95 av 100 bilar drivs av bensin och diesel. Så ser den bistra sanningen ut i ­dagsläget. Övriga fem går på etanol, gas eller elektricitet, där det senare vinner mark. Framför allt de så kallade laddhybriderna som allt fler tillverkare lanserar.

Första intrycket

Volkswagen var inte först på plan men när de väl är där så kommer ingen halvdan produkt. Passat GTE är märkets andra laddhybrid efter Golf och en synnerligen väl genomtänkt bil.

Användbar

9/10

Prisvärd

6/10

Senast ut är Volkswagen som nu elektrifierat populära Passat. En av de absolut bästsäljande bilarna i vårt land och där senaste generation åtta har mottagits ännu starkare än sina föregångare. Vid årsskiftet finns den även som laddhybrid. GTE kommer både som Sedan och Sportscombi och kostar 409 900 respektive 419 900 kronor där man kan räkna av supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, förutsatt att den består.

För tjänstebilsföraren lär den bli riktigt populär med 40 procent reducerat förmånsvärde, och kommer kosta i paritet med minstingen Volkswagen Up, det vill säga cirka 1 100 kronor i månaden med 50 procents marginalskatt.

Elektrifieringen har gjort motorrummet trängre. Inget för hemelektrikern.

Elektrifieringen har gjort motorrummet trängre. Inget för hemelektrikern.

Passat GTE har en räckvidd på fem mil med bara el enligt Volkswagen, och det räcker för de flesta pendlare. En permanentmagnetmotor ger 115 hästkrafter och 330 newtonmeter och sätter ordentlig fart på Passat. Toppfarten på elektricitet är 130 km/h men då går det åt en hel del kräm, som levereras från litiumjonbatteriet med kapacitet på 9,9 kWh.

Batteriet väger 125 kilo och sitter framför bakaxeln. Elmotorn är integrerad i växellådshuset och själva växellådan är en 6-stegad DSG med tre kopplingar i stället för två som i vanliga DSG-lådor. Den tredje kopplar ifrån bensinmotorn som också stängs av när bilen frirullar eller körs på el. Bensinmotorn är 1,4 TSI med 156 hästkrafter. Den sammanlagda effekten är 218 hästkrafter och 400 newtonmeter. Total räckvidd är 110 mil och bensintanken rymmer 50 liter.

Skärmen visar räckvidd och massor av annan info.

Skärmen visar räckvidd och massor av annan info.

Provkörningen går från Stockholms innerstad till längst ut på Lidingö och tillbaka. En sträcka på knappt fyra mil. Jag kör i E-mode där bilen bara går på ström, om man inte ger järnet för då kopplas bensinmotorn in. Häpnar över hur kvick bilen är i eldrift och man har hela tiden koll på hur mycket ström den drar via tydliga mätare, samt återstående räckvidd. Vid inbromsning ger elmotorn/generatorn ström åter till batteriet och vid stadskörning väljs med fördel läge B på växelväljaren då bilen ”elmotorbromsar” ganska kraftigt så fort man släpper gasen, och därmed laddar. Trots en del ”provocerande” körning tar jag mig tillbaka till utgångspunkten med en gnutta ström i batteriet.

I läge GTE levereras maximal sammanlagd effekt, förutsatt att det finns ström i batteriet. I läge Hybrid väljer bilen själv drivsätt. Det finns också ett laddningsläge, Charge Battery, där bensinmotorn laddar batteriet men det är inte kostnadseffektivt att göra ström av bensin. Det är smartare att ladda via eluttag med ”grön” ström, något vi har gott om i Sverige. Via vanligt 10 ampere 230-uttag laddas bilen på fyra timmar och en kvart från tomt batteri. Med 16 ampere framdraget är laddningstiden 2,5 timmar. För att hålla koll på bilen, laddning, lås och ett flertal andra funktioner – på avstånd, kan man sköta det via en app i sin smartphone. Standard är Bluetooth, handsfree och audiostreaming, men även App-Connect som integrerar gränssnitten Apple CarPlay, Android Auto och Mirror Link där telefonen speglas i infotainment­systemets display. Sedan finns en hel massa mer eller mindre nödvändig teknik att tillgå som standard och som tillval. Förutom all teknikhysteri är nya Passat GTE en mycket lyckad laddhybrid. Den bästa just nu.

Volkswagen har lyckats. GTE är en laddhybrid som går att ”räkna hem”.

Volkswagen har lyckats. GTE är en laddhybrid som går att ”räkna hem”.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Pris
Från 419 900, leverans i december.


Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10:1. Borrning/slag 74,5/80 mm, cylindervolym 1 395 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 r/­min.


Elmotor
3-fas permanentmagnetmotor. Max effekt 115 hk vid 2 500 r/­min och 330 Nm från stillastående.


Systemeffekt
218 hk, 400 Nm.


Kraftöverföring
Motorer fram, framhjulsdrift. 6-växlad DSG trippelkopplingslåda


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, skivor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 279, längd 477, bredd 208 (inkl. speglar), höjd 150, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 735, maxlast 515. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,6 s, toppfart 225 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,16. CO2 37 g/km. Elförbrukning 1,24 kWh/mil.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

volvo-v60-bi-fuel-crop
Volvo V60 Twin Engine D5
Twin Engine ska också gå att köra fem mil på el. 163 hk diesel och 68 elhästar. Toppfart 220 km/h, 0-100 på 6,9 sekunder och en snittförbrukning på 0,18 enligt normen. I dyraste laget.

Pris: 469 000 kronor.


mercedes-c-klass-kombi-2015-24
Mercedes C 350e Kombi
En bekväm, lyxig och välbyggd laddhybrid, men har den samma tveksamma uppträdande i älgtest som sedanen så kan den inte rekommenderas. Sladdade bort sig redan i 65 km/h.

Pris: 508 900 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Provkörning av Volkswagen Passat Sportscombi GTE
NÄSTA Här är bilarna som Volkswagen fuskat med