Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Vessla 45 km/h

Elbilen är ingen ny uppfinning, inte heller elmopeden – men nu kan även den tas på allvar. Dels på grund av/tack vare hårdare avgaskrav och statliga bidrag men kanske främst att den äntligen fungerar. Möt det svenska alternativet: Vessla.

Vessla Elmoped Eldriven

Vessla Elmoped Eldriven

Vessla är namnet på fordonet på bilderna här. Ett passande namn tycker jag även om mina kunskaper om djur i största allmänhet är skrala. Mina tankar går i stället till fordonen Vespa och Tesla – Piaggios klassiska skoter och dagens hajpade elbilsmärke. Vessla är mycket riktigt en eldriven skoter, men om den blir hajpad eller klassisk får framtiden utvisa.

Ett bedrövligt namn är däremot EC-ZP200W. Så hette den eldrivna skoter jag körde 2009. Biltullar och ”gröna” bilar var på tapeten, och denna Baotian Sport konverterad till eldrift hoppades på tur. Räckvidden var sju teoretiska mil som i praktiken var fyra. Kvaliteten var sisådär och driftsäkerheten inte ens det. På topp var däremot priset: 17 800 kronor – för åtta år sedan! Dagens Vessla blir din för 15 000 kronor när staten, eller Sveriges skattebetalare om du så vill, har skjutit till 5 000 kronor. Detta genom regeringens nya satsning för att få fler att köpa eldrivna cyklar, mopeder och motorcyklar. Totalt 350 miljoner per år till 2020 är vigt åt uppdraget vilket ger dig ett bidrag på 25 procent av priset, dock max 10 000 kronor och bara en gång.

Vessla Elmoped Eldriven

Instrumenteringen är ”digital” men väldigt tydlig. Batterikapacitet presenteras i procent.

Jobbet med att fasa ut tvåhjulingar med skitiga förbränningsmotorer är redan på gång i Europa. I Nederländerna blir mopeder äldre än 2011 förbjudna nästa år och förslag finns på att resten av EU ska följa med. Redan i år gäller Euro 4 för mopeder med en maxhastighet av 45 km/h och 2020 träder Euro 5 i kraft.

Nog med prat, nu kickar vi igång Vesslan. Eller vrider på nyckeln rättare sagt, och känner försiktigt på handtaget – för något som helst motorljud finns inte. Händer inget? Kontrollera att du har fällt in sidostödet, annars driver inte hjulet. På gashandtaget finns två lägen: Fast och Eco. Det första ger en topphastighet på 45 km/h medan den andra i princip förvandlar Vessla till en moped av klass II, men bara sett till den låga topphastigheten – du får inte nyttja cykelbanorna utan måste fortfarande köra bland bilar och bussar.

På gashandtaget finns två lägen: Fast och Eco. Det första ger en topphastighet på 45 km/h medan den andra i princip förvandlar Vessla till en moped av klass II.

På gashandtaget finns två lägen: Fast och Eco. Det första ger en topphastighet på 45 km/h medan den andra i princip förvandlar Vessla till en moped av klass II.

Vid båda handtagen finns knappar för tutan – bra eftersom Vessla rör sig så tyst att man kan behöva upplysa sin omgivning om att man kommer glidande. Mätarklustret är annars föredömligt tydligt även om batteriets kapacitet visas i procent och därmed resulterar i en del kalkylerande och kanske även chanstagningar. Noterbart är att trippmätaren, eller rättare sagt avståndsmätare, nollställs varje gång du slår av tändningen. Nu gör det inte så mycket eftersom Vessla har en rejäl ”reservtank”.

Under sitsen finns nämligen två batterier som vardera ska räcka till fyra till sex mils körning. När ett batteri är tomt flyttar du kontakten till nästa. Dock är plastflärpen med ­bajonettfattning lite väl klen. Ett ”klick” hade hjälpt för att bekräfta att kontakten sitter på ordentligt. Om inte är det lätt hänt att den hoppar ur när du kör över farthinder eller ner i potthål.

Vessla fanns tidigare även i klass II-utförande men den modellen har strukits ur sortimentet.

Vessla fanns tidigare även i klass II-utförande men den modellen har strukits ur sortimentet.

Med båda batterierna på plats får inget annat plats under sitsen. Men vågar du köra med bara ett batteri finns utrymme stort nog för exempelvis en låskätting. Den får annars ligga på golvet men kan då hängas i en krok i knähöjd – som på ur-Vespan. Laddningen kan ske med batteriet på plats eller genom att lyfta ur det, ett batteri väger åtta kg och tål att laddas upp ungefär 800 gånger. Laddar gör du genom att koppla den till en adapter, den som vi förfogade över var dock så högljudd att laddningen med batteriet urtaget förvisades till ett förråd efter klagomål från redaktionskolleger. Att ladda ett tomt batteri till max tar åtta timmar.

Vessla är en kompakt skoter vilket kan vara bra att veta för både stora och små. För oss av medelsnitt spelar det ingen större roll. Bra att veta är också att den angivna räckvidden tycks rimma med den verkliga, inte helt vanligt när det kommer till elfordon eller förbränningsditon heller för den delen. Med Teknikens Världs gasglada händer hamnade vi på cirka fyra mil på en laddning vilket stämmer med det angivna, om än i dess underkant. Driftsäkerheten upplevs som hög och likaså kvalitetskänslan.

Vessla är en kompakt skoter vilket kan vara bra att veta för både stora och små. För oss av medelsnitt spelar det ingen större roll.

Vessla är en kompakt skoter vilket kan vara bra att veta för både stora och små. För oss av medelsnitt spelar det ingen större roll.

Komponenterna kommer från välkända tillverkare som LG och Bosch. De är inpackade i en form som tagits fram av svenska ritstift även om grunden är en befintlig modell från Kina, vilket man inte behöver skämmas för enligt företagets grundare och vd Rickard Bröms.
– Inget land i världen är så långt fram som de. Landet har tagit stora språng det sista decenniet och är långt före Europa. Framför allt på elektrisk transport. Vår producent gör 1,5 miljoner elmoppar årligen, berättar han för Teknikens Värld.

Vid lanseringen såldes hundra Vesslor på tre veckor och nu har man förbeställningar på ytterligare hundra. Barnsjukdomarna har varit få och en del förbättringar kommer att göras på Vesslan som ett resultat av kundundersökningar. En gång per år görs en kontroll av kontakter, bromsar, däck och efterdragningar men men målet är en underhållsfri moped, i princip är det bara bromsbeläggen som behöver bytas.

vessla-elmoped-dubbel

Två batterier finns under sadeln. Åk med ett för att frigöra utrymme för annat. Motorn från Bosch har en effekt på 1 000 watt och är monterad i bakhjulets nav.

Som ägare av två 80-tals Vespor ryggar jag normalt tillbaka vid åsynen av dessa nya förmågor. Vessla lockar dock, men inte för namnet utan främst för dess användbarhet. Den fungerar och levererar, är smidig att köra och att handskas med. Vibrationer, tvåtaktssmatter och blårök som i en gammel-Vespa är i och för sig en upplevelse men det är även att susa genom Stockholm city en höstnatt med knäpptysta Vessla. Med bara fartvinden som soundtrack. En upplevelse med gott samvete dessutom.

Vessla 45 km/h

Pris
20 000 kronor. 15 000 kronor med statligt stöd. Säljs nu.


Motor
Elmotor 1 000 W. Två batteripack, av lithiumjontyp, på 60V 20 Ah.


Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. Motor i bakhjulet. Enväxlad.


Bromsar
Skiva fram, trumma bak Däck: 90/90 R10.


Mått/vikt (cm/kg)
Längd 173, bredd 71, höjd 107. Tjänstevikt 61, maxlast 185.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h – s, toppfart 45 km/h.


Räckvidd
4-6 mil per batteri på en laddning.


Garantier
Två års garanti (batterier 1 år).


Skatt
0 kronor per år.

Rival

Niu elmopedNiu N1S
Kantigare i hullet än Vessla och med en räckvidd på åtta mil. Skapad genom crowdfunding.
Pris: 29 995 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa