Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Suzuki Vitara S

Att det skulle till så lite för att göra så mycket. Inte kunde man väl ana att det enda Suzuki Vitara behövde var lite extra kraft? Jo, det kunde man.

Jesper tror sig ha funnit vad Knutby är döpt efter. Knute betyder nämligen bergknalle.

Jesper tror sig ha funnit vad Knutby är döpt efter. Knute betyder nämligen bergknalle.

Det här är nytt!

Motor. En turbomatad 1,4-liters bensinmotor, kallad Boosterjet, var precis vad som behövdes. Nu har Vitara kommit till sin fulla rätt.
Design. Vitara med tillägget S innebär en rad exteriöra och interiöra designdetaljer. Utöver detta inkluderas en hel del utrustning, så som navigation och adaptiv farthållare.

Turen går till Knutby. Ja, visst känns det bekant! Ni vet, orten som hamnat på kartan på grund av otrevligheter. Och detta trots att det egentligen var i Gränsta, strax utanför Knutby, som otrevligheterna ägde rum.
Nog om Knutby och över till den egentliga anledningen till denna text – Suzuki Vitara S!
Suzuki Vitara har fått dras med en bensinmotor som gjort att modellen aldrig riktigt kommit till sin rätt. En 1,6-liters bensinmotor med alldeles för lite kraft är vad som erbjudits, tillsammans med en dieselmotor med samma volym och effekt. Dieseln har tills nu varit det bättre valet tack vare betydligt högre vridmoment, men med ett välkommet nytillskott i form av en 1,4-liters turbomotor har Vitara kommit på rätt köl även på bensinsidan.

Vad gör väl 20 extra hästar, från 120 till 140, tänker du. Jo, det gör verkligen susen för den stadsanpassade lilla skogsmullen. Det är som om man glömmer handbromsen åtdragen, kör iväg och sedan inser sitt misstag och då släpper på den. Turbo, direktinsprutning och ett effekttillskott var precis vad Vitara behövde. Och nu är det därför bensinaren som är det bättre valet.

Röda inredningsdetaljer känns fräscht vid första anblicken. Gör det fortfarande det om några år?

Röda inredningsdetaljer känns fräscht vid första anblicken. Gör det fortfarande det om några år?

1,4-litaren fås med antingen manuell eller automatisk växellåda. Båda fungerar fint, men den manuella sexväxlade från syskonet Swift Sport samspelar bättre med motorn och gör att jag kan utnyttja motorns vridmoment i ett bredare varvtalsregister. När jag på motorväg behöver skifta mellan två olika växlar med 1,6-litersmotorn, kan jag behålla samma växel hela tiden med 1,4-liters boosterjeten.
Särskilt i sportläge går Vitara S fint, med något trögare styrning och bättre gasrespons. Jag trodde aldrig att en Vitara skulle vara kul att köra. Men med slingriga vägar framför mig uppskattar jag Vitara för första gången även körmässigt.

Vitara med S-tillägg innebär, förutom att den nya motorn hittat ner i skattkistan, att bilen är fullproppad med det mesta av den utrustning som går att få till Vitara. Detta innebär också att den blir ganska dyr jämfört med vad vi är vana vid i Suzuki-sammanhang. Den nya motorn går nämligen inte att kombinera med lägre utrustningsnivå. Vilket är väldigt synd.

Suzuki Vitara S 1,4 Boosterjet 4×4

Pris
217 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Turbo. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 9.9:1. Borrning/slag 73,0/82,0 mm, cylindervolym 1 373 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 220 Nm vid 1 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 415, bredd 177, tjänstevikt 1282, maxlast 445, tankvolym 47 liter.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 200 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,63, landsväg 0,5, blandad körning 0,54. CO2 127 g/km.


Skatt
712 kronor per år.

Rival

Jeep Renegade (Europa-version)Jeep Renegade 1,4 T MultiAir Limited 2WD
1,4 liter, 140 hästar och turbo. Men med fyrhjulsdrift kommer automatlåda och då sticker priset iväg. Dyr som välutrustad.

Pris: 229 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa