Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Beetle Cabriolet Dune TSI 220

Oj, har Volkswagen återupplivat Beach Buggyn?! Nej, det har de inte. Beetle Cabriolet Dune må föra tankarna till det glada sextiotalets strandliv men så värst mycket mer än en dyrare och tuffare Beetle är det inte.

Volkswagen Beetle Cabriolet Dune

Det här är nytt!

Markfrigång.
Dune-tillägget ger inte mer än 10 millimeter extra markfrigång. Ta’t lugnt i terrängen!
Underkörningsskydd.
Har silverlackerade ”hasplåtar” undertill. Ta’t ännu lugnare i terrängen!
18-tumsfälgar.
Dune får egna 18-tumsfälgar som helst inte ska lämna asfalten.

Vill du åka till Amsterdam och köra på sanddyner med en Beach Buggy? När en sådan fråga kommer från chefen svarar man förstås inte nej. Det ska dock visa sig att redaktionschef Engström överdrev lockelsen i uppdraget en smula (för första gången någonsin, reds anm), förmodligen i syfte att få jobbet gjort snabbt. Amsterdam är visserligen Amsterdam, men sanddynerna är inga sanddyner och Beach Buggyn är ingen Beach Buggy. Provkörningen går snarare ut på att köra Volkswagen Beetle Dune Cabriolet genom Amsterdams förorter.

Eftersom det är en cabriolet som ska provköras regnar det. Så brukar det vara. Det regnar mycket, och blåser. Det betyder inte bara att det inte är tal om att cabba ned utan också att det inte är läge för några äventyr i den blöta sanden. Beetle Dune är nämligen ingen terrängbil, och absolut inte någon Beach Buggy. Dune-versionerna av Beetle och Beetle Cabriolet är snarare specialdesignade varianter av originalbilarna. Dune-tillägget innebär framför allt tio millimeter högre markfrigång, 13 millimeter bredare spårvidd, svarta skärmbreddare, bakluckespoiler samt underkörningsskydd och tröskellister lackerade i silver.

Volswagen Beetle Cabriolet Dune

Guldfärgade inredningsdetaljer och sömmar livar upp den gamla Beetlen.

En Beetle Dune kan också beställas med för modellen unika fälgar och den senapsgula färgen Sandstorm Yellow Metallic. Temat fortsätter på insidan där instrumentbrädan är lackerad i samma färg som karossen. Det låter som små modifieringar, men de har stor effekt. Beetle Dune sticker ut ur trafikbilden ännu mer än en vanlig Beetle och holländarna vänder sig om för att spana in den märkliga bilen. Just de här holländarna borde ändå vara vana vid knasigheter. Här i området Noordwijk an Zee, som är en av Nederländernas rikaste orter, byggde ölmagnaten Freddy Heineken en pampig villa med grönt tak.

Beach buggyns historia

En Beach Buggy, Dune Buggy eller Sandloppa. Kalla den vad du vill, den avskalade baggen har en lång historia och har bland annat gett upphov till offroadtävlingen Baja 1000.

Kreativa själar i Kalifornien plockade bort karosserna från sina folkvagnar redan under sent femtiotal, men mannen som är allmänt känd som Beach Buggyns skapare heter Bruce Meyers.

Efter andra världskriget arbetade Meyers som båtbyggare och lärde sig att arbeta med glasfiber. Den kunskapen använde han för att bygga en liten glasfiberkaross att sätta på ett kortat folkvagnschassi.
Den första bilen, kallad Meyers Manx, stod klar 1964 och världen fick snabbt upp ögonen för den kaliforniska strandbilen som genast blev en succé.

Nu när vi har vant oss vid Volkswagens moderna MQB-bilar erbjuder Beetle en resa tillbaka i tiden. Tillsammans med Scirocco utgör Beetle det gamla gardet och innehåller delar från förra generationen Golf. Under körning märks det främst på instrumenteringen som inte är lika uppdaterad och funktionell som i de nyare bilarna. Dessutom är styrningen inte lika len och behagligt inställd och chassisättningen är hård.

Volkswagen Sverige tar hit Beetle Dune med två bensinmotorer. 1,4-litersmotorn med 150 hästkrafter är det mindre alternativet och kostar från 282 000 kronor. DSG-låda kostar 14 500 kronor extra. Ett roligare alternativ är den 2,0 liter stora 220-hästarsmotorn som sätter riktigt bra fart på Beetle. Den säljs bara med dubbelkopplingslåda och kostar från 332 000 kronor. Vill man ha sin Beetle Dune med plåttak i stället för fällbart tygtak sparar man 40 000 kronor.

Ska man köpa en Beetle Dune? Ja! Om du ändå funderar på att köpa en Beetle eller Beetle Cabriolet gör du klokt i att betala extra för Dune-tillägget. Visst, du får varken en Beach Buggy eller en riktig terrängbil, men du får en lite roligare och ännu mer udda folkabubbla. Och det kostar bara 8 000 kronor extra.

Volkswagen Beetle Dune

Stor spoiler på bakluckan ingår i Dune-paketet.

Volkswagen Beetle  Cabriolet Dune TSI 220

Pris
332 000 kronor, säljs nu.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 4 200 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-4 400 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 215/55 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 429, bredd 182, höjd 156, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 571, maxlast 404, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 228 km/h. Bränsleförbrukning: Stad 0,90 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil.
CO2 157 g/km (DSG).


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 372 kronor per år.

Rivaler

Range Rover Evoque CabrioletRange Rover Evoque Convertible Si4
Britterna har fått solsting och förvandlat Evoque till en cabrioletsuv. Riktig fyrhjulsdrift, 240 hk, hög markfrigång och skyhögt pris.
Pris: 582 900 kronor.

 

Omisskänlig stil, ändå helt ny. Tredje generationen av nya Mini Cabrio är sig lik - kul att ratta!

Mini Cooper S Cabrio
Utbudet av högbyggda cabbar är snålt. Mini Cabrio är låg, men är desto sportigare och trendigare.
Pris: 259 000 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa