Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Tesla Model S P85D

Teslas försäljningsframgångar fortsätter och nu finns flera olika varianter av lyxelbilen Model S. Vi provkör nya fyrhjulsdrivna Model S P85D – världens starkaste och snabbaste elbil.

Tesla Model S P85D
Andreas Libell

Första intrycket

Tesla fortsätter att övertyga med smarta modellanseringar och övertygande egenskaper. Nya toppmodellen P85D är hisnande på flera sätt men kanske lite för snabb för sitt eget bästa.

Redo för snö

8/10

Prisvärd

7/10

Jösses vad smarta de är! Ibland kan det vara svårt att förstå hur biltillverkare resonerar och planerar kring sina modellanseringar men när det gäller Tesla finns inga tveksamheter. Nu, lagom till att de allra första köparna av Model S P85, så kallade early adopters som vill vara först med det senaste oavsett vad det kostar, har börjat vänja sig vid sina bilar släpper de en ny modell. Snabbare, starkare och lite häftigare än den första. Tillräckligt för att tekniknördarna ska känna sig tvungna att byta in sin gamla bil mot en ny. Icke att förglömma är fyrhjulsdriften.
Tesla har stökat om rejält i sitt modellutbud. Gamla toppmodellen Model S P85+ är borta. Nu är det P85D som är värst med fyrhjulsdrift, 700 hästkrafter och 931 newtonmeter. Den som kan nöja sig med mindre, men ändå vill ha fyrhjulsdrift, kan välja 85D eller 70D. De kostar 196 000, respektive 295 000 kronor mindre. Kvar finns bakhjulsdrivna Model S 85, men den tidigare instegsversionen Model S 60 har utgått.
Tesla förväntas sälja stort av de fyrhjulsdrivna modellerna här i kalla Norden och när vi hämtar provkörningsbilen hos Tesla i Upplands Väsby norr om Stockholm dräller det av D-försedda bilar på lagret. Men man måste titta noga för att se dem. Utvändigt avslöjas fyrhjulsdriften endast av ett litet rött D i slutet av modellbeteckningen på bakluckan. Kanske lite väl diskret för en elbil med supersportbilsprestanda?

Den enorma infotainmentskärmen har blivit synonymt med Tesla.

Den enorma infotainmentskärmen har blivit synonymt med Tesla.

Vi tar genast sikte västerut, inte ända bort till det förlovade elbilslandet i väst men i alla fall till Arboga. Där finns nämligen en av Teslas snabbladdningsstationer såväl som en väldigt lång raksträcka i form av Arboga Flygfält. Där provar vi det som P85D har blivit världsberömd för – accelerationen. Den uppgivna tiden för 0-100 km/h är 3,3 sekunder. Det finns flera bilar som tar sig från 0-100 km/h snabbare än så men att en elbil gör det, och att det är en bil för relativt ­rimliga pengar, är smått sensationellt. Att få sådana prestanda för omkring en miljon kronor och att inte släppa ut några koldioxidgram på kuppen är en eggande tanke.
Vid flygrakans ena ända ställer vi upp Teslan med sikte på anda änden. Till skillnad från de flesta sportbilar behövs inga inställningar för att få till en perfekt start, ingen launch control eller sportläge. Den enda inställningen som finns är ett skjutreglage på skärmen där man kan välja mellan accelerationslägena Sport och Insane. Men varför skulle man ha något annat än Insane inställt? Det enda som behövs nu är en bestämd gasfot, det sägs att accelerationstiden till stor del beror på hur snabbt föraren hinner stampa till.

En del av lastutrymmet har tagits i anspråk av el­motorn som levererar 224 hästkrafter.

En del av lastutrymmet har tagits i anspråk av el­motorn som levererar 224 hästkrafter.

Just i dag känner vi oss snabba i fötterna och sparkar till gaspedalen. Utan ett knyst, utan minsta antydan till däckspinn och utan minsta fördröjning hoppar Teslan iväg som den vore påkörd av ett tåg. Smällen är obarmhärtig. Om man inte har huvudet vilande mot nackstödet får man ont i nacken, men oavsett drabbas man av en kort chock. Accelerationen under de första 20 meterna är förmodligen snabbare än i någon annan serieproducerad bil. Det hinner svartna lite för ögonen och kittla i bakhuvudet, men sedan lugnar det ned sig. Från 50 till 100 km/h är det betydligt lugnare och för att komma upp i 200 km/h tar det en stund. Teslan är tydligt optimerad för acceleration från stillastående. Vi kommer inte upp i mer än 211 km/h.
Förklaringen till den extrema acc­­elerationen är två elmotorer. Bakhjulen drivs av vad Tesla kallar en Performance-motor. Den ger 476 hästkrafter. Mellan framhjulen sitter en till elmotor, inte lika stor och stark som den bakre men ändå rejäl med 224 hästar. Den sammanlagda effekten är hela 700 hästkrafter och 931 newtonmeter i maximalt vridmoment. Man kan verkligen fråga sig vem som behöver så mycket. Den lite mildare 85D-modellen är ett mycket vettigare alternativ med lägre pris, något längre räckvidd och fullt tillräckliga prestanda (0-100 km/h på 4,6 sekunder).

Det går inte riktigt att lita på räckviddsmätaren vid ratten utan man måste dubbelkolla med kördatan.

Det går inte riktigt att lita på räckviddsmätaren vid ratten utan man måste dubbelkolla med kördatan.

Precis som i de bakhjulsdrivna modellerna övertygar drivlinan enormt. Kraftutvecklingen är så mjuk och linjär att man undrar varför inte alla bilar går så här. Kraftfördelningen mellan de två motorerna styrs helt digitalt och det verkar fungera snabbt och korrekt. Fyrhjulsdriften ger väldigt neutrala köregenskaper och en något tyngre och skarpare styrning än i den bakhjulsdrivna modellen.
En annan efterlängtad nyhet är den adaptiva farthållaren. Att en i övrigt så tekniktung bil som Tesla inte har haft funktionen tidigare är genant men nu finns den i alla fall som tillval för 24 500 kronor och i det så kallade Autopilot-paketet ingår även automatisk parkeringshjälp, automatiskt helljus, autobroms och aktiv filhållare. Autopiloten, liksom luftfjädringen, är självklara tillval att bocka för. Men då är man uppe i ett pris på drygt 1,1 miljoner kronor.

Tesla Model S P85D

Pris
1 074 000 kronor, säljs nu.


Motor
El. Fyrpolig asynkronmotor. Bakre motor Max effekt 476 hk (350 kW). Främre motor 224 hk (165 kW). Total effekt 700 hk, max vridmoment 931 newtonmeter. batterityp litiumjon, 85 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Direktdrift.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla länkarmar. Bak multilänkaxel dubbla länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R19.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 497, bredd 196, höjd 144, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 239, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 895–1 795 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 3,3 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning ca 1,77 kWh/mil. Räckvidd 48 mil.


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil.


Skatt
0 kr.

Rivaler

porsche-panamera-facelift-2014-03Porsche Panamera S E-Hybrid
Så nära en eldriven sportbil man kommer hos Porsche. Panamera är fortfarande än av de mest trivsamma lyxbilarna men laddhybrid­tillägget är mest ögontjäneri.

Pris: 1 085 000 kronor.


Mercedes S-klass mot Bentley Flying SpurMercedes S 500 Plug-in Hybrid lång
Precis som i Panamera finns elmotorn mest för att höja komforten och prestandan. Mindre fart och mer utsläpp än Tesla.

Pris: 1 080 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa