Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Toyota RAV4 2,5 HSD Active

Efter lång väntan lanserar Toyota till slut den efterlängtade hybridversionen av kundfavoriten RAV4. I samma veva uppdateras modellen.

Toyota RAV4.

Toyota RAV4.

Det här är nytt!

Drivlinan. För första gången erbjuds RAV4 med hybriddrivlina, hämtad direkt från koncernsyskonet Lexus NX 300h.
Utseendet. I samband med lanseringen av hybridversionen passar Toyota på att fräscha upp RAV4 generation fyra som lanserades under 2013. Nu är linjerna mjukare och stämmer bättre överens med Auris, Avensis och Yaris.

Toyota har sedan länge mer eller mindre varit synonymt med hybriddrivlinor. Men fram tills nu har motoralternativet bara erbjudits till modeller i mindre storleksklasser så som Yaris, Auris och Prius. Detta trots att koncernsyskonet Lexus sedan länge erbjudit sin RX-modell som hybridversion.
Under förra året lanserade Lexus även det mindre syskonet NX och det är här RAV4 träder in i sammanhanget.

Bakljusen med LED-lampor är nya, likaså den lilla läppen längs ned på bagageluckan.

Bakljusen med LED-lampor är nya, likaså den lilla läppen längs ned på bagageluckan.

Hybriddrivlinan som består av en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, samt två elmotorer, är nämligen exakt samma som sitter i kusinen NX 300h. Bensinmotorn som levererar 155 hästkrafter får extra skjuts tack vare elmotorerna och den totala effekten uppgår till 197 hästkrafter.
Som bekant är instegsversionen av Lexus NX 300h endast framhjulsdriven vilket även RAV4 är, men Toyota Sverige har beslutat att endast saluföra den fyrhjulsdrivna versionen. Därav de dubbla elmotorerna, en fram och en bak. De drivs av ett nickelmetallhydridbatteri med 1,52 kWh, och på egen hand ska de klara av att driva bilen i upp till två kilometer. Men då krävs det att föraren har en lätt gasfot då maxfarten för eldrift är 45 km/h. Men elmotorerna kan även automatiskt ta över driften i högre farter om belastningen är låg. Batteriet är monterat under baksätet vilket betyder att det inte inkräktar på bagageutrymmet.

Det ryms nästan 90 liter mer bagage i RAV4 än i Lexus NX.

Det ryms nästan 90 liter mer bagage i RAV4 än i Lexus NX.

I bagageutrymmet går det in från 501 liter, räknat upp till insynsskyddet, och med baksätesryggarna fällda lastar RAV4 1 633 liter. Under bagagerumsgolvet finns även utrymme för ytterligare lite prylar.
Jämförd med sin kusin NX 300h är likheterna många och rent krasst är det i stort sett samma bil, bortsett från Lexus ”lyxigare” image. Men ur både praktiskt och ekonomiskt perspektiv är RAV4 det vettigare valet.

Materialvalen är bättre än tidigare, men stolarna har fortfarande kort sittdyna.

Materialvalen är bättre än tidigare, men stolarna har fortfarande kort sittdyna.

Startpris för RAV4 ligger på 324 900 kronor vilket är 44 000 kr billigare än den bensindrivna versionen med samma utrustningsnivå. Skulle du beställa en fullutrustad RAV4 Hybrid kostar det dig 358 900 kr vilket ändå är 3 000 kr billigare än den framhjulsdrivna instegsversionen av NX 300h.
Körmässigt kränger RAV4 en del i kurvorna och styrkänslan är avslappnad, jämfört med Mazda CX-5, som vid ett flertal tillfällen visat framfötterna i Teknikens Världs tester, ligger RAV4 i lä. Men det beror så klart på vad föraren föredrar för sorts körning, och Mazda erbjuder som bekant ingen hybridversion av CX-5.
Toyota utlovar en snittförbrukning på cirka 0,50 liter per mil, under provkörningen visar färddatorn cirka 0,67.

Hybriden är med 197 hästar den hittills starkaste RAV4-modellen som sålts i Europa.

Hybriden är med 197 hästar den hittills starkaste RAV4-modellen som sålts i Europa.

I samband med den nya drivlinan har utseendet fått en uppfräschning med linjer som nu matchar övriga modellflottan, i linje med det nya formspråket ”Keen Look”. Men utöver de utseendemässiga förändringarna har modellen även fått andra uppdateringar. Som mer vridstyv kaross, förbättrad hjulupphängning för behagligare gång och extra ljudisolering.
I övrigt har Toyota sett över materialvalen i kupén. Som tillval erbjuds nu bland annat sjutums infotainmentsystem och 360-graderskamera. Det sistnämnda är första gången någonsin som det erbjuds i en Toyota.

Med uppdateringen får RAV4 nu en 4,2-tums färgskärm mellan mätartavlorna, den styrs via knapparna på ratten.

Med uppdateringen får RAV4 nu en 4,2-tums färgskärm mellan mätartavlorna, den styrs via knapparna på ratten.

På säkerhetssidan är nu bland annat autobroms, adaptiv farthållare och automatiskt helljus standard hos hybridversionen.
I och med lanseringen meddelar Toyota även att de kommer att sluta saluföra dieselversionerna på den svenska marknaden, helt enkelt på grund av att det är för få som väljer det.
Under förra året såldes 2 800 RAV4 i Sverige och i år förväntar de sig sälja 3 150 bilar.

Toyota RAV4 2,5 HSD Active

Pris
Från 324 900 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 90,0/98,0 mm, cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 4 400-4 800 r/­min, max vridmoment 206 Nm mellan 4 400-5 700 r/­min. Elmotor 143 hk (105 kW), total effekt 197 hk, batterityp nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.


Kraftöverföring
Förbränningsmotor fram, elmotor fram och bak, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel (detsamma som halvstel, det går ett fjäderstål inne i den ihåliga bakaxeln).


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 266, längd 461, bredd 185, höjd 168, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 17,7. Tjänstevikt 1 810, maxlast 460, max släpvagnsvikt 1 650. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 501-1 633 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,51, landsväg 0,49, blandad körning 0,50. CO2 117 g/km. Elräckvidd 0,2 mil.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybridgaranti 5 år.


Skatt
492 kronor per år.

Rival

Lexus NX 300hLexus NX 300h AWD
I princip samma bil som RAV4 men med vassare linjer och ”exklusivare” märke i fronten. RAV4 är mer prisvärd.

Pris: 373 700 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa