Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 150 Masters

Passat får ny kaross, nya snålare motorer och är översvämmad av nya finesser. Men trots det…

VW Passat Sportscombi 2015

Första intrycket

Den är precis lika bra som tidigare. Det räcker långt. Men världens åttonde underverk? Nej.

Lyxkänsla

8/10

Prisvärd

8/10

Volkswagen har förlagt presentationen av nya Passat till nordöstra hörnet av Sardinien. På en stor hotellanläggning vimlar det av självsäkert leende Passat. Vassare än någonsin. Rymligare, säkrare och snålare.
Alla uppgraderingar till trots, lättast känner du igen den nya modellen på grillen. Brett leende. Proportionerna är också annorlunda. Hjulbasen har ökat 79 millimeter och gett Passat märkbart kortare överhäng fram.
De troende i Wolfsburg läser i den nya profilen in ett nytt ”premium-intryck”. Framför allt framhålls området mellan sidorutorna och ”karaktärsvecket”, den plåtkrusning som löper i linje med dörrhandtagen. Just där sitter premiumkänslan om man får tro Wolfsburgologerna.

Mikael Stjerna med nya Volkswagen Passat Sportscombi

Efter att bilen parkerat sig själv lösgjorde sig herr Stjerna ur den dynamiska bilen.

För att matcha den nya premiumkänslan har Passat packats full med nya finesser. Framför allt finns här nya förarassistanssystem som hjälper föraren både i vardagen och om en olycka är på väg.
Världens första backa-med-släp-automatik är förmodligen en skänk från ovan för alla de som har kämpat med trilskande släp som inte vill låta sig parkeras där de ska.
Jag provar systemet med ett ­relativt kort båtsläp som ska in i en tvärställd parkeringsruta. Jag lägger i backen, trycker på parkeringsknappen och sedan är det bara att släppa ratten. I den lilla bildskärmen mellan varvräknare och hastighetsmätare syns en bild av släpet med bil. Med backspegelvredet på dörrsidan som joystick anger jag riktningen, sedan styrs bilen automatiskt utan händer på ratten. Det känns en smula ovant men kanske upplevs det som enklare av förare med uttalad släp-skräck.

Förr kunde parkeringsassistanssystemen bara baka in i parkeringsrutor. En nyhet är att du numer kan släppa ratten och gasa in i parkeringsrutan med nosen först. Men jag har svårt att förstå nyttan. Vem har svårt att med fronten först parkera en bil i en parkeringsruta? Hur svårt kan det vara?
Intrycket blev inte bättre av att parkeringsassisten ångrade sig halvvägs in i rutan och lämnade tillbaka kontrollen till untertecknad, den analoga föraren bakom ratten.
För alldeles egen maskin kör jag ut på öns kurviga vägar. Hade det varit mer trafik här hade jag haft glädje av ”Traffic Jam Assist”, köassistenten som bromsar in, stannar och automatiskt kör iväg igen när kön rör på sig. En dröm i smeten på Essingeleden.

Testbilen har Volkswagen-koncernens nya digitala display som vi redan sett i Audi TT, en 30 centimeter bred skärm som kan fyllas på olika sätt beroende på ens behov. Vill man ha en stor kartbild får hastighetsmätare och varvräknare maka på sig. Utmärkt funktion, men tillvalet är dyrt. Först 16 600 kronor för navigationen och ovanpå det 6 100 kronor för den digitala displayen vid ratten. Och en vanlig navigation kostar under tusenlappen på stormarknaden..
Interiört är allt nytt, men ändå bekant. Volkswagens princip är inte bara att gamla Passat-ägare ska känna igen sig, även Polo-, Golf – och en miljon andra Volkswagen-ägare ska kunna byta bil och nicka igenkännande. Då kan man inte göra plötsliga designkast. Jag kan i alla fall peka på en nyhet: Luftutblåsen är integrerade i instrumentpanelens design. Snyggt, sparsmakat och elegant var ordet.
Standard är laminerade rutor i framdörrarna, men jag kan inte påstå att Passat är bedövande tyst för det. Den sardinska asfalten sjunger in i kupén.

VW Passat Sportscombi interiör 2015

Stram interiör. Standard är alu-lister, här sitter matta, eleganta trälister som är tillval.

Alla motorerna är nya säger Volkswagen, men ärligare hade varit att kalla dem uppgraderade. De två bästsäljande tvålitersdieslarna ger 150 respektive 190 hästkrafter. Jag provkör den mindre av dem som räcker bra till i Passat, råstark som den är med 340 Newtonmeter i vridmoment. Förbrukningen stannade på 0,42 liter per mil i EU-cykeln, toppklass.
Men på Volkswagen är man säker på att bästsäljaren blir den större dieseln kryddad med fyrhjulsdrift och DSG-automatlåda. Tjänstebilsförarna nöjer sig inte med mindre, och dessutom har man pressat ner priset till 332 900 kronor, under magiska 7,5 basbelopp.
Höjdpunkten i dieselprogrammet är en ny biturbomotor på 240 hästkrafter. Vid introduktionen i vinter finns även den vanliga bensinmodellen på 1,4 liter som ger 150 hästkrafter. Senare kommer bensinmodeller på 220 respektive 280 hästkrafter.
Den rättrådige miljövännen undrar förstås vilka motorer som är miljöklassade. Svar: Inga. Först nästa sommar kommer den nya, snåla 1,6 liters-dieseln på 120 hästkrafter och till hösten 2015 kommer laddhybriden. Den för Sverige så populära biogasversionen finns det i dagsläget inga fortsättningsplaner för, dessvärre.

Pris Volkswagen Passat 2015

Passat har Sverigepremiär i vecka 48 och är sedan en tid tillbaka beställningsbar som fyrdörrars sedan och som kombi. Kombitillägg +10 000 kr. Automat (dubbelkopplingslåda DSG) +19 900 kr.

Bensin Sedan Kombi
1,4 TSI Masters 283 000 293 000
Diesel
2,0 TDI 150 Masters 288 000 298 000
2,0 TDI 190 GT 316 000 326 000
2,0 TDI DSG 4Motion GT 322 900 332 900
2,0 TDI DSG 4Motion GTS 378 000 388 000

Många nyheter berör säkerheten. Standard är adaptiv farthållare med autobroms. Nytt i systemet är att bilen nu inte bara reagerar på framförvarande bilar, utan även upptäcker än så länge levande personer. Om någon skulle kliva ut framför bilen tvärnitar Passat i hastigheter upp till 65 km/h.
Mycket jobb har lagts på att få ner vikten. Passat har bantats ner 85 kilo. Med ändrade bussningar, mer direkt styrning och högre vridstyvhet framhåller Volkswagen att nya Passat också är som ny på vägen.
”På kurviga vägar känner föraren av ett ökat dynamiskt beteende” står det i pressreleasen.
Kanske har jag efter de senaste årens biltestande till slut blivit immun mot ”dynamisk” beteende, för ärligt talat tycker jag den mest känns som en – Passat.
Och det är ju inte illa alls.

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 150 Masters

Pris
298 000 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression uppg. saknas. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 3 500-4 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 750-3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automat (dubbelkopplingslåda).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/60- R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 505, maxlast 565, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 218 km/h.


Bränsleförbrukning
Stad 0,48, landsväg 0,37, blandad körning 0,41 l/mil. CO2 109 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.


Skatt
1 168 kronor per år.

Rivaler

Volvo V70 D4 SportVolvo V70 D4 Business Edition
V70 D3 ger 136 hästkrafter, och därför lyfter vi blicken till D4 med 181 hästkrafter. Med Business-paketet får du en fullrustad och komfortabel svensk kombi med näst intill identiska förbrukningssiffror som Passat.

Pris: 338 000 kronor.


057-bmw-5-serie-touring-f11-facelift-2014BMW 518d Touring
Den har 143 hk, lastar något sämre och har mindre utrustning, men är en BMW. Det räcker för många. Färre hästkrafter men inte snålare för det.

Pris: 373 400 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler