Prenumerera på Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Polo 1,0 TSI

Polo har blivit längre och bredare och smartare. Vem behöver Golf när lillebror gör jobbet så bra?

VolkswagenPolo 2018

Det här är nytt!

Storlek
Polo växer ytterligare och mäter nu 4,05 meter i längd.
Bildskärmar
För första gången erbjuds Polo med digitala instrument som tillval.
Gasdrift
Polo TGI har både gastankar och en liten bensintank på 14 liter.

Uniformstvånget i Volkswagen­koncernen gör det svårt att detektera att det har skett ett generationsskifte. Men det har det gjort, med råge. Nya Polo är uppbyggd av samma byggklossar som Golf och Passat, på MQB-plattformen. Bakom ratten, och i baksätet, betyder det snudd på mellanklasskänsla. Mycket beror på längden. Nya Polo är 4,05 meter lång och det betyder att den har vuxit sju centimeter på längden. Som en jämförelse kan nämnas att första generationen Volkswagen Golf, från 1974, var 3,72 meter lång.

Trafiken är tät och Polo-storlek är helt perfekt i staden, speciellt med en snabbväxlande dubbelkopplingslåda.

Trafiken är tät och Polo-storlek är helt perfekt i staden, speciellt med en snabbväxlande dubbelkopplingslåda.

De nya måtten har gett fina innerutrymmen och bilen en vuxen attityd. Baksätet är inte bara för barn, här kan även vuxna få bra plats. Bredden gör det möjligt för tre att sitta i bredd. Till och med bagageutrymmet har blivit en fjärdedel större än tidigare. Stort plus för storleken alltså. Nya Polo har blivit en aning större och kanske precis så mycket större som krävs för att den ska duga som familjebil. Att den numer bara säljs med fem dörrar understryker karriärambitionen.

Volymmodellen har den tre­cylindriga enlitersmotorn på 95 hästkrafter som vi känner igen från gamla Polo. Cylindervolymen på en liter låter beskedlig, men den går bra. Trepipstrumman kan skönjas, med det är knappt. Motorljudet är dämpat och inte ens i höga farter behöver man höja rösten i kupén. Jag testar bilen på tyska motorvägar i 140-150 km/h, och i den farten går den både stadigt och tyst. Toppfarten är för övrigt skriven till 187 km/h. Turbomatningen ger ett anständigt bra bottenvrid och det är lätt att ta den för en betydligt större maskin.

Säkerhetssystemen är up-to-date. Autobroms med fotgängardetektering är standard.

Säkerhetssystemen är up-to-date. Autobroms med fotgängardetektering är standard.

Chassit är fast, kanske för fast för den som gillar gungande komfort. Men karosstyvhet behövs inte bara för väghållningen utan också om det smäller. I en krock måste hela bilen jobba för att ta upp krockkrafterna. Småbilars klassiska knickighet har minskat när hjulbasen dras ut nio centimeter. Nu mäter den 2,55 meter. Den längre hjulbasen gör också insteget lättare till baksätet.

3 frågor

VW Harald HolzHarald Holz – Teknisk projekt­ledare för Volkswagen Polo

Kommer inte nya Polo stjäla kunder från storebror Golf?
– Det kan vara så att en del Golf-kunder kommer att välja Polo, men med nya generationen Golf så behåller vi distansen mellan modellerna.
På nya bilmodeller brukar vi se helt bildskärmsbaserade lösningar. Varför har ni valt att behålla fysiska knappar och vred?
– Jag tycker fortfarande att knappar är det mest praktiska och funktionella. Med ett vred är det lättare att detaljstyra med klick. Det är ibland svårt att hantera helt bildskärmsstyrda funktioner. När vi introducerade ett nytt navigationssystem på Golf fick vi en del kritik.
Tror du att det kan komma en rekyl på marknaden, så att vi i framtiden får se en comeback för knapp-styrning?
– Nej, trenden går helt klart mot bildskärmsstyrda menyer. Se på all ny elektronik som kommer ut på marknaden, på läsplattor och på telefoner. Det blir bara fler och fler bildskärmar. För den unga generationen är det helt normalt.

Nyheterna stannar inte vid större yttermått. Polo har blivit uppdaterad med högre säkerhet, modernare uppkoppling och kör-assistanssystem. Adaptiv farthållare finns som tillval. Autobroms med personigenkänning är förstås standard. I instrumentpanelen finner jag den senaste generationen infotainmentenheter. Bildskärmarna går att få i två storlekar, 6,5 och 8,0 tum. Navigation är tillval för 7 500 kronor, och självklart talar den svenska. Den nya tekniken möjliggör automatiskt SOS-larm med platsangivelse efter en olycka.

Jag gillar att man inte har skenat iväg med de digitala teknikmöjligheterna. Många nya bilmodeller har i dag nästan helt skärmbaserade reglage. Det skapar en uppsjö av inställningsmöjligheter men också en del praktiska problem. På en skumpig väg är det svårt att träffa rätt med fingret när temperaturen ska ändras. I Volkswagen Polo har man i basversionen nöjt sig med den gamla lösningen, med två fysiska vred integrerade i bildskärmen. Riktiga plastvred som sticker ut från skärmen så att fingrarna hittar dit i mörker och på en skumpig skogsväg. Tydliga klicksteg gör inställningen lätt. Vad de reglerar beror på vilken meny man har valt. Är man inne på radiofunktionen styr vreden volym och stationsval. Är man inne på navigationsmenyn styr man skalan med högra vredet.

Interiören präglas av en sparsmakad elegans. Klimatanläggningen är lättjobbad, plus för fysiska vred i bildskärmen.

Interiören präglas av en sparsmakad elegans. Klimatanläggningen är lättjobbad, plus för fysiska vred i bildskärmen.

En annan smart sak är klimatanläggningen. Logisk och redig huserar den ett snäpp ner på panelen. Den har knappar, hör och häpna, för saker som till exempel defrostfunktionen och stolsvärmen. Jag behöver inte välja klimat i en meny och sedan välja ”seats” för att till sist, efter tredje tryckningen på en fingerfettindränkt bildskärm, få igång elvärmen. Här trycker jag bara in knappen och sim-sala-bim så blir det varmt för rumpan. Och återigen finns det två vred, ett för vardera sidan, som ställer in värmen. Funkis när det är som bäst.

Bagageutrymmet är rymligt för den här klassen och sväljer 351 liter.

Bagageutrymmet är rymligt för den här klassen och sväljer 351 liter.

Vill man topprusta sin nya Polo kan man för första gången i en Polo köpa till koncernens senaste digitala instrumentering, Active Info Display. Provkörningsrutten tar oss runt Hamburg, currywurstens hemstad om ni inte redan visste det. Trafiken är tät och Polo-storlek är helt perfekt i staden, speciellt med en snabbväxlande dubbelkopplingslåda. Larmrapporterna vi tidigare hörde om DSG-lådorna har för övrigt till stor del tystnat. Det verkar som om Volkswagens åtgärder har ökat tillförlitligheten.

Nya Polo är redan beställningsbar men lanseringen i Sverige sker först i november. Grundpriset är 158 000 kronor, men introduktionspriset är satt till 149 900 kronor. Förutom bensinmodellen säljs även den gasdrivna Polo 1,0 TGI, pris 179 900 kronor, i höst. Gasmodellen har gastankar som ger en räckvidd på 39 mil och en mindre bensintank på 14 liter. Senare kommer en bensinmodell på 150 hästkrafter samt Polo GTI på 200 hästkrafter. En diesel på 95 hästkrafter är också på ingång.

Motorn känns igen, en liten trepip på 999 kubik. ­Start/stopp-system är numera standard.

Motorn känns igen, en liten trepip på 999 kubik. ­Start/stopp-system är numera standard.

Den nya Polo-modellen imponerar – det är svårt att hitta några uppenbara missar. Den är smart och rymlig, inte billig, men ekonomisk i långa loppet. Men motståndet är också tufft. Ford Fiesta har precis lanserats i en ny version och Renault Clio, Toyota Yaris och Opel Corsa är också relativt färska. Alla erbjuder komfort, finesser och bra prestanda i kompakt format. Det som får Polo att sticka ut från konkurrenterna är koncernens typiska stramhet, som ger vuxenpoäng i småbilsklassen.

Volkswagen Polo 1,0 TSI

Pris
158 000 kronor, säljs nu, första kundleverans november 2017.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression i. u. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) mellan 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 175 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.


Bromsar
Skivor fram, trummor bak.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R15.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 255, längd 405, bredd 175, höjd 146, spårvidd f/b 150/148. Markfrigång 14,8. Tjänstevikt 1 145, maxlast ca 423, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 351-1 125 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 187 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,44 l/mil. CO2 101 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
360 kronor per år.

Rivaler

Renault Clio 2017Renault Clio TCe 90 Zen
Renault Clio är Europas bäst sålda småbil. Finns från 129 900 kronor, men då med en motor på 75 hästkrafter.
Pris: 152 900 kronor.

 

Ford Fiesta TitaniumFord Fiesta 1,1 85 hk
Fiesta ligger för närvarande på tredje plats i Europa i småbilssegmentet, men nya modellen kommer att ge skjuts i försäljningssiffrorna. Kampanjpris är nedsatta 133 900 kronor.
Pris: 155 800 kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa