Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Amarok 3,0 TDI Aventura

Ett hjärta av guld. Ny motor gör Volkswagen Amarok betydligt mer användbar.

Volkswagen Amarok 2017

Det här är nytt!

Motor.
V6 3,0 TDI är andra generationen diesel-V6. Tyst, stark, snabb och snål är kännetecknen. Motorn har kamkedja och kommer att finnas med tre effektuttag: 163, 204 och 224 hk.
Servotronic styrning.
Är hastighetskännande och ger bättre styrkänsla i alla hastigheter.
Extraljus på taket.
Bortsett från bättre ljus blir vindbruset från dem riktigt illa.

Volkswagens fyrhjulsdrivna dubbelhyttpick-up började säljas i Sverige 2011 och blev omedelbart en vass konkurrent till de då dominerande, japanska motsvarigheterna. Nu dominerar Amarok.

Hittills har den erbjudits med två fyrcylindriga dieselalternativ. 2,0 TDI på 163 eller 180 hästkrafter varav den senare från modellår 2013. Motorer som visserligen har hygglig ork men som väsnas en del. Nu blir det ändring på det. I stället för att som brukligt nu för tiden ”downsiza” gör Volkswagen tvärt om. De ”upsizar” genom att släppa ner en treliters V6-motor under huven. Samma motor som sitter i nya Audi A4, A6, A7, Q5 och Q7 men där i andra trimningsgrader.

Volkswagen Amarok 2017 Jonas Borglund
Motorn kallas ”Generation II Evo” och har bevisat sin hållbarhet i just nämnda modeller. Men den har andra egenskaper som gör att man tror sig sitta i en helt annan bil. Teknikens Värld har en Amarok från 2011 med 163 hästkrafter. I en jämförelse med den nya V6-motorn kan jag bara säga att vår bil är som en skördetröska. Den nya 3,0 TDI med 224 hästkrafter och 550 Nm går lent, mjukt och tyst samtidigt som den är snabb. Läser av 200 km/h på mätaren och accelerationen 0-100 ska gå på 7,9 sekunder. Jäkligt respektabelt för en pick-up.

Ändå uppger Volkswagen att den ska gå snålare än den gamla fyrcylindriga 180-hästaren och därmed ha lägre CO2-utsläpp. 199 mot 208. Annat nytt är bland annat utförandet av instrumentbrädan, Post-Collision Braking system (bilen låser bromsarna efter en kollision), däcktryckövervakning, Servotronic styrning (bättre styrkänsla), skivbromsar även bak, ny grill och en del annat.
Först ut vid årsskiftet 2016/2017 är launchmodellen, fullutrustade Aventura. Priset är satt till 399 000 kronor, plus moms. Priserna för lägre utrustningsnivåer är inte satta. 3,0 TDI kommer att finnas även med två lägre effektuttag på 163 och 204 hästkrafter som kommer senare.

Volkswagen Amarok 2017

Interiört märks skillnaderna tydligt, men det är under huven de stora förändringarna har skett.

Volkswagen Amarok 3,0 TDI Aventura

Pris
498 870 kronor, säljstart v. 32, första kundleverans v. 44-45.


Motor
Diesel. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,8:1. Borrning/slag 83,0/91,4 mm, cylindervolym 2 967 cm3. Max effekt 224 hk (165 kW) vid 3 000-4 500 r/­min, max vridmoment 550 Nm vid 1 400-2 750 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak stel axel med bladfjädrar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,9 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladd.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 255/50 R20.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 310, längd 525, bredd 194, höjd 183, spårvidd f/b 164/165. Markfrigång 23. Tjänstevikt ca 2 300, maxlast ca 700, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 80 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 193 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,76 l/mil. CO2 199 g/km.


Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 0 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
5 952 kronor per år.

Rivaler

Toyota Hilux 2016 EuropaToyota Hilux 2,4 D-4D 6AT
Nya Hilux är ordentligt uppgraderad men har fyrcylindrig motor på 150 hästkrafter. Ändå drar den aningen mer än Amarok V6, om man ska tro uppgifterna.
Pris: från 348 625 kronor för Invincible.

 

Nissan NavaraNissan Navara 2,3 DCI
Likt Hilux en helt nyutvecklad modell. Snålare än både Amarok och Hilux, och mittemellan dem i effektuttag – 160 eller 190 hästar.
Pris: från 275 990 kronor för Tekna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa