Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR

Nya coupéversionen av Passat får ett eget modellnamn och en lyxigare karaktär. Men den sportigt lagde autopiloten stressar Mikael Stjerna.

Volkswagen Arteon provkorning 2017

Det här är nytt!

Fler assistanssystem
Autopiloten kopplas samman med kartdatabasen och skyltigenkänningen och höjer och sänker farten till tillåten maxfart.
Längre
Arteon mäter 486 centimeter.
Prisnivån
Arteon startar på 399 900 kronor. Dyrt för en Passat med sluttande tak.
Servicebefriad
Serviceintervallerna blir längre än någonsin.

Förra generationen avslöjade sitt ursprung rakt av. Med modellnamnet ”Passat CC” var det svårt att inbilla kunden att han hade köpt en biljett till den fina världen. Men Arteon har ett bättre pokerface. Dels har han en kaross som ännu tydligare skiljer sig från Passat, dels har han blivit omdöpt med ett namn som är tänkt att osa klass. För att inte riskera att några oklarheter får spridning förklarar ideologerna från Wolfsburg betydelsen i pressmaterial.

”Namnet Arteon − med betoning på första stavelsen − består av två delar: ”Art” är taget från det latinska ordet ”konst” och anspelar på bilens harmoniska och emotionella linjer, medan ändelsen ”eon” identifierar bilen som en premiummodell.” Aha…. så är det förstås. Jag tänker på de kända premiummodellerna Chrysler Neon och Seat Leon… case closed.

Dieselmotorn hörs lite väl mycket på tomgång. Inte så att det stör, men för 434 900 kronor vill man ha gravtystnad.

Dieselmotorn hörs lite väl mycket på tomgång. Inte så att det stör, men för 434 900 kronor vill man ha gravtystnad.

Arteon är 4,86 meter lång, nio centi­meter längre än Passat. Hjulbasen på 2,84 meter. Utrymmena är därför bra, det är gott om benutrymme i baksätet. Tyck vad du vill om designen. Själv tycker jag att den nya fronten passar bilen bra och de breda, runda höfterna över bakhjulen ger Arteon en biffig attityd. Volkswagen kallar karossen för ”fastback”, och visst är det synd att definiera den låga, långsträckta profilen som en pragmatisk halvkombi. Men Arteon har faktiskt en rejäl halvkombilucka och ett stort bagageutrymme.

3 frågor

Volkswagen Jörn Fauck

Jörn Fauck – Ansvarig för förarassistanssystemen

Vad säger lagstiftarna om att man kan använda farthållaren till att lägga sig på fel sida om fartgränsen?
– Det är ett val som föraren gör. Men varje gång fartgränsen ändras så lägger sig bilen på den lagstadgade hastigheten. Föraren måste då välja en gång till om han vill köra fortare.
Jag märkte att jag kunde addera 10, 20, 30 km/h och mer på hastighetsgränsen. Finns det någon gräns?
– Nej, men den yttersta gränsen för farthållaren är 210 km/h.
Tror du att det är möjligt att bilen kör av vägen med den här farthållaren i funktion?
– Jag vet inte. Det här är inte det perfekta systemet. Man måste komma ihåg att det alltid är föraren som måste ha kontroll över bilen. Det är ingen autopilot, det är ett assistanssystem.

Assistanssystemen har fått sig en översyn och för första gången i en Volkswagen bakar man in data från skyltigenkänningen och navigationssystemet i farthållaren. På papperet låter det smart. Man knäpper på farthållaren och sedan håller den 70 km/h där det är 70 som gräns. När man kommer till ett samhälle bromsar den ner till 50 km/h och efter byn gasar den upp igen. Volkswagen kallar den nya farthållarenfunktionen för ”komfortfiness”. Själv närmar jag mig nervsammanbrott när jag testar.

Arteon har nämligen sin egen syn på när det är dags att bromsa in. Den verkar tro att jag har valt programmet ”i sista sekund” när jag i själva verket har valt programmet ”comfort”. Det är full fart till stop-tecknet innan den nitar, och kurvtagning med skrikande däck i byarna i Niedersachsen. Det är inte alltid man bör köra i 50 km/h bara för att det står så på skylten. Nu till det märkliga. Brukar du lägga på ”moms” på fartgränserna? Det kan Arteon också göra. Med en knapptryckning adderas 10 km/h i taget på hastighetsgränsen. Tycker jag att 50 km/h känns för långsamt så trycker jag på ”momsknappen” och vips så plussar bilen på 10 km/h på skyltad maxhastighet. Trycker jag två gånger adderas 20 km/h på de lagstadgade hastighetsgränserna. Visst känns det en smula konstigt – kan detta vara syftet med skyltigenkänning?

Andra assistentnyheter är att Arteon numer på en flerfilig väg kan köra ut till vägkanten och stanna om föraren verkar ha somnat eller svimmat och systemet inte lyckats väcka honom. Kurvljuset har blivit så förutseende att det lyser upp kurvan precis innan man har börjat svänga.

Luftutsläppens linjer löper längs hela instrumentpanelen och ut på dörrsidorna. Mycket elegant.

Luftutsläppens linjer löper längs hela instrumentpanelen och ut på dörrsidorna. Mycket elegant.

Tre olika motorer finns att välja mellan. Två tvålitersdieslar på 190 respektive 240 hästkrafter, samt en tvåliters bensinmotor på 280 hästkrafter. Fyrhjulsdrift och DSG-automatlåda är standard. Inte konstigt att priset är högt. Instegsmodellen på 190 hästkrafter går på 399 900 kronor, med 240 hästkrafter kostar dieseln 434 900 kronor. Bensinversionen 2,0 TSI på 280 hästkrafter går lös på 489 900 kronor, men har då också den högre utrustningsnivån ”GTR” som bjuder på skinnklädsel, el-styrda framstolar, LED-strålkastare med mera.

På plats i Hannover finns dieseln på 240 hästkrafter och bensinversionen. Båda utmärks av en fin chassikomfort. Det brukar bli bra med en hjulbas på nästan tre meter. Men nog tycker jag dieselmotorn hörs väl mycket på tomgång. Inte så att det stör, men för 434 900 kronor vill jag ha gravtystnad. Förarmiljön känns inbäddad, exklusiv och välbyggd. Infotainmentenheten är nyutvecklad och i toppversionen saknar den helt fysiska knappar – tyvärr.

Titta förbi de snygga karossvecken och notera det viktigaste: VW:s backkameror är dolda i emblemet som fälls upp vid behov.

Titta förbi de snygga karossvecken och notera det viktigaste: VW:s backkameror är dolda i emblemet som fälls upp vid behov.

Bensinmotorn på 280 hästkrafter tycker jag passar bra i en Grand Tourer som Arteon. Viskande tyst och med ett nästan dieselstarkt vridmoment. Slutsats: En alldeles bedårande skapelse som är betydligt mer brukbar än en tvådörrars kupé. Dessutom får Volkswagen något att erbjuda till de köpstarka som tycker Passat är för billig.

Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR

Pris
489 900 kronor, säljs nu, första kundleverans september.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) mellan 5 100-6 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 700-5 600 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 m.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 187, höjd 145, spårvidd f/b 159/158. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 716, maxlast 524, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 563-1 557 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,6 s, toppfart (begränsad) 250 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,92 l/mil, landsväg 0,61 l/mil, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 164 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år. Lackgaranti 3 år. Assistans förnyas vid varje service.


Skatt
1 526 kronor per år.

Rivaler

BMW 4-serie Gran Coupé (M Sport ) facelift 2018

BMW 430i xDrive Gran Coupé automat
BMW 4-serie är inte lika lång som Arteon men en själsfrände likväl. Slimmad överbyggnad, coupéambitioner och en flärdfull attityd. 252 hk.
Pris: 446 500 kr kronor.

 

Audi A5 Sportback 2018Audi A5 Sportback 2,0 TFSI Quattro automat
Audi A5 2,0 TFSI har 252 hästkrafter, är lägre och 13 centimeter kortare än Arteon. Billigare , men också enklare utrustad än Arteon.
Pris: 436 500 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa