet. Jag gissar att den låga vikten har ett finger med i spelet. Nya Swift har blivit 120 kg lättare genom flitigt användande av högfasthetsstål. Swift Sport – som kommer senare – lär bli en pärla.

Suzuki Swift 2018 bagageutrymme

Lastutrymmet är hyfsat stort. Ojämnt lastgolv när ryggstöden fälls framåt.

Trots det korta axelavståndet på 245 centimeter är Swift inte påtagligt stötig eller ”knickig” över vägbulor. Ett annat vuxenmått är utrustningen. Suzuki-importören vill inte riskera att Swift ska få en stämpel som ”farlig” och har därför beslutat att stryka de lågt utrustade basversionerna. Alla modeller i Swift-familjen får i Sverige en hög nivå på säkerhetsutrustningen. Autobroms med adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, filbytesvarnare, helljusassistent – allt är standard.

Swift kommer till handlarna i maj. Priset är inte satt men importören gissar att det kommer att ligga på under 140 000 kronor för 1,2 liters-versionen och under 150 000 kronor för 1,0 Boosterjet. På papperet ser det relativt högt ut, men då säljs också bilarna nästan fullutrustade från start.

Suzuki Swift 1,0T Boosterjet

Pris
Ej prissatt, uppskattat pris 1,0 T ca 148 000 kronor, 1,2 ca 138 000 kronor. Säljstart i maj.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 73,0/79,5 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 112 hk (82 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 170 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,0 tum, däck 185/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 384, bredd 173, höjd 150, spårvidd f/b 152/152. Markfrigång 12. Tjänstevikt ca 940, maxlast ca 440, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 37 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 265-947 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,6 s, toppfart 195 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,40 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 104 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

fiat-panda-4x4Fiat Panda 4×4
Det är inte gott om fyrhjulsdrivna småbilar, men Fiat Panda 4×4 är en av få konkurrenter till Swift 4×4. Billigare och charmigare, men inte lika modernt välutrustad.
Pris: 141 900 kronor.

 

Toyota YarisToyota Yaris 1,33
Yaris är 3,95 meter lång och har också hög utrustningsstandard med backkamera och farthållare. Men inte autobroms som Suzuki Swift.
Pris: 156 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa