Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Toyota Yaris 1,5 Dual VVT-IE

Det skulle väl egentligen vara dags för en helt ny generation Yaris vid det här laget, men det struntar Toyota i och uppdaterar den sex år gamla modellen. Räcker ny design och ny motor, som sägs vara snål på riktigt, för att hålla liv i gamlingen?

Toyota Yaris 2018

Det här är nytt!

900 nyheter
Toyota kallar det ett avancerat facelift och pekar på 900 nya delar.
1,5 liter
En nyutvecklad bensinmotor på 1,5 liter introduceras. Framtagen för att gå snålt i nya WLTP-körcykeln.
Design
En nästan helt ny front och nya bakljus ska fräscha upp den sex år gamla modellen.
Tystare CVT
Vi har klagat, och Toyota tycks ha lyssnat. Hybridmodellen ska nu ge ifrån sig mindre CVT-vinande.

Solen Hur ny behöver en nyhet vara egentligen? Vi ska inte ge oss in i några filosofiska bryderier nu men det är en fråga som är högintressant för bilindustrin. För att en bilmodell ska få kallas helt ny tycker nog de flesta, i alla fall vi som är bilintresserade, att chassi, kaross och helst även motor ska vara nykonstruerat. Det tycker inte alla biltillverkare. Det tycker i synnerhet inte Toyota som nu lanserar nya Yaris.

Vi ser ju direkt att det rör sig om den nu sex år gamla, tredje generationen Yaris som har fått ett ansiktslyft, men Toyota tycker inte att man ska hänga upp sig så mycket på det där med modellgenerationer. De pekar på kunderna som, enligt Toyota, inte bryr sig om det finns en ny bottenplatta eller nya kolvar i motorn. Så länge bilen känns och ser ny så är det nog. Därför har Toyota vidareutvecklat befintliga Yaris genom att byta ut så mycket som 900 komponenter till en utvecklingskostnad av 90 miljoner euro. Det sägs vara betydligt mer än vad som investeras i ett normal ansiktslyft och mer än nog för att kunderna ska uppfatta nya Yaris som ny.

Wedberg vill inte leka med de andra små tjurarna utan trivs bättre där, då han får lukta på sina blommor.

Wedberg vill inte leka med de andra små tjurarna utan trivs bättre där, då han får lukta på sina blommor.

De 900 komponenterna som har bytts mot nya är förstås väl valda. De japanska ingenjörerna har inte skruvat dit någon ny, vassare torsionsaxel mellan bakhjulen utan i stället fokuserat på det som syns och känns. Ställd bredvid den gamla modellen blir nyheterna säkert tydliga men så här i sin ensamma prakt är nyhetskänslan dessvärre inte påtaglig. Största nyheten är den omdesignade fronten som sägs vara inspirerad av en katamaranbåt, det måste vara första gången i bilhistorien som den parallellen görs. Katamaranfronten domineras av en stor, låg grill, en liten nos med Toyota-loggan och stora och ilskna strålkastare med LED-varsellljus. På baksidan är faktiskt hela bakluckan, stötfångaren och lampinsatserna nydesignade. För första gången kan man också få sin Yaris i tvåtonslack, där taket blir svart och nedre delen av karossen till exempel röd, vit eller blå.

Interiören fräschas upp med nya material och nya färger.

Interiören fräschas upp med nya material och nya färger.

Väljer man tvåtonslack får man också en färgsplash inne i kupén där instrumentpanelen och delar av dörr­sidorna får samma färg som karossen. Bakom ratten kan man också, om man är uppmärksam, lägga märke till den nya ”kombimetern” som är den lilla TFT-skärmen mellan de två analoga mätarna. Detaljnörden lägger också märke till de nya friskluftutblåsen i propellerdesign. När luften släpps på helt fritt syns inget, men när man stänger utblåsen ser man att de ser ut precis som rotorbladen i en jetmotor – riktigt läckert!

Fakta: Två gubbar i en låda

Toyotas nya 1,5-litersmotor har förmågan att växla mellan två arbetssätt: Atkinson- och Otto-cykeln. Båda namngivna efter sina uppfinnare James Atkinson (1846–1914) och Nikolaus Otto (1832–1891).

De flesta av dagens förbränningsmotorer arbetar enbart enligt Otto-cykeln där längden på kolvarnas komprimerings- och expansionsfas är densamma, vilket är bäst ur effektsynpunkt.

Vid acceleration fungerar Toyota-motorn därför precis som en vanlig Ottomotor. Vid låg belastning slår den över till Atkinson där ventilerna hålls öppna under inledningen av komprimeringen, vilket gör att det inte är något vakuum i cylindern och kolven kan röra sig lättare.

Ventilen stängs precis innan förbränningen startar. Eftersom ventilerna är öppna trycks en del överbliven bensin/luft-blandning upp i insugsgrenröret där det blir kvar till nästa förbränningscykel.

Av de dryga 5 000 Yaris som såldes i Sverige 2016 var 65 procent hybriddrivna. Hybridmodellen är anmärkningsvärt populär för att vara en bil i det här segmentet och någon dieselmotor erbjuds över huvud taget inte. Bensin finns däremot, i två varianter till och med. Minsta motorn är en trecylindrig enlitersmotor med 69 hästkrafter och ett pris som börjar på 135 900 kronor. Den kommer att säljas i Sverige, men i så pass små antal att den inte finns tillgänglig för provkörning här vid lanseringen i Leiden nära Amsterdam.

Det finns däremot den nya fyrcylindriga 1,5-litersmotorn som kostar från 144 900 kronor. Det är en helt nyutvecklad sug­motor med 111 hästkrafter som ersätter den utgående 1,33-litersbensinaren. Den nya motorn är den första icke-elassisterade bensinmotorn som kan växla mellan Atkinson- och Ottocykeln och har utvecklats för att prestera bra i den kommande körcykeln WLTP och det kompletterande RDE-testet som ersätter NEDC-körcykeln nästa år. Än så länge redovisas dock förbrukningen i NEDC-cykeln och den är 0,46 l/mil. Det ska bli intressant att se vad den får för WTLP-siffra, under provkörningen behöver den i alla fall 0,63 l/mil. Den är alltså inte överdrivet snål, och definitivt inget glädjepiller. Maxvridet på 136 newtonmeter kommer först vid 4 400 r/­min och innan dess finns absolut ingenting att hämta. Kraftlösheten i kombination med en svampig och svårdoserad koppling gör ingen glad.

1,5-liters bensinmotor med 111 hästkrafter är ett nytt motoralternativ som ersätter 1,33-varianten.

1,5-liters bensinmotor med 111 hästkrafter är ett nytt motoralternativ som ersätter 1,33-varianten.

Med skyndsamhet kvitterar jag i stället ut en Yaris Hybrid som inte är någon ny ­variant men uppdaterad på flera sätt. Medan bensinmodellerna är relativt oförändrade har hybriden fått nya motorfästen, nya drivaxlar och en omdesignad hjälpram som ska minska ljud och vibrationer. Dessutom har elservon omkalibrerats och CVT-lådan har en ny mjukvara som ska minska vinandet. Varför alla dessa nyheter på hybriden och inte på de andra? Hybridkunderna är kräsnare, säger Toyota. Det må vara sant, men det ligger förmodligen också i Toyotas intresse att styra över kunderna till den dyrare hybriden.

När jag ­försöker tänka mig in i rollen som Yaris-spekulant så känner jag mig lättövertygad – hybriden är tystare, känns lite tyngre och stabilare på vägen.

När jag ­försöker tänka mig in i rollen som Yaris-spekulant så känner jag mig lättövertygad – hybriden är tystare, känns lite tyngre och stabilare på vägen.

Och nog tusan fungerar det, när jag ­försöker tänka mig in i rollen som Yaris-spekulant så känner jag mig lättövertygad – hybriden är tystare, känns lite tyngre och stabilare på vägen, har en lugnare styrning och går utan problem att köra på strax under 0,45 l/mil. Halvnya Yaris kommer till Sverige redan i maj och medan 1,5-litersmotorn kan bli svårsåld borde den försiktigt förbättrade hybriden inte ha några problem att hitta ytterligare några nya kunder. Den som inte behöver någon ny bil förrän till vintern bör dock vänta, då kommer nämligen Yaris i ett tidsotypiskt men lockande GRMN-utförande med kompressorladdad (!) 210-hästarsmotor.

Toyota Yaris 1,5 Dual VVT-IE

Pris
144 900 kronor, säljs nu, första kundleverans maj.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,5:1. Borrning/slag 72,5/90,6 mm, cylindervolym 1 496 cm3. Max effekt 111 hk (82 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 136 Nm vid 4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. steglös CVT-låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 395, bredd 170, höjd 151, spårvidd f/b 149/147. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 125, maxlast 420, max släpvagnsvikt i. u. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 286 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,0 s, toppfart 175 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,57 l/mil, landsväg 0,39 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 103 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybrid 5 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Skoda Fabia 1,2 TSISkoda Fabia 1,2 TSI 110 hk
Det är hård konkurrens i segmentet, Fabia är en tuff konkurrent med pigga köregenskaper och rymlig interiör. Finns bara med bensin och diesel.
Pris: 147 500 kronor.

 

Ford Fiesta ST 5d EU 2017Ford Fiesta 1,0 Ecoboost
Nästa generation Fiesta står snart startklar och Ford utlovar stor pekskärm och ultramodern inredning. Mer än så vet vi inte om nästa Fiesta.
Pris: Ej fastställt.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa