Provkörning av Volkswagen Golf TSI 140 GT BMT

Sjunde generationen av Volkswagen Golf är en helt ny konstruktion, och sätter precis som sina föregångare ny standard i sin egen klass.

Volkswagen Golf TSI 140 GT BMT
Glenn Lindberg

Volkswagen Golf TSI 140 GT BMT

Första intrycket

Volkswagen verkar göra det mesta rätt just nu och nya Golf är slående bra i det mesta. Fin komfort, bra utbud från start och konkurrenskraftiga priser.

Folkvagn

10/10

Prisvärd

8/10

Volkswagens modellnamn Golf har funnits sedan 1974 och den nya versionen är generation sju i nummerordning. Sedan 1980-talet har Golf inte bara namngivit den större småbilsklassen utan även varit klassledare år efter år. Försäljningsmässigt är Golf en succé för Volkswagen med över 29 miljoner sålda exemplar globalt. I Sverige är Volkswagen Golf populär, här har det sålts 361 000 bilar sedan starten. I försäljningsstatistiken ligger den utgående Golf på fjärde plats och det med en modell som i princip är tio år gammal. Golf 6 baseras i mångt och mycket på Golf 5 som debuterade redan 2003.
Golf 7 blir först ut från Volkswagen med koncernens flexibla modulsystem kallat MQB. Audi A3 introducerade tekniken som visat sig vara ytterst kompetent (se A3 i test mot Mercedes A-klass) och resurseffektiv. Hjulställ fram och bak hos Golf är i princip identiska med A3, och både fjädringskomfort och stötdämpning upplevs solida vid vår första rejäla tvådagarsprovkörning.
För att hålla kostnaderna nere har Volkswagen valt att arbeta med vanlig stålplåt eller höghållfasthetsstål i karossdetaljer. Aluminium och magnesium är lättare – men kostsamt. Intelligent byggstruktur har gjort Golf 7 både större och lättare, vilket känns modernt.

De svagare motorversionerna har enklare, billigare och lättare bakvagnsupphängning av halvstel typ. I takt med mer prestanda – från 140 hästkrafter och uppåt – är det multilänkbakaxel som gäller.
Den nya miljöbilsdefinitionen som börjar gälla från nyår ligger nya Golf 7 i fatet. Före nyår är tio av elva Golfmodeller miljöbilsklassade, efter nyår endast en, TSI 122 med manuell låda och E85-drift, en modell som blir unik för Sverige. Till sommaren kommer TDI 105 BlueMotion med förbrukning på 0,32 l/mil och CO2-utsläpp på 85 g/km.
Provbilen är utrustad med 1,4-liters TSI på 140 hästkrafter, antingen kopplad till 6-växlad manuell eller 7-växlad DSG-låda. Den senare gör Golf 7 än mer lättkörd. Styrning och chassikontroll är enkla och stabila, ställer sällan eller aldrig till problem. Milt understyrd eller balanserat neutral. Med aktivt chassi, DCC, går det att laborera med fem olika körlägen – Eco, Normal, Comfort, Sport eller Individual. Personligen kör jag helst med sportstyrning, komfortfjädring och normal gasrespons.
Komfortmässigt är nya Golf 7 trevlig, långt ifrån någon småbil. Välavvägd och sensibel, känns som en storlek större än vad längdmåttet 426 centimeter antyder. Men lättningen av karosstrukturen verkar även gått ut över ljudisoleringen. På skrovlig asfalt bullrar Volkswagen Golf överraskande mycket, något som ett framtida svenskt Teknikens Världs-test får påvisa sanningen i.

Se provkörningen av nya Volkswagen Golf på filmDesignmässigt är nya Golf som historien föreskriver måttfullt raffinerad. Stilen är klassiskt Volkswagen, märket som gjort sig känt för att inte göra tvära lappkast inför varje facelift eller generationsväxling. Golf har ända sedan premiären 1974 genomsyrats av den då unge designern Giorgetto Giugiaros idéer och nya modellen är inget undantag. Hommagen i att placera in ett distinkt plåtveck under dörrhandtagen är en snygg hälsning till första Golf 1. Den karaktäristiska breda C-stolpen och den smala fyrkantiga fronten är andra igenkänninghetstecken. Golf har alltid haft en distinkt “tvåbox”-design där kupédelen och frontpartiet med motorhuven givit en klar profil. Många konkurrenter i segmentet har försökt sig på mer eller mindre lyckade försök till “enbox”-utförande, med slutresultat att nästan se ut som minibussar.
Interiört på förarplats är Volkswagen Golf fullvuxen. Materialval, utförande och logik är snudd på premiumklass. Den breda mittkonsolen kunde lika gärna ha kommit från en stor BMW.
Rent praktiskt är baksätet hos nya Golf en av de viktigaste förändringarna. Betydligt mer plats än tidigare även om själva dynan inte lirar i samma division som övriga anrättningen. Soffans ryggstöd är i väl upprätt position, men framförallt gillas det att runtomsikten från samtliga sittplatser är bra. 
Bagageutrymmet har vuxit något, vi uppskattar smarta matkassehållare och den låga lasthöjden.
Kombin Variant kommer under 2013 och kommer till skillnad från Golf 6 Variant att tillverkas i Tyskland. Nuvarande Variant tilverkas i Volkswagens mexikanska fabrik jämte bland annat Jetta. För svenskt vidkommande är flytten till Europa positiv eftersom väntetiderna minskas med en tredjedel.

Prismässigt har Volkswagen Sverige förhandlat sig till mycket bra priser från huvudkontoret I Wolfsburg. I princip är prisbilden densamma som för utgående Volkswagen Golf 6. Instegsmodellen TSI 105 med 1,2-liters bensinare kostar från 169 900 kronor, men volymmodellen beräknas bli TDI 105 samt TSI 122 med Masters-paket. Paketet är i princip nödvändigt om du vill sälja bilen som begagnad om några år, men gör också Volkswagen Golf 7 mycket konkurrensduglig. Säkerhetsmässigt ingår nämligen adaptiv farthållare ACC och Front Assist med City Emergency Brake. Lull-lull i form av 16-tums lättmetallfälgar, bättre stereo och mer krom ingår också I Masters. Plus smart genomlastningslucka i baksätets ryggstöd. Merpriset är 13 500 kronor och vårt tips är att kryssa för detta. Nästa utrustningssteg är GT som går att beställa till de starkare TSI 140 samt TDI 150, här är det sportiga förtecken som gäller med 17-tumsfälgar, mörktonade rutor och svärtade baklampsglas. För ökad säkerhet går det att  beställa Lane Assist plus automatiskt avbländande helljus. 
Även utan dessa tillval är nya Volkswagen Golf ett säkert val att köpa och det på fler än ett plan.

Rivaler

Audi A3 1,4 TFSI 122Audi A3 1,4 TFSI 122
Utklassade nya Mercedes A-klass i vårt test. Nya Audi A3 kommer i smartare Sportback-utförande i vinter. Tills dess den vassaste premiumkompaktaren.
Pris: 210 500 kronor.

Ford Focus 1,6 EcoboostFord Focus 1,6 Ecoboost
Volkswagen Golfs direkta motståndare i Sverige och ute i Europa. Focus är körglad och ekonomisk, helt enkelt svårslagen. Men mot nya Golf lär även mästaren få det svårt.
Pris: 215 200 kronor.

Volkswagen Golf TSI 140 GT BMT

Pris
209 900 kronor.


Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/80,0 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 500 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell eller 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel. Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,9 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7,5 tum, däck 215/50 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 426, bredd 179, höjd 145, spårvidd f/b 155/152. Tjänstevikt ca 1 413, maxlast ca 387, max släpvikt 1 500. Taklast 75. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380–1 270 liter.


Fartresurser*
Toppfart 212 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 8,4 s.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,64 (DSG: 0,61), landsväg 0,45 (DSG: 0,44), blandad körning 0,52 (DSG: 0,50) l/mil. CO2 119 (DSG: 116) g/km.


Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 3 år.


Skatt
360 kronor per år.


* Tillverkarens uppgifter.

Fler Volkswagen Golf kommer under nästa år

  • GTI – 220/230 hk och 350 Nm
  • GTD – Ännu ej bekräftad diesel-GTI
  • BlueMotion – Snåljåp med 0,32 l/mil, 85 g/km
  • CNG (gas) – Väntas få 130 mils räckvidd
  • e-Golf (el) – Testas i USA. Får 15 mils räckvidd
  • Variant (kombi) – Kommer sommaren 2013.

Nya Volkswagen Golf mot Volvo V40

Veckan före Golfmötet på bortaplan i Italien kör vi Volvo V40 hemma i Sverige. Står den sig mot nya Golfen i dagens mördande konkurrensklimat?

Volvo V40 T3Volvo är ny i segmentet med att kunna erbjuda en femdörrars halvkombi, Golf är klassledaren som skapade genren för närmare 40 år sedan.
Våra V40-intryck är färska, bilen står parkerad på utrikesparkeringen vid flygplatsen.
Sportigheten och lyxigheten går inte att ta miste på hos nya Volvo V40. Varje linje, knapp och gränssnitt har givits en extra tanke för att markera förändringen mot tidigare små-Volvos.
Instyrningen är föredömlig hos V40, bilen uppmanar till att lattjas med. Volkswagen Golf är också den rolig att köra, men utstrålar mer “vatten och bröd”. Chassimässigt är V40 strået vassare. Volvos T3-maskin är pigg, jämförbar med Volkswagen TSI 140, men Volvo-bensinaren är piggare överlag.
Beträffande dieslarna har Volvo 1,6-liters D2 med utsläppsgräns 94 g/km mot Volkswagen Golf TDI 105 BMT med 99 g/km, men den versionen kommer senare även i en supersnåltrimmad BlueMotion-version med endast 85 g/km. Högre upp är det Volkswagen Golf TDI 150 mot femcylindriga Volvo D3 som gäller. Båda kraftfulla 150 hk-versioner, gör både Golf och V40 väldigt allround och avslappnade att köra långt med.
Funktionsmässigt är Volvo V40 i trängsta laget. Trots att Volvo är något större på utsidan märks Golfens fyrkantighet på insidan, tyskens utrymmen är bättre utnyttjade. Barnfamiljer lever inget bekvämt liv med den nya kompakta lill-Volvon. Dubbla lastgolv och fällbart framsäte i all ära, men konceptet Sportwagon (eller kombicoupé som svenska Volvo kallar V40) räcker helt enkelt inte till. Även Golf är kompakt men med en karossdesign som inte inkräktar på bagage- och kupéutrymme upplevs ärligare än den stiliga V40:n. I baksätet får tre personer i bredd bättre plats i Golf och den rakare sidolinjen gör utsikten betydligt bättre för passagerarna. Det är instängt i V40-baksätet.

Volkswagen har valt att prisa in sig på den svenska bilmarknaden och Volkswagen Golf visar upp en prisbild som överlag är lägre för Golf 7 än Golf 6! I motståndarhörnan står Volvo V40 med ett instegspris på 215 000 kronor för T3, i runda slängar dryga 5 000 kronor mer än för en likvärdig Volkswagen Golf TSI 140 GT. Golf behöver utrustningspaket Masters eller GT för att få autorbromsfunktionen som är standard hos V40. Golf skuggar Volvo hela tiden och kostar något mindre även med extrautrustning.
Ett är säkert, det är inte bara Volvo V40 som har en svårknäckt utmanare hos nya Volkswagen Golf. Bilen sätter en ny måttstock i fler klasser än sin egen.

Tekniska data: Volvo V40 T3

Pris: 215 000 kronor.
Motor: Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 79,0/81,4 mm, cylindervolym 1 596 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 240 Nm vid r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.
Styrning: Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul: Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 437, bredd 180, höjd 145, spårvidd f/b 156/155. Tjänstevikt 1 474, maxlast ca 430, max släpvikt 1 300. Taklast 75. Tank 52 liter. ­Bagagevolym (VDA-liter) 335–1 444 liter.
Fartresurser*: Toppfart 210 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 8,8 s.
Bränsleförbrukning*: Stad 0,68, landsväg 0,46, blandad körning 0,54 l/mil.
CO2 125 g/km.
Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.
Skatt: 540 kronor.

* Tillverkarens uppgifter.