Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Golf 1,5 TSI Evo BMT

Numera verkar det som om uppdatering av bilar sker mest för sakens skull. Det ska till en expert eller nörd för att omedelbart identifiera VW Golf årsmodell 2017.

Volkswagen Golf 2017

Det här är nytt!

Stötfångare.
Stötfångarna har ny design. Den främre med frontspoiler som har mer lufthål och ser sportigare ut.
Varde ljus.
Alla versioner får LED-ljus bak.
Säkerhet.
City Emergency Brake med fotgängaridentifiering är standardutrustning.
Motor.
Ny 1,5-liters 150 hästkrafter kommer.

Den regerande europamästaren har tränat sig i form för sin avslutande säsong. Han ser ungefär ut som tidigare men det kan ändå räcka till nya rekord. Ingen annan bil ­säljer så mycket i Europa som Golf, det gäller även Sverige där den 2016 tog över rollen som Sveriges mest sålda bil.

Varför det? Därför att de allra flesta inte behöver mer bil än så här och kanske inte behöver släpa omkring på en kombibakdel eller en högbyggd kaross. En lagom bil helt enkelt. Varken speciellt underhållande eller billig, men inte heller trist och svindyr. Så varför ändra på ett vinnande koncept.

Volkswagen Golf 2017

Motorn är spökligt tyst och förklaringen till att vi plötsligt upplever vindbrus och vägljud från Golf som vi aldrig gjort tidigare.

Teknikerna på Volkswagen har tassat försiktigt runt Golf och bytt ut dess stötfångare, monterat LED-lampor bak och en främre spoiler med större lufthål. Jag säger inte att det är så, och om så kommer det aldrig att erkännas, men man undrar hur stor del i försiktigheten Dieselgate har. Det känns som om varenda avdelning på Volkswagen fått order att skära ner på kostnader. Från den egna currywurst-tillverkningen till chefslönerna.

Nja, kanske ändå inte. För den som tycker sig ha råd till det och användning för det finns en, för bilstorleken, gigantisk skärm att addera. Den kan skötas med geststyrning sägs det men det fungerar bara på några program och till största delen inte ens där. När vi viftat oss trötta på Mallorca flygplats kommer en tyska i VW-uniform (tänk SVT-sporten!) springande och säger att jag viftar för snabbt. Så här ska du göra säger hon och gör som hon blivit tillsagd att göra. Ingen skillnad.

3 frågor

Nico Gerhardt Volkswagen

Nico Gerhardt – motoransvarig.
Alla andra satsar på downsizing, nu gör ni helt tvärtom med nya 1,5 TSI Evo BMT. Varför?
– Jag vet, det var i stort sett vi som uppfann begreppet downsizing med 1,4 TSI. Men ibland måste man göra annorlunda, vi kallar det rightsizing. I detta fall får vi med större volym bättre cirkulation i förbränningsrummen och lägre förbrukning.
Ni har återuppfunnit frihjulet igen i 1,5 TSI Blue Motion med 130 hk. Varför inte i alla motorer?
– Det är bara det att just den motorn är först. Det är inget som säger att det inte kommer till fler motorer.
Får jag ta en bild av dig?
– Jaha, säg något roligt då så jag skrattar!
Dieselgate!
– Det var inte roligt…

Geststyrning kan säkert bli bra någon gång i framtiden men jag ser inte den stora fördelen med det. Varför inte satsa resurserna på att utveckla röststyrning i stället? Då har du dessutom händerna på ratten i stället för i luften. Att begära runt 20 000 kronor (beroende på version) för ett system (Discover Pro) som fungerar halvhjärtat tycker jag är övermaga. Röststyrning finns hos många biltillverkare men fungerar oftast bedrövligt, i klass med geststyrning trots fler års utveckling. Jag önskade att systemet skulle ringa mamma och fick svaret att jag skulle åka till en Marina i Palma Mallorca. Nej, mamma är inte där, det vet jag med största säkerhet. Så det som bjuds av infotainment i uppdaterade Golf känns – sådär. Visst har 9,2-tumsskärmen väldigt bra upplösning, men den är till liten nytta.

Nya 1,5 TSI Evo BMT är alltså något så ovanligt i dag som en upsizing i stället för downsizing då den i framtiden ska ersätta 1,4 TSI. De två kommer emellertid att säljas parallellt under en period, tills lagret av 1,4 är slut. Den stora skillnaden är cylinderavstängning och sänkt friktion i motorn vilket märks på dess tonläge. Motorn är spökligt tyst och förklaringen till att vi plötsligt upplever vindbrus och vägljud från Golf som vi aldrig gjort tidigare. Tyst. Effektiv. 0,49 liter/mil med DSG-låda. Rolig? Nej, väldigt linjär och hetsar aldrig någonsin upp sig. När jag ser motorn i uppskuret tillstånd kan jag konstatera att det inte är aktuellt för Volkswagen att återgå till kamkedja och det finns väl goda anledningar till det.

Volkswagen Golf 2017

Geststyrning pratar VW mycket om och det kanske blir bra i framtiden när det fungerar. Nu, bara löjligt.

DSG-lådan är för övrigt ny med sju växlar och paddlar framför ratten (ingår i pris) och kommer att på sikt ersätta alla sexväxlade versioner. Motorn går att beställa snart men räkna inte med leverans förrän i sommar. Ännu senare kommer en 130 hk stark 1,5 TSI Evo. Först i världen säger VW om frihjulsfunktionen som stänger av motorn helt när föraren lyfter foten från gasen. Hmm, hört talas om Saab V4 för drygt femtio år sedan?

Volkswagen Golf 2017

LED-lampor i baklyktorna är förvisso inte helt nytt men nu bjuds det som standardutrustning i alla Golf.

Tyvärr fanns inte motorn tillgänglig för provkörning, sak samma med GTI (nu 245 hk som standard) Golf R (310 hk) och e-Golf med utökad effekt och räckvidd. De ska presenteras individuellt senare och det är en väldigt spridd skur av uppdaterade Golf som kommer. En stor del av dem kommer inte förrän som 2018 års modell. Instegsversionen 1,0 TSI 110 hk kommer att kosta 199 900 kronor. Sista chansen i livet att köpa en ny Golf för under 200 000 kronor, och med samma effekt som första GTI. Skynda att fynda!

Volkswagen Golf 1,5 TSI Evo BMT

Pris
241 500 kronor, säljstart mars, första kundleverans sommaren.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,7 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 000 – 6 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R 17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 262, längd 426, bredd 180, höjd 149, spårvidd f/b 155/152 Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 317, maxlast 493, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 270 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 216 km/h. Bränsleförbrukning: Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0.51 l/mil. CO2 114 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.


Skatt
426 kronor per år.

Rivaler

Den bakre C-stolpen är en snygg designgimmick, som tyvärr tar bort en del av runtomsikten.

Opel Astra 1,4 Turbo 150 hk
Senaste generationen Astra blev riktigt bra och är numera en av de hårdaste konkurrenterna till Volkswagen Golf.
Pris: från 202 900 kronor.

 

Ford Focus 1,0T EcoBoost 125 hk Titanium 2015 älgtestFord Focus 1,5 Ecoboost 150 hk
Ford Focus är en av de mer underhållande bilarna att köra i klassen och det är ingen överraskning att den är företagets storsäljare.
Pris: från 213 400 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa