Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Tesla Model X 90D

Asfaltsindianerna får hitta på något annat. Nu när Tesla introducerar stora och tunga Model X – världens första eldrivna suv! – är det fritt fram att köra stort med gott miljösamvete.

Tesla Model X
Jesper Åhlander

Det här är nytt!

Kraftverk.
Givetvis, förstaintrycket hos en Tesla kvarstår och förstärks när du sitter en “våning upp”. Sugande acceleration!
Kostnad.
Även om elförbrukningskostnaden är låg så kostar Model X en miljon kronor. Minst.
Utrymmen.
Ingen stor förbränningsmotor ger plats åt åkande, Model X är rymlig.
Säkerhet.
Tesla Motors Elons Musk sticker ut hakan och säger att Model X är världens mest krocksäkra suv! Hörde ni det Volvo?

Världen och Teknikens Värld har väntat. Det är mer regel än undantag att en bilmodell från kaliforniska elbilstillverkaren Tesla Motors dröjer. Första konceptbilspremiären för suven Model X skedde den 9 februari 2012 i Teslas egen designstudio. Först för ett år sedan startade produktion i Fremont i Kalifornien och nu börjar de första Model X rulla ut på svensk asfalt.

Model X delar 30 procent av tekniken med sedanen Model S – drivlinorna är i princip densamma. Karossen hos Model X är ”suvliknande”, men det slimmade lätt inställsamma formspråket är snällt och oförargligt, motsaten till värstingbestarna från BMW M och Mercedes-AMG. Känns befriande och helt klart modernt även om designen knappast kan kallas ikonisk. Mr Elon Musk, grundaren och bossen hos Tesla Motors har en klar målbild med företagets produkter, och även med nya Model X drar man ner brallorna på de etablerade tyska prestigemärkena. Vare sig Audi, BMW eller Mercedes har någon eldriven suv i pipeline. Bara det känns renande på något vis.

Tesla Model X

Kvalitetsintrycket är gott, det mesta sitter fast och inget knirr kommer från inredningsdetaljerna.

Fjärrkontrollen och startnyckeln i form av en mini-Model X öppnar dörrarna via touchfunktion. Innan vi drar iväg måste interiören och resultatet av den tekniska packningen studeras. Nästan som en konstnärlig art performance glider bakdörrarna upp i skyn, måsvingedörrar som Tesla döpt till ”falkvingsdörrar” och ger tillträde till de båda baksätesraderna. Testlaget väntar på att se hur konstruktionen fungerar vintertid, det gäller att sopa bort all snö som fallit på taket under natten, annars ramlar allt ner i kupén. Även regniga dagar (finns inga sådana i Sunny California, men väl i provkörningsorten Göteborg…) får man räkna med att det är fritt fram för väder och vind ner i baksätet. Dörröppnandet tar sex sekunder, kan kännas länge när dagisbarnen vill rusa ut till kompisarna. Sensorer känner av hur mycket plats det finns i sid- och höjdled för att öppna dörrarna, exempelvis på trånga parkeringar eller i låga garage.

Tilläggskostnaden 43 400 kronor köper två extra uppfällbara sittplatser i bagageutrymmet, en perfekt plats för barn. Vuxna får plats men då får sitsarna i mellanraden skjutas fram – elektriskt förstås – och på längre sträckor är platserna inget att rekommendera. En sexsitsig variant finns också, kostar 32 600 kronor extra. Med enbart fem sittplatser är bagageutrymmet bak rekorderligt och under den sluttande fronthuven finns ytterligare smugglar-/bagagerum. Komforten i de separata baksätena är bra, och smala fönster i falkdörrarnas takdel ger futuristisk utsiktskänsla. Framstolarnas baksidor i högglansig plast ger associationer till åkattraktionernas sittbänkar på nöjesfält. Tyvärr saknas förvaringsfack för baksätesfolket på sätesryggarna. Och tredje raden måste fällas/resas manuellt via en gömd låsknapp längst upp på ryggarna. Lirar inte med bilens övriga ”Tillbaka till framtiden”-koncept, där nästan allt sköts elektriskt.

Instrumentbrädan domineras av mittkonsolens stående 17-tumsskärm som är själva navet i kommunikationen med Model X.

Instrumentbrädan domineras av mittkonsolens stående 17-tumsskärm som är själva navet i kommunikationen med Model X.

Kvalitetsintrycket är gott, det mesta sitter fast och inget knirr kommer från inredningsdetaljerna. Instrumentbrädan domineras av mittkonsolens stående 17-tumsskärm som är själva navet i kommunikationen med Model X. Handhavandet kräver övning, inkörning och öppet sinnelag – är du av bakåtsträvartyp är Tesla inget för dig. På förarplats är det bara att trycka på bromspedalen så stängs förardörren automatiskt – bilen är redo för att köra iväg. Men säkerhetsbältet får du snöra på dig själv. Vindrutan sägs vara bilvärldens största och går hela vägen upp ovanför föraren, och ökar på Blixt Gordon-feelingen bakom ratten. För soliga dagar finns från sidan utfällbara smala solskydd, som gör mer nytta än man först kan tro.

Direktdrivande elmotorer gör accelerationen våldsam och explosiv, på torrt underlag är det bara trampa till om lusten faller på, men förvarna gärna eventuella medpassagerare. Acceleration 0-100 km/h tar fem sekunder, toppfarten uppges till 250 km/h. Kraftexplosionen är som mest dramatisk från stillastående, men även i motorvägsfart är det gott om knuff. När lekmånaden är över kan jag lova att Model X-föraren inriktar sig mer åt eko- än egokörning. Precis som med förbränningsmotorbilar är det mängden energiflöde som sätter gränserna. Model X finns finns i 60, 75, 90 och 100 kWh-utförande. Den senaste enbart i så kallad Performance-version P100D, en variant som även finns till 90-modellen. Provbilen är en ”vanlig” 90D. D står för fyrhjulsdrift.

Aggressivt körbeteende dränerar 90 kWh-batteriet, bättre då med miljöaktivt tänkande. Kör som gamla tiders ”Åke Mjuk” och en elbil betalar tillbaka rejält i el-feedback – det lönar sig att snåla med elektriciteten ombord även om landet börjar få allt fler gratis laddstationer finansierade av Tesla, eller indirekt av dig som Tesla-köpare. Räckvidd på dryga 40 mil går att nå om du kör sparsamt, inte som en vettvilling. Officiell förbrukningssiffra är 2,1 kWh per mil, men den är lätt att fördubbla. Stundtals noterades fem kilowattimmar per mil under provkörningen.

Designad av amerikanen Franz von Holzhausen (även bl a VW ”Concept One”). Model X är stiligt pråper.

Designad av amerikanen Franz von Holzhausen (även bl a VW ”Concept One”). Model X är stiligt pråper.

Färddatorn har flera hjälpmedelsprogram som via informativa grafer ger input om rådande elförbrukning och aktuell räckvidd. Styrkänslan är åt det artificiella hållet men Model X behåller greppet med trygg understyrning även när chassit pressas, det märks att tyngdpunkten ligger lågt. Markfrigången går att justera mellan 14 och 21 centimeter, normalt körläge är 18 centimeter. Model X är konstant fyrhjulsdriven via två elmotorer som sitter monterade på fram- och bakaxel. Hela bottenplattan är full med litiumjonbatterier, en tredjedel av bilens vikt utgörs av dessa tätbyggda bränsletankar. Motorerna ger sammanlagd systemeffekt på 518 hästkrafter. Den höga tjänstevikten till trots rullar Model X bra över broskarvar, brunnslock och potthål. Provbilen rullar på standard 20-tumsfälg, med 22-tummare lär färden gå stötigare. Svagt vindbrus och ett visst däck(o)ljud som sig bör i en annars tyst elbil.

Model X följer den framgångsrika föregångaren syskonet Model S med stilsäker kaross, vrålstarka hästkrafter och acceptabel räckvidd genom ett gigantiskt batteripaket. Att ladda fullt med ordinär garageplats-el tar cirka 10 timmar. Liknelsen med när amerikansk bilindustri tog ordentlig fart i dubbel bemärkelse under 1950-talet är enkel att dra. Även då gällde stora vackra karosser, vrålstarka törstiga V8:or och bensintankar trippeldubbla jämfört med dåtida europeisk folkbil. Vissa ränder går helt enkelt aldrig ur. Endast en handfull Model X kommer att köpas av privatpersoner, prislappen på dryga en miljon kronor avskräcker. Men andrahandspriset på Model S indikerar fortsatt högt begagnatintresse. De tjänstebilsåkande X-kunderna kommer att få njuta av omgivningens blickar och beundran, vara beredda på att svara på frågor som pris, acceleration och räckvidd stup i kvarten. Nykomlingen Model X andas inte så lite Vilda Västern-diligensvagn med massor av pionjärskänsla.

Tesla Model X 90D

Pris
1 067 000 kronor, säljs nu.


Motor
Elmotor 2 x 259 hk (191kW), max vridmoment 600 Nm, total effekt 422 hk, batterityp litiumjon, 90 kWh.


Kraftöverföring
Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Direktdrivning.


Fjädring/hjulställ
Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck 255/45 R20, fälgbredd bak 10 tum, däck 275/40 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 297, längd 505, bredd 200, höjd 168, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 19. Tjänstevikt 2 493, maxlast 528, max släpvagnsvikt 2 270. Bagagevolym (VDA-liter) 500-2 100 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,0 s, toppfart 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Elförbrukning 2,1 kWh/mil. Räckvidd 48,9 mil. CO2 0 g/km.


Garantier
Nybil 4 år eller 8 000 mil, vagnskada 3 år, batteri 8 år eller 16 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Toyota Mirai 2016Toyota Mirai
Världens första vätgasbil för folket visar att framtiden inte enbart är elbilar med batteridrift. Mirai är hardcore-alternativet för den verkliga miljövännen.
Pris: Ca 725 000 kronor.

 

Volvo XC90 T8 Twin EngineVolvo XC90 T8 Twin Engine
Svenskalternativet är långt ifrån lika miljövänlig som Model X. Enbart laddhybrid , med ultrakort räckvidd på enbart el jämfört med Tesla.
Pris: 801 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa