Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Toyota C-HR 1,8 HSD

Från och med nu ska Toyotas bilar bli roligare att se på och att köra. Det har högste chefen Akio Toyoda bestämt. Lilla suven C-HR är först ut av de nya, roliga bilarna och nog ser det ut som att ingenjörerna har lyssnat på sin chef.

Toyota C-HR

Det här är nytt!

Plattformstänk.
C-HR bygger precis som Prius på Toyotas nya plattformsarkitektur TNGA.
Hybrid.
C-HR blir Toyotas andra hybriddrivna suv. Hybriddrivlinan är densamma som i Prius.
Körglädje.
Högste chefen Akio Toyoda vill att bilarna ska bli roligare att köra. Hans ord har varit lag i utvecklingen av C-HR.
Fyrhjulsdrift.
1,2-litersalternativet kombineras med CVT-låda och fyrhjulsdrift.

År 2009 utsågs Akio Toyoda till ny vd för Toyota och han hade inte hunnit värma upp kontorsstolen innan han gick ut med att han ville att företagets bilar skulle bli sportigare och roligare. Toyoda är nämligen inte bara ättling till företagets grundare Sakichi Toyoda utan även en stor racingentusiast och tycks vara av den uppfattningen att bilar inte bara är till för transport utan även glädje. Akio Toyodas ord sägs ha genomsyrat utvecklingen av C-HR – Toyotas senaste suv som föregicks av två vilda konceptbilar visade 2014 och 2015.

Ovanligt nog är C-HR väldigt lik konceptstudierna, endast några av de allra vildaste formerna har tonats ned för att passa en serieproducerad bil. C-HR får ändå sägas vara en av de formmässigt vildaste bilarna som lanserats på många år, det är veck och linjer hit och dit, baklamporna sticker ut en decimeter från karossen och strålkastarna sträcker sig från grillen nästan ända upp till A-stolparna. Toyoda ville ha roligare former, och nog har han fått det.

Toyota C-HR

Även invändigt är C-HR uppiggande, inte bara med snygga former utan även med hög kvalitetskänsla. De flesta hårdplastytorna med bräcklig känsla är bortstädade, kvar finns bara genomarbetade material och väldesignade mönster. Särskilt snygga är dörrsidorna med sina inlägg med diamantrelief. Toyota hävdar att C-HR står för Coupé High Rider och att det från början var det interna projektnamnet som helt enkelt blev kvar till lanseringen. Att det är ett namn som passar perfekt in i konkurrenten Hondas namnstrategi är de medvetna om, men inte bekymrade för.

Fakta: Hybridtekniken

Toyota C-HR

Hybriddrivlinan i C-HR och nya Prius ser i grunden likadan ut som i tidigare hybridbilar från Toyota, Bensin- och elmotor/generator sitter där fram och nickelmetallhydridbatterierna under baksätet. Men i stort sett alla komponenter är uppdaterade. 1,8-litersmotorn är kraftigt omarbetad med fokus på minskad värmeförlust. De två elmotorerna/generatorerna är helt nya och mindre och lättare än tidigare.

Ordet Coupé i modellbeteckningen anses säga så mycket om bilen att det inte kan bli några missförstånd. De vågade linjerna lurar ögat. C-HR ser liten och coupélik ut men är 436 cm lång och därmed ungefär lika stor som föregående generation RAV4. Den är också exakt lika lång som sydkoreanska konkurrenten Kia Niro. En så låg taklinje och kraftigt avsmalnande sidorutor gör att baksätet blir högintressant. Under presskonferensen frågar en dansk kollega kritiskt om Toyota inte lika gärna hade kunnat skippa baksätet helt och hållet. Men så illa är det inte. Taklinjen faller först efter baksätet och benutrymmet är faktiskt helt hyfsat. Jag kan sitta ”bakom mig själv” med fullgott utrymme för fötter och ben och takhöjden räcker. Men det är mörkt. Den högt uppdragna sidolinjen gör att bakrutorna är små och man behöver inte vara ett litet barn för att känna sig instängd där bak.

Toyota C-HR

Takhöjden bak är inte så dålig som man kan tro. Men fönsterlinjen är låg och utsikten snål.

Toyota har liksom merparten av världens biltillverkare anammat plattformsstrategin som rationaliserar bilbyggandet och sparar pengar. Toyota kallar sitt system TNGA (Toyota New Global Architecture) och inom den ryms GA-C-plattformen som såväl C-HR som Prius byggs på. Under suvkarossen är C-HR alltså mycket lik Prius. De har samma typ av framvagnsupphängning och multilänkbakaxel. C-HR har dock kortare axelavstånd och bredare spårvidd. Släktskapet med Prius syns även på motorsidan.

Toyota Sverige räknar med att cirka 80 procent av C-HR-försäljningen kommer att bestå av hybridversionen som använder samma drivlina som Prius. En 1,8 liter stor bensinmotor med 98 hästkrafter får hjälp av två elmotorer. Den ena elmotorns (kallad MG1) uppgift är att fungera som startmotor åt bensinmotorn och att ta vara på eventuell överskottsenergi från bensinmotorn och omvandla den till el. Den andra elmotorn (MG2) har som huvuduppgift att driva bilen framåt men arbetar också som generator vid inbromsningar och som backväxel.

Toyota C-HR

C-HR kommer till Sverige med två drivlinealternativ: 1,8 Hybrid eller 1,2 bensin med fyrhjulsdrift och CVT-låda.

Nya Prius är duktigt snål med sin officiella förbrukning på 0,30 l/mil vid blandad körning. C-HR är inte riktigt lika duktig. Toyota uppger en blandad förbrukning på 0,36 l/mil men under provkörningssträckan visar färddatorn aldrig under 0,50 l/mil, trots försiktig körning. I Prius har Toyota slipat bort mycket av det surr som uppstår när den steglösa CVT-växellådan låter bensinmotorn varva upp. I C-HR är det tyvärr tillbaka, det krävs en ytterst försiktig gasfot för att bensinmotorn inte ska lägga sig på höga varv. Det kan också vara så att C-HR har mindre ljudisolering än Prius, vilket gör att motorn stör mer. Toyota tycks ha snålat med ljudisoleringen – till och med på de släta spanska vägarna bullrar det irriterande mycket från däcken. Hur ska det då låta på svenska vägar?

Toyoda ville ha roligare Toyotor, i C-HR har han i alla fall fått en. Hybriddrivlinan bidrar förstås högst marginellt till körglädjen, men om man kan bortse från det så är C-HR spänstig och pigg. Styrservon har fått lite mer tyngd än i tidigare Toyota-modeller och fjädringen är fast utan att bli stötig. Allra roligast blir C-HR med den drivlina som inte kommer till Sverige, det vill säga 1,2-liters bensinmotor med framhjulsdrift och manuell låda. Kanske borde Toyota Sverige ompröva? Just växellådan övertygar nämligen med fin känsla och ett system som kallas iMT. Toyota tycker att det ska utläsas Intelligent Manual Transmission, i all enkelhet innebär det att det finns elektronik som ger automatisk mellangas vid upp- och nedväxlingar för att ge mindre ryck.

Toyota C-HR

C-HR utläses Coupé High Rider. Och visst ser den ut som en hög coupé.

Till Sverige kommer endast hybridalternativet och den 116 hk starka 1,2-litersmotorn i kombination med fyrhjulsdrift och CVT-låda. De Sverigeaktuella motoralternativen kostar på kronan lika mycket – 244 900 kronor i instegsutförande. Det gör att C-HR hybrid är drygt 40 000 kronor billigare än Prius med samma drivlina. Det gör också att den är ungefär 15 000 kronor dyrare än värsta konkurrenten Kia Niro.

Toyota C-HR 1,8 HSD Active

Pris
244 900 kronor, säljs nu, första kundleverans januari 2017.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 5 200 r/­min, max vridmoment 142 Nm vid 3 600 r/­min. Elmotor 72 hk (53 kW), 163 Nm, total effekt 122 hk, batterityp nickelmetallhydrid, 1,31 kWh, 201,6 volt.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 215/60 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 436, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 155/157. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 460, maxlast 400, max släpvagnsvikt 725. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 377 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 170 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,33 l/mil, landsväg 0,38 l/mil, blandad körning 0,36 l/mil. CO2 86 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
Skattebefriad första fem åren.

Rivaler

Honda HR-VHonda HR-V 1,5 i-VTEC
Precis samma biltyp som C-HR men finns inte med hybriddrivlina. Likvärdiga innerutrymmen. 1,5-litersbensinaren är trött.
Pris: 184 900 kronor.

 

Kia NiroKia Niro
Sydkoreanska hybridsuven Niro är en direkt konkurrent till C-HR. Niro är billigare, har bättre innerutrymmen och en dubbelkopplingslåda som ger mer harmonisk körning.
Pris: 229 900 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa