Provkörning av Volkswagen Passat TSI Ecofuel

Volkswagen har lyckats få plats med en rejäl bensintank och hyfsat stora gastankar. Dessutom är motorn snål.

Provkörning av Volkswagen Passat TSI Ecofuel

Provkörning av Volkswagen Passat TSI Ecofuel

Första intrycket #184

Motorn känns mycket pigg och skulle den dra så lite som Volkswagen påstår är det mycket bra. Absolut den bästa gasbilen på marknaden just nu.

Alltfler får upp ögonen för fördelarna med gasbilar. Men två hinder bromsar utvecklingen: bristen på gaspumpar och bristen på bra gasbilar. Men nu börjar det hända saker. I höstas kom Mercedes-Benz B170 NGT, en bra gasbil med ett lågt introduktionspris. 

Och nu lanserar Volkswagen en ny Passat-modell med en riktigt smart gaskonvertering. Problemet för gasbilar har alltid varit paketeringen. Eftersom det är ont om gas i delar av landet måste gasbilarna också kunna gå på bensin. Det innebär dubbla bränsletankar som tar mycket plats. För att räckvidden ska bli bra måste bilen dessutom vara snål. Det är sällan egenskaperna kan kombineras, men den nya gas- och bensindrivna Volkswagen Passat Ecofuel klarar den ekvationen.

Motorn är en liten 1,4-liters motor som med hjälp av turbo och kompressor presterar 150 pigga hästkrafter. Den nöjer sig med 0,72 liter per mil när du kör på bensin eller 0,69 kubikmeter biogas per mil om du hellre kör miljövänligt. Med DSG-automatlåda minskar förbrukningen ytterligare.
Gasdriften sparar både miljö och pengar. En kubikmeter gas kostar omkring 10 kronor, vilket betyder att man sparar drygt en krona per mil i bränslekostnad med gas istället för bensin.
Räckvidden är anständig. De tre trycktankarna rymmer 26 kubikmeter gas vilket teoretiskt för dig 41 mil. Om det stämmer i verkligheten får vi se när vi får testa bilen i Sverige. Bensintanken rymmer 31 liter och räcker till ytterligare 45 mil om du kör försiktigt.
Det är inte bara räckvidd och paketering av tankarna som imponerar. Motorn passar riktigt bra till Passat, och jag tror få blir besvikna på bilens prestanda.

Det här är en drömbil för tjänstebilsföraren. Förmånsvärdet rabatteras med 16 000 kronor vilket betyder 8 000 kronor mindre i skatt. Dessutom tjänar tjänstebilsföraren på milersättningen. Enligt reglerna ersätts nämligen gasbilsförare som om de körde en bensinbil, det vill säga med 9,50 kronor per mil. Eftersom bränslekostnaden för en gasmil i dag är sju kronor (räknat på förbrukning enligt fabrikssiffrorna) kan föraren tjäna 2,50 kronor per körd tjänstemil. Skattefritt dessutom.
Sammantaget tror jag Mercedes B170 NGT, som i vinter gjort succé på gasmarknaden, får en nästan övermäktig konkurrent i Passat Ecofuel, som är större, snålare men inte mycket dyrare.

Volkswagen Passat TSI Ecofuel

Pris
278 500 kronor.

Motor
4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, cylindervolym 1 390 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 220 Nm vid 1 500-4 300 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt 7-växlad automatåda (DSG).

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak, fjäderben och triangellänkar fram och multilänkupphängning bak. 

Styrning
Kuggstångstyrning med el-servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem

Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/55-16.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271, längd 477, bredd 182, höjd 147, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt 1 636, maxlast ca 474, max släpvikt 1 500. Tank 31 liter bensin, 26 m3 gas.

Fartresurser*
Toppfart 213 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning*/skatt
Blandad körning gas 0,69 m3 /mil, bensin 0,72 l/mil. CO2 123 (med certifieringsgas). Med DSG-låda gas 0,67 m3/mil, bensin 0,68 l/mil.

Skatt
590 kr.

* Enligt tillverkaren.