Provkörning av Toyota Corolla 1,6 5-D Linea Sol

Toyota Corolla 1,6 5-D Linea Sol

Toyota Corolla 1,6 5-D Linea Sol

Basfakta

MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla insugsventiler. Borrning/slag 79/81,5 mm, volym 1 598 cm3. Max effekt 110 hk/81 kW vid 6 000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 2 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. fyrstegad automat.
FJÄDRING/HJULSTÄLL Fram skruvfjädring, fjäderben undre triangellänkar. Bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.
Styrning Kuggstång, servo, Vändcirkel 9,6 m.

BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system och bromskraftsfördelare (EBD).

HJUL OCH DÄCK
Plåtfälgar. Fälgbredd 5,5 tum. Däck 175/65 HR 14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 246,5 längd 431,5, bredd 169, höjd 138,5, spårvidd fram/bak 146/145. Tjänstevikt 1 260, maxlast 380, taklast 75, släpvikt 1 200. Tanken rymmer 50 liter.

PRESTANDA
(fabriksuppgifter)
Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,6 s. Bränsleförbrukning landsväg 0,61 stad 0,93, blandad körning 0,72 l/mil.


Rättning i ledet

Corolla blir av med sin glosögda uppsyn och

Senaste generationen Toyota Corolla som introducerades 1997 skiljde sig medvetet från tidigare modeller. Med enkla medel – en glosögd front med konstig grill – fick Toyota långt fler tyckare än vanligt att uttala sig om nya Corolla. Ful eller jätteful? Eller kanske till och med snygg?
När det nu är dags för den planenliga ”mitt-i-livscykel-uppdateringen” är dragen åter mer tillrättalagda. Toyota förklarar det med att man vill att Corolla ska påminna om sina större syskon, främst Avensis. Yaris får stå för det tokroliga i fortsättningen.
Det är inte bara utseendet som ändrats. Toyota har även tagit fasta på kritiken av Corollas mjuka chassi. Komfortabelt och trevligt i vardagstrafik men farligt med full last vid en hastig undanmanöver, det har bland andra Teknikens Värld visat. Justerade hjulvinklar, hårdare fjädring och förbättrad vridstyvhet i karossen ska göra Corolla mer vägsäker hävdar Toyota. Vid min provkörning i Frankrike känner jag ingen större skillnad mot den gamla. Utan last och i någorlunda moget tempo uppträder Corolla som alltid: belevat och följsamt. Mer lättkörd bil får man leta efter. Ett fullastprov kommer att genomföras av Teknikens Värld under våren – då får vi se vad nygamla Corolla går för.
Corolla har också fått nya motorer. En 1,4-litersvariant på 97 hästkrafter och en 1,6-liters med 110 hästkrafter. Båda har vad Toyota kallar VVT-i-teknik vilket innebär variabla ventiltider. Systemet arbetar ständigt och en styrdator ser till att insugsventilernas öppningstider anpassas efter varvtal och belastning. Resultatet är bättre vridmoment och effektivare förbränning. 1,6-litersversionen har oförändrad motorstyrka jämfört med tidigare- 110 hästar – men maximalt vridmoment har förbättrats avsevärt. Från 145 Nm vid 4 800 r/min till 150 Nm redan vid 2 800 r/min. Samtidigt har bensinförbrukningen minskat från 0,8 liter per mil till 0,72 vid blandad körning. Enligt Toyota även utsläppen minskat, främst av CO2. Teknikens Värld återkommer med egna testresultat.
Som tidigare erbjuds Corolla i fyra karossvarianter. Tredörrars kombisedan, femdörrars kombi-kupé, kombi och sedan. Den sexväxlade G6-modellen med lite sportigare attribut kommer inte till Sverige. Det gör inte så mycket men den sexpetade lådan kunde gärna få sitta i vanliga 1,6-versionen. Den passar utmärkt ihop med motorn och sänker motorvarvet i landsvägsfart.
Alla Corolla är numera förberedda för Toyotas satellitnavigationssystem som beräknas fungera i Sverige till hösten. På en liten (allt för liten) display mitt på instrumentpanelen visas information om hur långt det är till målet, till nästa korsning och så vidare. Betydligt enklare än de vi sett i bland annat BMW, Audi och Volvo men också betydligt billigare. Toyota tar bara 6 000 kronor för GPS-navigatorn till Corolla 1,6.
Demokratisering av tekniken kallar Toyota det. Att erbjuda avancerade lösningar i lägre prisklasser. Lite pretentiöst men visst ligger det något i det.