Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Toyota Yaris GRMN

Den bestående känslan efter att ha kört förserieversionen av kompressortrimmade Yaris GRMN på Nürburgring är tydlig – det här är på riktigt. Och det är bra.

Toyota Yaris GRMN

Det här är nytt!

Motorn
Den kompressormatade motorn på 1,8 liter och drygt 210 hästkrafter. Vilket alltså är nästan dubbelt så mycket effekt som i en vanlig Yaris.
Chassi
Chassisättningen är fast utan att vara stenhård. Balansen är mycket fin och prestandainriktad.
Bromsar
Differentialbroms av Torsentyp som fungerar mycket bra.

Toyota har valt platsen för provkörningen av Toyota Yaris GRMN (utläses Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring…) med omsorg. Klassiska Nürburgring. Nordslingan. Det gröna helvetet. Om det är någonstans i världen som en bil lätt kan avslöjas som underpresterande, så är det här. Men så blir aldrig fallet med de maskerade förseriebilar som vi kör. Den stora lanseringen av produktionsfärdiga modellen sker alldeles runt årsskiftet, men Toyota bidar inte sin tid. Man vill lansera prestandadelen GRMN i Europa nu.

Nästan samtidigt som Linus Pröjtz lekte på Ringen vann Esa-Pekka Lappi i rally-VM i en Yaris.

Nästan samtidigt som Linus Pröjtz lekte på Ringen vann Esa-Pekka Lappi i rally-VM i en Yaris.

Så jag ska stoppa in er bakom ratten direkt, för upplevelsen är värd det. Toyota Yaris är inte känd som en stor körupplevelse, men genom förvandlingskur à la Toyotas motorsportavdelning Gazoo Racing så blir den just det – en stor körupplevelse. Med kompressormatad radfyra under huven, riktigt bra fungerande mekanisk differentialbroms och ett chassi med ledord som balans och grepp.

Så snart varvräknarnålen sticker förbi 3 000 r/­min serveras ett extremt ärtigt och kraftfullt ljud. Den 1,8 liter stora fyrcylindriga motorn med Magnusson Eaton-kompressor borrar på med grym effektivitet och det märks – detta är ett beprövat paket. Grundmotorn utvecklades till Lotus och deras Exige S redan 2010 och även om Toyota fått återanpassa sin egen motor till sin egen bil på flera sätt så var det ändå detaljförändringar. Vilket ger svaret på varför man har använt just den här motorn – den fanns tillgänglig.

Toyotas säkerhetsavdelning hade full koll på Linus Pröjtz under hans körning på Ringen.

Toyotas säkerhetsavdelning hade full koll på Linus Pröjtz under hans körning på Ringen.

Bakom ratten märks en flexibel kraftutveckling av ett slag man inte är van vid i bilar som Toyota Yaris. Det är helt enkelt inte normalt med drygt 210 hästar och nästan 250 Nm att tillgå, dessutom levererade med fullständig kontroll. Trots detta så blir den där motorn ändå sekundär i hela batteriet av upplevelser som serveras. Vilket i sig är en seger för det lilla gänget av dedikerade ingenjörer hos Toyota Gazoo Racing som plockat ihop förseriebilarna. Att få över 200 hästkrafter att kännas naturligt i en bil som mäter 395 centimeter totalt och 251 mellan axlarna är ingen självklarhet. Ändå känns det så.

Längs den extremt kuperade Nordslingan visar Yaris GRMN att den pallar trycket, utan problem. Och vad bättre är, den är extremt involverande att köra. De tre mest positiva egenskaperna rör differentialbromsens verkan, bromsarnas funktion och känsla samt den grundläggande balansen som bilen uppvisar. Vilket vi kan illustrera med körningen genom kurvorna efter Flugplatz som exempel. Här går det fort, riktigt fort genom öppna vänstern Schwedenkreutz – med lugnet i bilen bevarat. Inbromsningen inför högern Aremberg visar på mycket bra bromsprestanda från fyrkolvsok fram och enkolvsok bak samt något större skivor (ventilerade fram) än vanlig Yaris.

3 frågor

Toyota Yaris GRMN NürburgringStijn Peeters – Project Manager R&D, European Projects, Toyota Motor Europe.

Första försöket, på väldigt länge, att bygga en prestandavariant av en existe rande modell – så blir den så här bra. Är det här en indikation om hur framtida Toyota-bilar kommer upplevas?
– Det hoppas vi verkligen. Detta är ju lanseringen av GRMN i Europa, bara det väcker förhoppning. Visst, vi ska bara bygga 400 bilar men vi har gjort allt för att stå redo om vi skulle behöva bygga fler.
Fanns aldrig tankarna på att bygga en prestandaorienterad Yaris med hybridteknik?
– Som den ingenjör jag är – det hade varit en dröm att gå mot hybrid- eller eldrivna sportbilar. Samtidigt är hybridtekniken i dagsläget främst utvecklad för bränsle­besparing och passar därför inte riktigt in i en prestandaversion.
Gazoo Racing växer så det knakar inom Toyota. Hur ser planen ut för avdelningen i dag och i framtiden?
– Från januari 2016 så drogs all Toyota motorsport in under samma Gazoo Racing-paraply och det är även Gazoo Racing som ska utveckla alla sportigare bilar framöver. Vi ska bygga tillbaka känslan i bilarna.

Men vad som är ännu viktigare – bilens balans. Den medstyrande effekten, när jag kliver av bromsen samtidigt som jag börjar styra, är påtaglig. Detta får Yaris GRMN att rotera mycket fint in i kurvan, med både skärpa och följsamhet. Eventuella funderingar på att det relativt korta axelavståndet skulle göra bilen stirrig kommer på skam. Den initiala styrresponsen skulle kunna vara lite skarpare, något som jag stöter och blöter tillsammans med både ingenjörerna och testförare från Gazoo Racing. Men den där responsen är ett tve-eggat svärd, i alla fall om man vill behålla riktningsstabilitet och därmed lugnet i balansen – allra mest för vardagskörning. Kanske går det att spänna upp styrningen något mer innan resten av bilen börjar reagera?

Trots bara 205 breda Bridgestone Potenza RE 050A-däck (enda alternativet) runt om så går det att bära hög hastighet in i kurvan och det går att gå på gas riktigt tidigt. Den standardmonterade differentialbromsen av Torsen-typ får ner kraften i banan på ett föredömligt sätt, helt utan ryck. Bara eftersträvansvärd följsamhet och understyrningen lyser med sin frånvaro. Det märks att det går fort, för bilen sätter sig fint längs med banan och den specialbyggda sportstolens sidostöd kommer väl till pass. Men jag skulle vilja ha möjligheten att sitta något lägre. Rattens justerbarhet i längdled är aningen för kort precis som i alla Yaris, men själva ratten som kommer från GT86 är skön.

Skålade stolar med stöttning för ryggsidor och lår. Urtag i ryggen för racebälte. Röd markering längst upp på ratten indikerar att styrningen står med helt raka hjul.

Skålade stolar med stöttning för ryggsidor och lår. Urtag i ryggen för racebälte. Röd markering längst upp på ratten indikerar att styrningen står med helt raka hjul.

Vi får bara ett varv på banan, men jag har även hunnit med några pass i två olika exemplar (av bara fyra färdigbyggda prototyper!) ute på de makalösa vägarna runt Nürburgring. Dels släta fina vägar, dels rejält skadade vägar som skulle kunna klassas som ordentligt tjälskadade svenska lands­vägar. Och det märks att Yaris är fast satt, men utan att bli för hård. Trots många och aggressiva ojämnheter slår det aldrig riktigt hårt i bilen, vilket är något av en positiv överraskning. Fjädrarna är runt 60 procent hårdare än i standard Yaris, bilen är sänkt 24 millimeter och försedd med grövre krängnings­hämmare. Stötdämparna är fastare satta och kommer från Sachs.

Ursprunget till GRMN-modellen, som bara finns som tredörrars, är den nyligen uppdaterade tredje generationen av Toyota Yaris. Baskarossen är den samma, men den är förstärkt på en rad ställen. Bak märks en V-formad förstärkning i bottenplattan som går från mitten av bilen och bakåt till torsionsaxelns infästningspunkter. Fram märks en förstärkning i bakkant av hjälpramen runt motorn, som då även styvar upp nedre infästningarna till framvagnen. Lägg därtill ett fjäderbensstag som syns tydligt när motorhuven öppnas.

Ännu en bra dag på jobbet för Linus Pröjtz. Så klart när kontoret var på Nürburgring.

Ännu en bra dag på jobbet för Linus Pröjtz. Så klart när kontoret var på Nürburgring.

Vi är många som har frågat oss när kopplingen mellan Toyotas omfattande motorsportsatsning på både sportvagns-VM och rally-VM skulle rinna över och märkas på produktionsbilarna. Svaret för oss i Europa är – nu. Man börjar i liten skala med Yaris GRMN, men det märks att gänget på plats vid Nürburgring inget hellre vill än att fortsätta arbeta med projekten som de ”dessvärre” inte får visa oss. De som ska bli framtidens Toyota. Med tanke på hur bra Yaris GRMN presterar, så är Gazoo Racing inne på helt rätt väg. Kommer det att innebära mer involverande körupplevelser i Toyotas standardversioner också? Om detta vet vi inget, men bevisligen finns vad som krävs för att kunna arbeta åt det hållet.

Av de 400 bilarna så kommer fem till Sverige och de kan bara förhandsbokas via Toyotas svenska hemsida, med start klockan 12.00 den 23 augusti. Tillverkningen startar i november och första kundleverans beräknas till januari 2018.

Toyota Yaris GRMN

Pris
Cirka 310 000 kronor, säljstart 23 augusti, första kundleverans januari 2018.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem/Kamkedja. Kompressor. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 212-215 hk (158-160 kW) vid 6 800 r/­min, max vridmoment 249 Nm vid 5 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, mekanisk differentialbroms av torsen-typ.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 205/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 251, längd 395, bredd 170, höjd 151, spårvidd f/b 147/146. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 135, maxlast 410. Tank 42 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 286 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,3-6,5 s, toppfart 230 km/h (elektroniskt begränsad).*


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,75 l/mil. CO2 170 g/km.*


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 712 kronor per år.

* Dessa uppgifter är ännu inte slutgiltigt homologerade.

Rivaler

Ford Fiesta ST 2018Ford Fiesta ST
Kommande Fiesta ST ska ha 200 hästar och 290 Nm från trecylindrig 1,5-litersmotor med turbo. Vassare? Pris: Uppgift saknas.

 


Volkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTI

Nya Polo GTI har också 1,8-litersmotor, fast med turbo och 192 hästar. Går att få med dubbelkopplingslåda.
Pris: Uppgift saknas.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa