Provkörning av Suzuki SX4

Provkörning av Suzuki SX4

Provkörning av Suzuki SX4

Första intrycket

Den är en rolig och trevlig crossover mellan suv och vanlig bil. Skön i stan och rolig på landet. Men fjädringen är hård och bullret högt så resorna blir gärna inte så långvariga.

Basfakta

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, Borrning/slag 78/83, cylindervolym 1 586 cm3. Max effekt 107 hk (79 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 145 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ
Gasdämpare runt om. Mc Pherson fram, torsionsaxel och krängningshämmare bak.

Styrning
Kuggstång, servostyrning. Vändradie 5,3 m

Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul (fram-bak)
Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R 16

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 250, längd 414, bredd 176, höjd 162, spårvidd fram/bak 150. Tjänstevikt 1 265 kg, maxlast 405 kg, tank 50 liter.

Bränsleförbrukning* (EU-norm)
Stad 0,89, landsväg 0,61, blandad körning 0,71 l/mil.

Fartresurser*
0-100 km/tim 11,5 s, toppfart 170 km/h.

*Enligt tillverkaren


Liten men ruff

SX4 är en bil för den som vill ha en lite tuffare bil än Swift men ändå inte en riktig terrängbil. Eller, en bil för den som vill ha en mindre och smidigare bil än Grand Vitara men ändå ingen liten stadsbil. En väldigt lagom bil.

Med SX4 ger sig Suzuki ut på crossovermarknaden. Crossover, ett slags hybrider, i det här fallet mellan stadsjeepar och vanliga bilar.
Suzuki nöjde sig inte att som många konkurrenter bara höja fjädringen och skruva på lite tuffa plastdetaljer på en befintlig modell. Suzuki byggde en helt ny bil som naturligtvis är fyrhjulsdriven – om du vill.
För att vi journalister inte ska behöva fundera särskilt mycket står Suzukis talesmän och förklarar för oss att det saknades en bil mellan lilla sportiga Swift och stora, bruksiga Grand Vitara och därför kom SX4 till. Just där finns förvisso kombin Liana men den passar inte Suzukis nya profil och det är vi många som förstår för medan Liana är en ganska mjäkig syn har de tre senaste modellerna en klart modernare och renare design. Suzuki håller på att tuffa till sig!
Men helt självgående är inte Suzuki, nya SX4 har utvecklats tillsammans med Fiat. Och det finns en Fiat-modell som heter Sedici som i princip är identisk med SX4, det är bara några detaljer till det yttre som skiljer bilarna åt.
SX4 finns i två versioner, Urban Line och Outdoor Lina. Den först nämda är en tvåhjulsdriven liten kombi. Outdoor Line är samma bil som har försetts med lite hasplåtar, takreling, en del plastdetaljer och framförallt – den kan fås med fyrhjulsdrift.

Tanken är helt rätt. Varför ska alla som vill köra en lite tuffare bil behöva släpa runt på fyrhjulsdrift om de inte behöver det, bilen blir 60 kilogram tyngre och det straffar bränsleförbrukningen och inte minst priset.
Även den fyrhjulsdrivna versionen går att köra med enbart framhjulen inkopplade.
–   Fyrhjulsdriftsystemet är inte avancerat men räcker för alldaglig körning, säger Osamu Honda, chefsingenjör för SX4.
Jag provar systemet i en otroligt hal brant backe. Med enbart framhjulen drivande är det naturligtvis meningslöst. En liten knapp bredvid handbromsen styr vilken typ av drift du vill nyttja.
I auto-läget är SX4 precis som många andra stadsjeepar framhjulsdriven i grunden men så fort framhjulen tappar fästet skickas kraften, upp till 50 procent, över till bakhjulen. Trots att däckens mönster inte är det minsta anpassade för lera tuggar sig SX4 upp för backen. Till sin hjälp har bilen ett tractionsystem som nyper åt bromsarna på de hjul som spinner.
För lite tuffare förhållanden, som den här backen, finns lock-knappen som låser mellandiffen och ser till att bakhjulen alltid får minst 42 procent av kraften. Lock-funktionen övergår till auto när det går fortare än 60 km/tim. Men i just så här leriga backar med dåligt fäste fungerar auto-läget bäst då mellandiffen blixtsnabbt kan skicka kraften fram och tillbaka mellan de hjul som har bäst fäste.

Fyrhjulsdriften och den tuffa attityden till trots så är SX4 ingen terrängbil. Det skrapar i hela tiden under karossen men det kommer inte heller som någon överraskning.
Överraskande är däremot SX4 på vägen. Suzuki vill att bilen ska vara sportig men så sportig!?
Fjädringen är minst lika hård och sportig som i Swift och det passar inte i den här typen av bil.
Dåliga vägar som brukar vara stadsjeepars paradgren är inte alls särskilt behaglig i SX4 och dessutom bullrar det något hemskt från hjulen.
Räddningen för SX4 är att bilen i alla fall är rolig att köra, precis som Suzuki vill.
I Sverige kommer alla SX4 att få antisladdsystem som standard och det är tur. Provbilarna är inte utrustade med antisladd och ett plötsligt gasuppsläpp i kurvan får baken att blixtsnabbt bryta ut i sladd.
Invändigt känns SX4 som en vilken högbyggd stadsbil som helst. Sikten är tack vare sitthöjden fin men förarens a-stolpe skymmer sikten snett åt vänster. Det gör att det krävs onödigt huvudvridande för att upptäcka andra fordon i rondeller, korsningar och inte minst på krokiga vägar.
Suzuki SX4 kommer att finnas med tre olika motorer; en 1,4 på 99 hästar, en 1,6 på 107 hk och en 1,9-liters turbodiesel på 120 hästkrafter som kommer direkt från Fiat.
Bara de två sistnämnda fanns tillgängliga för provkörning och av dem blev dieseln snabbt en favorit.
1,6-litersmotorn räcker bra i stan men känns vek så snart vägen blir snabbare, då krävs det att motorn varvas hårt för att hänga med. Dieseln däremot drar på dieselvis starkt redan från låga varvtal och är den enda motorn som motsvarar Sx4:ns sportiga köregenskaper.
En SX4 1,6 2WD kostar från 148 900 kronor och dyrast är SX4 med diesel och 4WD, 194 900 kronor.
Suzuki SX4 är en rolig och smidig stadsbil för den som vill vara lite äventyrlig på helgerna men den hårda fjädringen och vägbullret gör att äventyren inte blir särskilt långvariga.