Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid

Toyota Prius har aldrig varit den mest nervkittlande bilen, däremot teknikspäckad som få och en förgrundsfigur. Nu kommer fjärde generationens Prius som laddhybrid och visar på låga förbrukningssiffror som inte bara är tomma reklamlöften.

Toyota Prius Plugin Hybrid 2017

Det här är nytt!

Fyrsits
Jakten på låg vikt och ultralåga förbrukningssiffror resulterar i att bilen endast har två sittplatser bak. Det begränsar Prius användningsområde.
Elmotorer
Bensinmotorns generator (MG1) jobbar tillsammans med den ordinarie elmotorn (MG2).
Soltak
Nej, inget soltak i egentlig mening utan ”Solar Pack”, vilket innebär solceller monterade på taket. Det ska ge ca 70 mils extra räckvidd på årsbasis.

Efter tio miljoner tillverkade hybridbilar från Toyota lanseras fjärde generationens Prius nu som laddhybrid. Målsättningen är att cirka hälften av alla sålda Prius i Sverige ska vara laddhybrider. En än mer intressant siffra är att av utgående Prius III laddhybrid var närmare 95 procent tjänstebilar. Tacka förmånliga skattelättnader för detta. Trots supermiljöbilspremie på 20 000 kronor, listpriset för Prius PHV i Active-utförande är 377 900 kronor, krävs det en del rabattsnack med säljaren för att komma under 7,5 basbelopp. Men det ska nog gå att ordna. Förmånsvärdet är låga 1 013 kronor.

Körmässigt är Prius hyfsat skarp, med kommunikativ styrning och så länge bensinmotorn inte startar har den en tyst gång.

Körmässigt är Prius hyfsat skarp, med kommunikativ styrning och så länge bensinmotorn inte startar har den en tyst gång.

Tekniskt grundar sig Prius PHV (Plug-in Hybrid Vehicle) laddhybrid på den ordinarie Prius som debuterade förra året, men en delvis ny drivlina och design gör att bilen utmärker sig. Litumjonbatteriet har vuxit till 95 celler på totalt 8,8 kWh vilket innebär att det nu tar plats under bagagerumsgolvet i stället för under baksätet som hos vanliga Prius. Trots dubblerad batteristorlek har batterivikten ökat endast med 50 procent (totalt 120 kg) och själva omfånget med två tredjedelar (totalt 145 liter) tack vare effektivare packningsgrad av battericellerna. Bagageutrymmets lastvolym har dock minskat från 502 till 360 lådliter.

3 frågor

Yoshio Kitamura – utvecklingschef  Toyota Prius PHV laddhybrid.

Varför har ni kvar parkeringsbroms som aktiveras med foten?
– Lösningen är bekväm och något vi alltid haft på Prius men på nya C-HR (som delar plattformsarkitektur med Prius) har vi gått över till elektriskt manövrerad p-broms.
Vad är du extra stolt över på nya Prius laddhybrid?
– Det nya taket med integrerad solcellsteknik, det bygger vidare på Priustankarna om lätt ägande parat med högt teknikinnehåll.
Bakparti och baklucka är nytt på Prius laddhybrid, varför?
– Stora kundkrav på att laddhybriden ska urskilja sig designmässigt och teknisk stram viktspecifikation – därför har vi ”double-bubble”-bakruta, ny bakljusdesign och hela bakluckan är tre kg lättare genom kolfiberteknik.

Laddluckan sitter på höger bakskärm, motsatt sida som det ordinarie tanklocket. Maximal laddningsstyrka är 3,3 kW vilket ger en laddtid på ungefär två timmar. Driften på elektricitet är smart utförd med två typer av motorer, en ordinarie synkron-elmotor på 72 hk (53 kW) men även en generatordel som via en snillrik envägsväxlingskoppling skickar på ytterligare 31 hk (22,5 kW). Toppfarten vid eldrift är 135 km/h och den teoretiska räckvidden på el är hela 6,3 mil, vilket är rekordartat för en laddhybridbil.

Fossilmotorn, hrm.. bensinmotorn som går på fossilt bränsle, är samma fyrcylindriga 1,8-litersmaskin utan turbo på 98 hästkrafter som tidigare och är länkad via en steglös automatlåda av CVT-typ. Det märks att Toyota renodlat sina olika hybridteknologier under lång tid, nya Prius laddhybrid skördar verkligen frukterna av all utveckling. Normalt körd arbetar drivlinan med elektricitet i möjligaste mån, när vi tråcklar oss genom Barcelonaköerna i körläge ”Normal” startar bensinmotorn bara en gång. Efter två mils stadskörning uppger färddatorn 0,1 l/mil i snittförbrukning. Så länge batteripacket har tillräckligt med laddspänning optimeras framfarten av drivlinan för eldrift på ett mycket effektivt sätt.

Interiören andas inte så lite sci-fi. Trots allt bra funktion i det mesta.

Interiören andas inte så lite sci-fi. Trots allt bra funktion i det mesta.

Ute på motorvägen snurrar bensinmotorn igång oftare, men betydligt mer sällan än hos konkurrenterna. Och tur är väl det, orret från bensinmotorn är fortfarande surrigt i överkant och krafttillskottet känns slappt i jämförelse med den direkta elmotorkraften. Lägg därtill en CVT-växellådsteknik som inte lirar som en liknande automatlåda. Men mest fungerar Prius laddhybrid som en elbil där bensinmotorn spelar andrafiolen. Hos de flesta andra konkurrenter är förhållandet förbränningsmotor/elmotor det omvända.

Tre körlägen (”Normal”, ”Eco” och ”Power”) samt fyra drivlinelägen (”HV” hybrid, ”EV” eldrift, ”EV City” eldrift för stadskörning och ”Battery Charge Mode” batteriladdningsläge) gör att föraren kan hjälpa till att optimera räckvidden. För den som kör mycket i solsken kan ”Solar Pack” (+18 000 kronor) vara intressant, då täcks taket med solceller som laddar ett extra lågspänningsbatteri som tömmer över sin kräm till högspänningsbatteripacket när det är fulladdat. Räckviddsökningen är i ungefärliga tal en halvmil. Beroende på var på jordklotet man bor ändras graden av solcellseffektiviteten, kring Medelhavsländer beräknas tillskottet ge normalbilisten 110 extra ”gröna” räckviddsmil per år, på nordligare breddgrader med mindre sol drygt halva den sträckan. Då gäller det att inte ha någon skuggande takbox monterad.

Litiumjonbatteriet (95-cells/8,8 kWh) placerat under bagageutrymmet. Elmotor fram.

Litiumjonbatteriet (95-cells/8,8 kWh) placerat under bagageutrymmet. Elmotor fram.

För övrigt går det inte att montera dragkrok på Prius laddhybrid. Körmässigt är Prius hyfsat skarp, med kommunikativ styrning och så länge bensinmotorn inte startar har den en tyst gång. Centralt monterad instrumentering och stor infoskärm dominerar förarmiljön. Kupén är luftig men runt-om-sikten är dålig, särskilt snett bakåt. Ett nytt bakparti med mer horisontella linjer och en böljande spoiler ger ändå godkänd bakåtsikt.

I jakten på viktbesparing har all extra batterivikt reducerat baksätet till två separata sitsar – utan genomlastningslucka – vilket hämmar funktionaliteten avsevärt. Där försvann en del av Toyotas annars så sunda förnuft upp i rök.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Pris
377 900 kronor, säljstart mars.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 98 hk (72 kW) vid 5 200 r/­min, max vridmoment 142 Nm vid 3 600 r/­min. Elmotor 72 hk (53 kW), total effekt 122 hk, batterityp litiumjon, 8,8 kWh.


Kraftöverföring
Motor, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 270, längd 465, bredd 176, höjd 147, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 530, maxlast 325, max släpvagnsvikt 0. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 360-1 204 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 162 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u. l/mil, landsväg i. u. l/mil, blandad körning 0,10 l/mil. CO2 22 g/km. Elförbrukning 0,54 kWh/mil. Räckvidd 6,3 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf GTE 2017 facelift

Volkswagen Golf GTE
Snabb och sportig, GTE accelererar 0-100 km/h på 7,6 sekunder men är inte alls lika snål: CO2-utsläpp 38 g/km, bensinförbrukning 0,17 l/mil och elförbrukning 1,15 kWh/mil.
Pris: 379 900 kronor.

Volvo V60 D5 Twin Engine Special Edition 2015Volvo V60 Twin Engine
D5 Dieselmotorn (5-cyl 2,4 D) är långtifrån modern och förbrukningssiffrorna höga jämfört med Prius PHV. Fyrhjulsdrift och hög toppfart (210 km/h).
Pris: 439 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa