Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Tesla Model S P100D

Med större batteri och Ludicrous Plus presterar Tesla Model S orimligt snabba accelerationstider. Vi provkör bilen och frågar oss om den är ett rimligt köp.

Tesla Model S P100D
Martin Öberg

Det här är nytt!

Batteri
Batterikapaciteten har ökat från 90 till 100 kWh, och angiven räckvidd har höjts till 613 km.
”Ludicrous Plus”
Ett tredje körläge för maximal prestanda. Batterierna värms upp och motorerna kyls ned.
Autopilot 2.0
Från och med nu har alla bilar som lämnar Teslas fabrik all nödvändig hårdvara för helt autonom körning.

Jag sitter bakom ratten i värdens snabbast accelererande produktionsbil. Det är mitt i den stressiga morgonrusningen men bilen, trots sin extrema prestanda, skänker ett lugn över den stressiga trafiken. Det är något med den tysta, mjuka drivlinan som lugnar sinnena. Vid rödljus och filbyten förflyttar sig bilen härligt obesvärat och smidigt – bromsarna behöver bara användas när man stannar helt, tack vare den starka energiåtergivningen när gaspedalen släpps.

Det är något med den tysta, mjuka drivlinan som lugnar sinnena.

Det är något med den tysta, mjuka drivlinan som lugnar sinnena.

När stadstrafiken börjar skingras kan jag inte hålla mig längre. Vid ett rödljus väljer jag Ludicrous-läget på den stora infotainmentskärmen som med sin intuitivitet fortfarande är bäst i branschen, och när ljuset växlar till grönt sänker jag gaspedalen mot golvet – och bilen går från lugn och harmonisk till komplett galen. Den sätter sig över bakhjulen och kastar mig bakåt i sätet, hjulen kämpar för fäste, antispinnlampan blinkar frenetiskt och bilen skjuter fart på ett sätt som ingen annan produktionsbil i världen kan matcha. Ljudet från elmotorerna är lågmält, men mäktigt. Det är ljudet av ren kraft.

P100D har tre körlägen tillgängliga: Sport, Ludicrous och Ludicrous Plus. I det sistnämnda värms batterierna upp till 50 grader och motorerna kyls vid behov av kall luft från AC:n, allt för att maximera prestandan. När processen är klar byts navigationsskärmen framför ratten ut mot en display som visar kraftuttag från motorer och batterier och longitud acceleration i realtid.

Och den stora familjebilen är redo att skicka världens superbilspark till skamvrån. Den är overkligt snabb. Enligt Elon Musk själv ska bilen med Ludicrous Plus klara 0-100 km/h på 2,4 sekunder, vilket redan där vänder upp och ned på den rådande uppfattningen om vad en 2,2 ton tung halvkombi sTesla Model S P100Dka klara av. Men bilen har senare visat sig vara ännu snabbare – I händerna på den amerikanska tidningen Motor Trend gjorde bilen 0-97 km/h på 2,27 sekunder. Med det tar den över efter Porsche 911 Turbo S som den snabbast accelererande bilen de någonsin testat under sin 67-åriga historia, och den enda bilen att hamna under 2,3 sekunder.

Utrymmena är fullt tillräckliga och det finns många stuvutrymmen där småmynt kan ligga och skramla.

Utrymmena är fullt tillräckliga och det finns många stuvutrymmen där småmynt kan ligga och skramla.

I en fem-plus-två-sitsig, eldriven, utsläppsfri lyxbil. Framtiden är ljus. Tyngdpunkten är lägre än hos de flesta andra bilar tack vare batteriernas placering i golvet, och det ger en klippstabil känsla på vägen. Chassiet har en sportig aura, styrningen är bättre än många andra bilar men den är lite för långsam för riktigt aktiv körning och det effektiva antisladdsystemet går varken att stänga av eller att ställa i någon form av sportläge. Och bilen känns hela tiden lika tung som den är. Men det här är heller ingen sportbil. Den bara råkar ha accelerationsresurser som en.

Interiören är lika stilren som vanligt och det krävs en del tillvänjning för den som är ovan med att styra bilens funktioner via en skärm.

Interiören är lika stilren som vanligt och det krävs en del tillvänjning för den som är ovan med att styra bilens funktioner via en skärm.

Numera är alla bilar som lämnar Teslas fabrik utrustade med all hårdvara som krävs för helt autonom körning. Bilen har åtta kameror som ger bilen en 360 graders översikt över vad som händer runt bilen på upp till 250 meters håll. De kompletteras av tolv ultraljudssensorer och en framåtvänd radar som kan se genom kraftigt regn, dimma, damm och till och med genom framförvarande bil. Alla data processas sedan i en dator ombord. Bilen ser alltså allt runt omkring den hela tiden. Tyvärr är inga av de här funktionerna tillgängliga på vår testbil, men det kommer med programvaruuppdateringar framöver.

Efter 20 mil med både snabb motorvägskörning och en hel del omogna fullgasaccelerationer har 50 procentenheters laddning ­försvunnit ur batteriet. 40 mils räckvidd med värmen på i fyra plusgrader utan någon som helst hänsyn till elförbrukning är alltså helt realistiskt, vilket är riktigt imponerande. Och antalet laddstationer i landet ökar hela tiden, både Teslas Superchargers och andra, publika laddpunkter. Med en verklig räckvidd på 40-50 mil går det att ta sig i stort sett var som helst i Europa i dag.

Framdörrens lister lider av misspass. Väcker frågetecken då bilen kostar närmare 1,7 miljoner kronor.

Framdörrens lister lider av misspass. Väcker frågetecken då bilen kostar närmare 1,7 miljoner kronor.

Tesla Model S P100D här är en helt otrolig bil. Den är intuitiv, lättanvänd, rymlig, bekväm, och superbilssnabb. Men med det sagt har jag ändå svårt att kalla den för ett bra köp. Och det beror på priset. En P100D i basutförande kostar 1 683 050 kronor – en halv miljon kronor mer än en ”vanlig” 100D. Skillnaden? 100D utan P gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder i stället för 2,4. För mig går det inte ihop. Min förnuftiga sida säger att två sekunder inte är värt en halv miljon.

Dessutom hamnar man med P100D på en prisnivå så hög att bilens byggkvalitet inte riktigt kan mäta sig med konkurrensen i den prisklassen, alldeles oavsett de låga driftskostnaderna. Kvalitetskänslan är inte lika bra som hos konkurrenterna. P100D är bra, men den är inte 400 000 kronor-bra – det är alltså inte ett rimligt bilköp. Men – å andra sidan – det är inte Audi RS7, Porsche Panamera Turbo eller Mercedes E63 AMG heller.

Tesla Model S P100D (Ludicrous+)

Pris
1 683 050 kronor, säljs nu, första kundleverans i juli 2017.


Motor
El. Dubbla fyrpoliga trefas induktionsmotorer med kopparrotorer.


Batteri
100 kWh lithium-jon batteri. Motor fram/bak: 263/510 hk, 376/712 Nm. Systemtotal: 689 hk, 1 072 Nm vid 0 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Direktdrift med fast utväxling.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,3 meter, 2,3 rattvarv mellan fulla utslag.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram/bak 8,5/9 tum, däck fram/bak 245/35-R21/265/35-R21


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 339, maxlast 381. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 2,4 s, toppfart 250 km/h.


Förbrukning
Blandad körning 2 kWh/mil.  CO2 0 g/km. Räckvidd 61,3 mil.


Garantier
Nybil: 4 år eller 8 000 mil. Batteri/drivenhet: 8 år med obegränsad körsträcka.


Skatt
Skattefri i 5 år, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Audi RS7 SportbackAudi RS7
En destillation av ett århundrades fordonsutveckling. En makalös bil som egentligen bara drar nytta av sin fulla potential på Autobahn.
Pris: 1 123 000 kronor.

 

Porsche Panamera 4 E-Hybrid 2017Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid
Med sina 680 hk är den det här den mest kraftfulla modellen i Panamera-familjen. Gör 0–100 km/h på 3,4 sekunder.
Pris: 1 850 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa